به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۲۰ مهر ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار ۲۰ ام مهرماه ۱۴۰۱

در روزی که تقریباً ۶۵ درصد سهم های موجود در بازار سرمایه در رنج مثبت معامله شد و در سایه خبر پذیره‌نویسی اولین صندوق املاک و مستغلات در بازار سرمایه با حجم ۱۵۰ میلیارد تومان و تصمیم گیری شورای عالی بورس در جهت کاهش ۸۰ درصدی مالیات در نقل و انتقال سهام، شاخص کل بعد از ریزش های سنگین و پیاپی اخیر بالاخره رنگ سبز بر تن کرد و ۱۰ هزار واحد رشد را تجربه کرد و به عدد یک میلیون و سیصد و سیزده هزار واحد بازگشت. به نظر می‌رسد فعلاً چشم انداز تکنیکالیست ها مبنی بر حمایت یک میلیون و سیصد هزار واحدی شاخص موثر واقع شد
البته باید دید این شاخص در روزهای آینده روند صعودی در پیش خواهد گرفت یا در ادامه ریزش‌ها این حمایت هم خواهد شکست. البته به نظر می رسد برای خوشبین شدن به بازار در پی یک روز مثبت شدن آن کمی زودهنگام است. شاخص هم وزن هم چندی میشود که به آهنگ شاخص کل می رقصد و با آن همسو عمل می کند و سه هزار واحد رشد را امروز تجربه کرد و عدد ۳۷۸ هزار واحد را به خود دید. آب و تاب بازار برای جابجایی سهم های کوچک کمی از بین رفته و البته می‌دانیم برای حرکت موثر شاخص باید سهم های بزرگ با ورود پول‌های به تناسب بزرگ رخ دهد. شپنا و فولاد به تنهایی در حدود ۲۰ درصد در مثبت سازی شاخص با چیزی نزدیک به دو هزار واحد از موثر ترین نمادهای امروز بازار بودند.

با اینکه بازار در روز قبل رشد را تجربه کرد اما ارزش معاملات تحرک خاصی از خود نشان نداد و همانند روزهای قبل نزدیک به کف قرار گرفت و عدد ۲۲۵۰ میلیارد تومان را از خود به جا گذاشت. حجم معاملات هم به همین شکل ضعیف ظاهر شد و هشت میلیارد برگ سهم را از خود به جا گذاشت. این آمار نگران کننده حاکی از این مفهوم می باشد که شاید مثبت امروز بازار موقتی بوده و در روزهای جاری مجدداً به استقبال افت های بازار خواهیم رفت.

در سبز رنگی بازار ،صندوقهای بادرآمد ثابت کمی استراحت گردند و ۶۱ میلیارد تومان پول از آنها خارج شد اما بر خلاف انتظار که احتمالات حاکی از ورود پول به بازار بود اما اینگونه نشد و تنها کمی از حجم خروج پول از بازار سرمایه کاسته شد و باز هم شاهد خروج حقیقی ها از بازار بودیم که این میزان در روز جاری ۱۱۸ میلیارد تومان ثبت شد.

در رابطه با بازار باید بیان کرد که به محدوده ارزندگی خود نزدیک شده که ناشران به تبع نزدیک شدن به این ناحیه اقدام به بیمه کردن سهام خود کردند تا علاوه بر افزودن به جذابیت خرید سهام خود ،اقدام به اطمینان بخشی به سهامداران کرده باشند البته باید توجه داشت که بازار سهام به اندازه بازارهای موازی خود رشد نکرده است و ورود نقدینگی و افزایش حجم معاملات، افزایش نرخ دلار و رشد قیمت کامودیتی ها در سطح جهانی عواملی هستند که می توانند بازار سرمایه را برای رشد تحریک کنند در کنار این عوامل باید افزود بازار سرمایه باید از عواملی همچون دخالت دولت با استفاده از مکانیزم قیمت‌گذاری دستوری ،اختلاف دلار نیمایی و آزاد و نرخ بهره آزاد شود و از طرفی برخی عوامل رونق بازار سرمایه همانند عرضه بلوکی پالایشگاه ها و اصلاح شرایط صندوق های دارا و پالایش محقق نشد که این موارد منجر به ایجاد نگرانی و ناامیدی در بورس شده است.

در رابطه با صنایع نیز میتوان به دنبال افزایش قیمت نفت به دنبال کاهش تولید از جانب اوپک به رشد قیمت مس امیدوار بود چرا که این دو نشان داده اند رابطه ای تاریخی با یکدیگر دارند به طوری که اگر بهای نفت افزایش یابد مس نیز به دنبال آن خواهد رفت .تنها عاملی که می تواند این احتمال را نادیده بگیرد تقویت شاخص دلار است که باعث جلوگیری از رشد قیمت کامودیتی ها خواهد شد.

در رابطه با چشم انداز بازار امروز نیز با اینکه بازار سرمایه بارها و بارها نشان داده است که پیش بینی پذیر نمی باشد و بر خلاف تصورات عمل می کند که مثبت امروز آن نیز گواه بر آن بود، میتوان بازار منفی را به دنبال چشم انداز ضعیف کامودیتی ها برای بازار فردا متصور بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید