به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

افت دوباره طلا به زیر 1800 دلار

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در معاملات روز گذشته یعنی چهارشنبه 15 سپتامبر قیمت طلا در بازار جهانی بار دیگر به زیر 1800 دلار در اونس افت کرد. صبح پنجشنبه هم معاملات ضعیفی را در بازار این فلز گرانبها شاهد هستیم.

ساعت 9:30 صبح پنجشنبه طلای نقدی با 0.22 درصد یا 3.98 دلار نزول به قیمت 1791.13 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1789.81 و 1796.12 دلار بود.

قیمت‌ها بطور کلی نوسانی است و ظاهرا تا مشخص شدن استراتژی فدرال رزرو درباره نحوه کاهش خرید اوراق قرضه و افزایش نرخ بهره، عدم اطمینان ادامه خواهد داشت. از جمله عواملی که تضعیف بهای طلا را تسهیل کرد انتشار آمار تولیدات صنعتی نیویورک برای سپتامبر بود که باعث شد بانک فدرال رزرو نیویورک به سمت کاهش محرک‌های اقتصادی گرایش پیدا کند.

اما از نظر اخبار واقعی، هیچ تیتر مشخصی وجود ندارد که عقب نشینی طلا را توجیه کند. به گفته مدیر بخش فلزات درهای ریج فیوچرز، کاهش بهای طلا به خاطر برخورد با میانگین متحرک 200 روزه بود.

او می‌گوید: ” در شرایط فعلی هر خبر خوبی برای طلا بد است. اگر اخبار اقتصادی مثبتی منتشر شود احتمال کاهش خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو بیشتر می‌شود. پیش بینی من این است که تا جلسه ماه جاری فدرال رزرو بازار طلا عمدتا نوسانی باشد.”

 سرمایه‌گذاران طلا اکثرا تضعیف شاخص دلار را نادیده گرفتند. تحلیل‌گر ساکسو بانک می‌گوید: “البته ریسک نزول قیمت طلا هم محدود است زیرا کاهش تورم باعث شده فدرال رزرو عجله‌ای برای کاهش خرید اوراق قرضه و یا افزایش نرخ بهره نداشته باشد.” در میان سایر فلزات گرانبها پلاتین با 0.4 درصد نزول به 935.27 دلار رسید. پالادیوم با 0.9 درصد صعود در 1996.19 دلار معامله شد. نقره با 0.4 درصد نزول به 23.74 دلار در اونس رسید.

روز سه‌شنبه آمار تورم در ایالات متحده کمتر از انتظارات اعلام شد. در نتیجه سرمایه‌گذاران شانس افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور را پایین تر ارزیابی می‌کنند و از این جهت قیمت طلا موفق شد برای چندمین بار در ماه های اخیر از مرز روانی 1800 دلار در اونس عبور کند.

ساعت 9:15 صبح چهارشنبه 15 سپتامبر (24 شهریور) طلای نقدی تقریبا بدون تغییر در سطح 1803.75 دلار در اونس معامله می‌شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1801.8 و 1806.6 دلار در اونس بود.

در ماه آگوست شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ایالات متحده، بدون در نظر گرفتن هزینه غذا و انرژی، تنها 0.1 درصد افزایش داشت در حالی که انتظار می‌رفت مقدار این افزایش 0.3 درصد باشد. این کمترین مقدار افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده در شش ماه گذشته می‌باشد که به اعتقاد برخی سرمایه‌گذاران از عبور تورم از قله حکایت دارد. البته با توجه به محدودیت‌های مربوط به تولید و توزیع محصولات، احتمالا تورم تا مدتی در سطوح بالا باقی بماند.

با توجه به کاهش نسبی سرعت رشد قیمت‌ها، احتمال کمتری وجود دارد که فدرال رزرو در اجرای کاهش خرید اوراق قرضه یا افزایش نرخ بهره عجله داشته باشد. انتشار آمار تورم باعث کاهش شاخص دلار و افت بازده اوراق خزانه 10 ساله شد. کاهش بازده اوراق خزانه هزینه فرصت نگهداری طلا را کاهش داده و بر تقاضای آن می‌افزاید.

در ماه سپتامبر شاخص اطمینان تولیدکننده در ژاپن به کف پنج ماهه رسید در حالی که شیوع دوباره کرونا سومین اقتصاد جهان را تحت فشار نگه داشته است.

در میان سایر فلزات گرانبها نقره با 0.1 درصد نزول به 23.81 دلار در اونس رسید. پلاتین با 0.4 درصد نزول در 935.6 دلار در اونس مبادله می‌شود. پالادیوم بدون تغییر در سطح 1979.16 دلار در اونس قرار دارد. قیمت پالادیوم در جلسه گذشته به پایین ترین سطح از ژوئیه 2020 در 1935 دلار رسید.

منبع:msn

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید