به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۱

چشم انداز بازار ۱۴ ام شهریورماه ۱۴۰۱

بازاری متعادل هم در سهم های بزرگ و هم درسهم های کوچک را شاهد بودیم .

بخشی از این تعادل را که هفته جاری شاهد آن بودیم را می‌توان به افزایش دامنه نوسان نیز ارتباط داد ; افزایش یک درصدی دامنه نوسان باعث کاهش صف نشینی ها و افزایش نقدینگی نیز در بازار شده است.

 اما در بازار متعادل امروز تقاضای پرقدرت گروه زراعتی ها قابل توجه بود. در این میان اما صنایع برجامی به علت اخبار نامطلوب مربوطه واکنش منفی نشان دادند که می‌توان به کاهش قدرت تقاضا در گروه خودرویی و افزایش عرضه ها در صنایع بانکی اشاره کرد . تقاضای خوب در صنایع کوچک مانند اطلاعات و ارتباطات نیز از مشخصه های دیگر بازار امروز بود که به چشم می خورد . 

در نهایت برآینده  تمامی معاملات امروز باعث کاهش جزئی ۳۲ واحدی در شاخص کل شد شاخص هم وزن هم مجدداً با شاخص کل یک واگرایی را تشکیل داده و حدود هزار واحد رشد کرد و به عدد ۴۰۸ هزار واحد رسید . بازار این روزها ، بازار سهام های کوچک می باشد و اقبال ها به سمت آنها معطوف شده است .

ارزش معاملات نیز کم رمق ظاهر شد که حتی نسبت به روز گذشته خود هم ضعیف تر ظاهر شد و عدد ۲۲۷۶  هزار میلیارد تومان را به ثبت رسانید در حدود یک هفته ای می باشد که ارزش معاملات روند نزولی به خود گرفته است و در حال ریزش نسبت به سقف دو ماهه خود می باشد.

 حجم معاملات نیز به تبعیت از کم رمقی ارزش معاملات ضعیف ظاهر شد و عدد 7.5 میلیارد را از خود به جای گذشت که در مقایسه با یک ماه گذشته خود پایین ترین عدد برای این شاخص بوده است.

 در ارتباط با معیار ورود و خروج پول حقیقی به بازار سرمایه نیز باید گفت خروج پول روند خود را حفظ کرده و امروز نیز شاهد خروج ۱۸۴ میلیارد تومان پول توسط سهامداران خرد از بازار سرمایه بودیم . 

به دنبال خروج پول از بازار سرمایه تقریباً به همین میزان شاهد ورود پول به صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم ; ۱۰۷ میلیارد تومان ورود پول سهامداران حقیقی به این صندوق ها حاصل بازار امروز بود.

 بازار سرمایه هم از شکل گیری برجام و هم از عدم شکل‌گیری آن در جهت رشد خود استفاده خواهد کرد به طوری که با شکل‌گیری برجام با رشد حقیقی اقتصاد و با عدم شکل گیری برجام با رشد اسمی تورم و دلار به رشد خود ادامه خواهد داد اما نکته ای که مشهود است این میباشد که بازار از بلاتکلیفی های برجامی استقبال نخواهد کرد.

 در رابطه با تحلیل قیمت های جهانی نیز:

 شاهد افزایش قیمت کود به دلیل بحران انرژی در اروپا که باعث تعطیلی کارخانه‌ها شده است می باشیم. تعطیلی کارخانه ها باعث توقف تولید و به تبع آن کاهش عرضه و افزایش قیمت خواهد شد . با چشم‌انداز افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فصل های سرد سال بخصوص گاز، به احتمال زیاد شاهد تداوم افزایش قیمت‌های جهانی اوره نیز خواهیم بود.

 شاخص قیمت و مواد غذایی نیز افت قابل توجهی را تجربه می‌کند که دلیل آن را می‌توان علاوه بر وقوع رکود به دنبال افزایش های ایجاد شده در نرخ بهره ، ایجاد تورم نیز دانست . تورم باعث کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان و به تبع آن کاهش تقاضای آنان نسبت به مواد غذایی شده که باعث کاهش دوباره قیمت‌ها در این ارتباط خواهد شد .

در اقتصاد به این پدیده که تورم و رکود به طور همزمان رخ میدهد رکود تورمی گفته می شود.

 در ارتباط با تحلیل بازارهای موازی نیز :

قیمت دلار پس از انتشار اخبار نامطلوب از برجام و احتمال تعویق مذاکرات وین تا بعد از انتخابات کنگره مجدداً وارد کانال ۳۰ هزار تومانی شد و شاهد افزایش بود.

 در پایان نیز در ارتباط با چشم انداز بازار روز آتی در صنایع پالایشی و پتروشیمی با توجه به تداوم افزایش قیمت گاز طبیعی که خوراک اصلی در این صنعت می باشد و باعث افزایش بهای تمام شده محصولات آنها خواهد شد و همچنین برای کلیت بازار با توجه به افزایش نرخ بهره بانکی و تعلیق مذاکرات برجامی ، بازاری با برتری عرضه ها را متصور خواهیم بود

 البته اوره ای ها می‌توانند از افزایش قیمت‌های جهانی منتفع شوند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید