به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۶ شهریور ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار هفتم شهریورماه ۱۴۰۱

بازار بورس تهران، امروز یکشنبه 6 شهریورماه، منفی آغاز بکار کرد، در اکثر نمادهای بزرگ بازار شاهد برتری عرضه نسبت به تقاضا بودیم، تک نمادها وضعیت بهتری نسبت به بزرگان بازار داشتند. حدود نیم ساعت پس از شروع بازار شاهد رنج مثبت دو غول خودرویی بودیم، خساپا و خودرو از محدوده منفی به سمت سقف قیمت روزانه حرکت کردند، با افزایش فشار فروش در کلیت بازار شاهد افت قیمتی این دو نماد بودیم. بانکی‌ها هم در بازار امروز در کف قیمت روزانه در حال نوسان بودند.
مهمترین مسئله بازار امروز، مذاکرات، تحلیل‌ها و اخبار مثبت و منفی راجع به آن است. وقتی بازار، بیشترین تمرکز خود را به یک موضوع گره می‌زند، نگاه ویژه‌ای به اخبار مثبت و منفی پیرامون آن دارد، که این موضوع می‌تواند به یک سوء گیری در رابطه با این اخبار تبدیل شود. بازار در این روزها کاملاً همسو با انتشار اخبار مثبت و منفی در مورد برجام و مذاکرات حرکت می‌کند. این موضوع به حدی برای بازار اهمیت دارد که حتی اخبار مثبت بلوک خودرویی‌ها هم برای چند دقیقه می‌تواند تأثیر مثبت بر وضعیت معامله این نمادها داشته باشد. ادامه پیدا کردن این شرایط موجب افزایش فضای ابهامی بازار و در نتیجه افزایش ریسک بازار می‌شود.
در رابطه با وضعیت متغیرها و بازار جهانی؛ پس از سخنان جروم پاول در روز جمعه که نشان از ادامه سیاست‌های انقباضی فد برای کنترل تورم می‌داد، هر چند که تغییر چندانی در مورد چشم‌انداز نرخ بهره بین تحلیلگران ایجاد نکرد اما باعث تزریق جو منفی به بازار شد و شاهد واکنش منفی بازار به این موضوع بودیم. در رابطه با وضعیت کامودیتی‌ها در بازار جهانی؛ در ادامه وضعیت بنیادی نامطلوبی که صنعت فولاد دارد، این هفته نیز شاهد نوسان منفی قیمت‌های فولاد CIS در آخرین گزارش‌ها بودیم، این موضوع در معاملات فولاد صادراتی ایران هم برقرا است، قیمت صادراتی فولاد ایران با ثبت در محدوده 450-470 دلار، نسبت به هفته گذشته، حدود 10 دلار کاهش داشت. دلایل مختلفی برای قیمت‌های پائین فولاد می‎‌توان ذکر کرد که مهمترین آن، ادامه دامپینگ روسیه و بحران مسکن در چین است.
در مورد چشم انداز بازار؛ همانطور که پیش‌تر صحبت کردیم، بزرگان بازار با ریسک‌های مختلفی همچون خبرهای مثبت و منفی پیرامون برجام، وضعیت متغیرهای جهانی، تصمیمات دولت در مورد افزایش هزینه‌های بهای تمام شده شرکت‌های این صنعت ، و یا در صنعت پالایشی احتمال افت قیمت نفت به زیر 100 دلار، مواجه هستند، بنابراین چشم‌انداز این صنعت با ابهام‌های بسیاری روبرو ست، و از این منظر نمادهای کوچکتر وضعیت بهتری دارند. در نهایت در رابطه با بازار فردا، باید گفت که با توجه به روند منفی معاملات بازار امروز، احتمالاً بازار فردا نیز شروعی منفی داشته باشد و در ادامه باید دید که روند عرضه و تقاضا بازار را به کدام سمت می‌برد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید