به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۱۷ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۸ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران در ادامه روزهای کم جان و بی‌رمقش روز چهارشنبه بار دیگر رفتاری نوسانی از خود نشان داد. معاملات کم حجم و جو متعادل منفی از مشخصه اصلی این روزهای بازار است. در بازار اما تحرکات مثبتی در کلیت نمادها مشاهده شد. این تحرکات در گروه بانکی و خودرویی پررنگ تر بود. پس از یک ساعت از شروع معاملات پالایشی‌ها با رهبری شبندر سبزپوش شدند. نمادهای گروه روی از دیگر نمادهای مورد توجه در بازار روز چهارشنبه بودند که دلیل آن افزایش قیمت جهانی فلز روی بود. قیمت این فلز از ابتدای سال میلادی حدود 3 درصد رشد داشته اشت. از دیگر گروه هایی که در بازار امروز شاهد تحرکات مثبت در آنها بودیم، پالایشی ها بود که با لیدری دو نماد شبندر و شپنا که تا محدوده سقف قیمتی هم حرکت کردند. از آماری که این روزها باید به آن دقت کرد، روند ارزش معاملات خرد و ورود و خروج پول حقیقی است؛ این روزها ارزش معاملات خرد اصلاً حال و روز خوبی ندارد، طبق آمار پارسیس ارزش معاملات خرد در روز چهارشنبه عدد 2267 میلیارد تومان را نشان میداد که کمترین مقدار روزهای آخر هفته از ابتدای اردیهشت به شمار می‌رفت. اگر بخواهیم از روند ارزش معاملات خرد تغییر روند بازار را متوجه شویم، با الگو برداری از خرداد ماه امسال با یک لگ زمانی 3-2 هفته ای پس از اینکه ارزش معاملات خرد بالای 6-5 هزار میلیارد تومان خود را تثبیت کرد و همچنین روند مثبتی از ورود پول حقیقی مشاهده شد، احتمالاً شاهد تغییر روند بازار باشیم. روز چهارشنبه برای دهمین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی به میزان 305 میلیارد تومان بودیم. در 30 روز کاری گذشته در مجموع 6800 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است. بنابراین حداقل از نظر این دو آمار با برگشت بازار فاصله داریم. هرچند که بازار برای برگشت روند خود، اتفاقات مثبت بنیادی کم ندارد؛ مهمترین این اتفاقات ورود دلار نیما به کانال 25000 تومان است. هر چند که دلار مورد نظر شرکتها برای واردات و صادارت همین دلار نیماست، اما جو اصلی بازار در دست نرخ دلار آزاد است که بواسطه خبرهایی از اضافه شدن طرف کره‌ای به نشست وین برای مذاکره در مورد پول های بلوکه شده ایران و همچنین اخبار مثبتی که هم از طرف تیم ایرانی و هم از جانب طرف غربی مخابره شده است، وارد کانال 28000 تومان شده است. دوم اینکه با انتشار گزارش ماهانه شرکتها میتوان تخمینی از عملکرد آنها در پاییز داشت که در مجموع عملکرد بدی نخواهند داشت.
اما بهتر است در مورد ریسک های این روزهای بازار هم صحبت کنیم؛ یکی از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار بر روند شاخص و بورس تهران، نرخ بهره بین بانکی و نرخ بازدهی بدون ریسک است. به جرات می‌توان گفت یکی از دلایل مهم نوسانات سال اخیر بازار سرمایه، همین نرخ بهره است و به وضوح اثر این تغییرات قابل مشاهده بود. بنابراین باید این تغییر به چه صورت ادامه پیدا می‌کند که امیدواریم این روند به نفع بازار سرمایه باشد. از طرفی در پایان 15 دی ماه ، نرخ اسناد اخزا به پایین ترین میزان خود در سه ماه اخیر رسید و عدد 23.4 را نشان داد. از دیگر ریسک های تکراری این روزهای بازار، همان بحث بودجه است . روز چهارشنبه خبری منشتر شد که گویا سازمان برنامه و بودجه زیر بار تغییر اصلاح بودجه نرفته و بر نرخ‌های قبلی اصرار دارند؛ دقیقا نمیدانیم چه نفعی از به خاک سیاه کشاندن برخی از صنایع می¬برند و آیا هدف رسیدن به وضع کنونی خودرویی هاست؟؟!!
همانطور که اشاره شد، یکی دیگر از ریسک های مهم این بازار بحث مذاکرات است. خبرهای خوبی از مذاکرات وین مخابره شده است. وزارت امور خارجه کره جوبی اعلام کرده است که دارایی های مسدود شده ایران باید به زودی آزاد شود و دو طرف بر سر این موضوع به تفاهم رسیده اند. از طرفی روسیه در پیامی از نشست اعضای برجام با آمریکا و بدون ایران خبر داد که با توجه به دید سطحی ما نسبت به مذکرات ، به نطر می‌رسد اتفاق مثبتی باشد. ایران به دنبال ضمانت‌هایی است که مانع اعمال تحریم‌های جدید و بازگشت مجدد تحریم هاست.
در ادامه بازار، این هفته به نظر می‌رسد جو منفی غالب بر اکثر نمادها به جو مثبت تبدیل شود. چرا که بسیاری از نمادها کاهش داشته و یا به کف تکنیکالی خود رسیده‌اند و این احتمال وجود دارد که به این محدوده‌ها واکنش نشان دهند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید