به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

چشم‌انداز ۱۳ ام شهریورماه ۱۴۰۱

بازار امروز در حالی شروع بکار کرد که فشار فروش در کلیت نمادهای بازار دیده می‌شد؛ چه بزرگان بازار که با توجه به وضعیت بازارهای جهانی و چه نمادهی کوچک و متوسط بازار که پس از رشد اخیر، نیاز به اصلاح داشتند. ارزش معاملات خرد بازار و روند خروج پول حقیقی نشانه‌هایی برای ادامه روزهای منفی و عدم تمایل حقیقی‌ها به سرمایه‌گذاری در بازار بورس.
در رابطه با آخرین وضعیت بازارهای جهانی؛ از سنگ آهن شروع می‎‌کنیم: در ادامه محدودیت‌های کرونایی در چین و همچنین بحران مسکن در این کشور، شاهد افت بیشتر قیمت سنگ آهن سی اف آر چین در آخرین گزارش‌ها شدیم. این نشان از بی‌اعتمادی بازار به برگشت روندها در بازار سنگ آهن می‌باشد. لازم به ذکر است آخرین قیمت سنگ آهن 62% چین به محدوده 95 دلاری رسیده است. در همین راستا وضعیت بازار فولاد نیز به موازات افت تقاضا در بازار سنگ آهن، در محدوده 460 دلاری ( برای بیلت ایران ) و 440 دلاری ( برای اسلب ایران ) معاملاتشان به ثبت رسید. در رابطه با قیمت نفت، با توجه به گزارش ماهانه رویترز در مورد سهم و تأثیر عوامل مختلف بر قیمت نفت در میان مدت، سه عامل رکود اقتصادی، تحریم نفت روسیه از طرف اروپا و همچنین احتمال توافق هسته‌ای ایران با آمریکا باعث افزایش فشار برای کاهش قیمت نفت شده اند، نفت 93 دلاری و همچنین روزهای منفی نمادهی گروه پالایشی در بازار هستیم.
در رابطه با اخبار برجامی پیرامون بازار؛ بازار امروز نتیجه‌ی اخبار منفی پیرامون نامه ایران به آمریکا بود؛ این روزهای برجام جزء تکراری ترین روزهای سیاست خارجی ایران شده است، هر زمان که چنین اخباری پیرامون بازار بوجود آمد، بازار نوسانات مثبت و منفی بسیاری را تجربه کرد. بنابراین این نوع خبرها، باعث افزایش ریسک بازار، افت ارزش معاملات خرد، بی‌اعتمادی حقیقی‌ها و در نتیجه تداوم خروج پول حقیقی از بازار خواهد شد.
با توجه به توضیحات فوق، وضعیت تکنیکالی شاخص و همچنین تداوم اخبار منفی و یا نبود اخبار مثبت پیرامون برجام، احتمالاً روزهای آتی شاهد افت بیشتر شاخص کل و نزدیک شدن این شاخص به محدوده 1 میلیون و 400 هزار واحدی باشیم، در کل بازار در کوتاه مدت می‌تواند با توجه مهمترین عامل تأثیرگذار بر آن در این روزها، یعنی مذاکرات هسته‌ای، نوسان‌های مثبت و منفی زیادی را تجربه کند، اما به احتمال فراوان شاهد تداوم روند منفی بازار باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید