به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز سهام با تحرکات مثبت شاخص کل به پایان رسید و شاخص با 21 هزار و 730 واحد رشد در محدوده‌ی 1 میلیون و 496 هزار واحد رسید. در بازار امروز شاهد رکود عمیق‌تر در حجم و ارزش معاملات نسبت به روزهای اخیر بودیم. به عبارتی حجم معاملات با کاهش نزدیک 50 درصدی به 9 میلیارد و 995 میلیون برگه سهم رسید و ارزش معاملات کمترین میزان را از ابتدای شهریور تجربه کرد که طبیعی است چرا که خاصیت یک روند اصلاحی همین است.

با توجه به روند بازار امروز ارزیابی بازار فردا به چه صورت است؟


حجم و ارزش معاملات نشان می‌دهد که بازار حس و حال تکان خوردن ندارد، این در حالی است که سهام شاخص ساز عمدتا در منطقه حمایتی خود به سر می‌برند و پول‌های بزرگ تمایلی برای خرید با حجم بالا ندارند طوری که در روزهای منفی بازار نیز شاهد حجم معاملات بالای 15 میلیارد برگه سهم نیز بوده‌ایم. کاهش حجم و ارزش معاملات را می‌توان علاوه بر روند اصلاحی به انتظار جهت نحوه موضع‌گیری بدنه دولت نسبت به صنایع، انتشار گزارشات 6 ماهه، تغییرات نرخ ارز و تصمیمات اقتصادی دولت جدید نسبت داد که همه و همه نشان می‌دهد بازار هوشمندانه رفتار می‌کند. از طرفی پس از رشد مناسب در 2 ماه اخیر، بازار از هر خبری برای اصلاح قیمت استفاده می‌کند و مهم‌ترین خبر در حال حاضر افزایش یا کاهش نرخ دلار است. نرخ دلار تا زمانی که بالای 26 هزار تومان باشد یک بازار مستعد رشد است و این محدوده یک حمایت قوی برای دلار محسوب می‌گردد و بنظر می‌رسد دلار در محدوده 28 هزار تومان در کوتاه مدت مقاومت مهمی داشته باشد و احتمال فشار فروش در این محدوده وجود دارد به عبارتی ممکن است بازه دلار در محدوده کانال 27 و 26 هزار تومان حبس گردد و نوسانات بورس نیز محدودتر خواهد شد و تا مدتی در محدوده کانال 1 میلیون و 500 هزار واحد به کار خود ادامه دهد. از سویی شرایط، روند نرخ دلار را صعودی نشان می‌دهد چرا که عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت در بازار آزاد می‌باشد که خود عرضا و تقاضا متاثر از یکسری عوامل از قبیل زیر می‌باشد:
• ناتوانی دولت در فروش نفت به اندازه کافی باعث کاهش دسترسی به منابع ارزی قابل توجه شده است. این می‌تواند دست بانک‌مرکزی را در زمینه سرکوب نرخ ارز همانند دهه 80 و اوایل دهه 90 تنگ شود و از طرفی این موضوع خود باعت شده ذخایر بانک مرکزی ددر شرایط دشواری قرار بگیرد.
• کاهش شدید اعتماد مردم نسبت به آینده کشور و پول ملی باعث شده با کمترین بدبینی مردم بدون اتلاف وقت به سمت بازار ارز حرکت کنند.
• کسری شدید بودجه چیزی بین 400 تا 450 هزار میلیارد تومان، رشد پایه پولی، عدم رشد اقتصادی، کابینه تا حدودی ناامیدکننده دولت جدید، وعده‌های هزینه‌‌زا و کاهش ارز وارداتی ناشی از محدودیت‌های صادراتی صنایع فولاد و معدنی اقتصاد ایران را با ریسک‌های جدی مواجه کرده است.


لذا با وجود پارامترهای مذکور پیش‌بینی می‌گردد روند نرخ دلار در 6 ماهه دوم به بیش از 30 هزار تومان برسد و در شرایط فعلی تنها چیزی که اندکی التهابات موجود در اقتصاد را التیام می‌بخشد اخبار خوب توافقات است که چشم‌اندازی مبهم دارد.


در مورد کلیت بازار می‌توان اذعان کرد که در دوره اخیر با رشد نرخ دلار شاهد رشد سهام بزرگ بودیم و امروز که نرخ دلار در فاز استراحت است این سهم‌های کوچک هستند که با معاملات خود باعث رونق بازار شده‌اند و بنظر می‌رسد شاخص تا ثبات نرخ ارز در محدوده 1 میلیون و 500 هزار واحد نوسان داشته باشد حال چنانچه قیمت دلار تغییر کند این موضوع نیز با تغییر همراه خواهد بود و پیش‌بینی می‌گردد برای فردا شاهد یک بازار کم نوسان و متعادل باشیم و مجددا حجم و ارزش معاملات کمی را همانند گذشته شاهد باشیم چرا که خاصیت روند اصلاحی همین است و در دوره جاری می‌توان چشم‌انداز صنایع سیمان را به دلیل گزارشات ماهانه خوب و صنعت پالایشی به دلیل انتظار برای رشد دلار نیما و اسپرد مناسب شرکت‌ها مثبت قلمداد کرد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید