به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۶ آبان ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار هفتم آبان‌ماه ۱۴۰۱

بازار روز چهارشنبه هم، همچون روزهای گذشته، با برتری فروشندگان نسبت به خریداران آغاز بکار کرد، همچنان شاهد کم حجمی و ارزش معاملات پایین بازار هستیم و نشانه‌ای از  افزایش تب و تاب معاملات دیده نمی‌شود. شاخص کل در بازار روز چهارشنبه حدود ۲۶ هزار واحد افت داشت و یکی از بدترین روزهای امسال خود را سپری کرد، که از این منظر در نوع خود بسیار قابل توجه است. 

بهتر است مروری به روندی که بازار سرمایه از ابتدای سال تجربه کرده است داشته باشیم؛ پس از افزایش قیمت های جهانی از اواخر ماه فوریه ۲۰۲۲ تا ماه می، بدلیل حمله روسیه به اوکراین، شاهد وضع عوارض صادراتی بر بسیاری از محصولات بودیم؛ این تصمیم از جمله مهمترین عوامل  فشار بر صنایع دلاری کشور که مشمول این قانون بودند، بود.  در ادامه آرام آرام قیمت‌های جهانی محصولات نفت، فولاد و …  همزمان با تشدید سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و دامپینگ روس‌ها، شاهد افت قیمت‌های کامودیتی‌ها بودیم، که همچنان شاهد استمرار وضعیت رکودی در بازارهای جهانی هستیم. در رابطه با چشم‌انداز کامودیتی‌ها انتظار اصلاح عمیق آنها را از این محدوده نداریم. این مورد دلیلی بر افت مبلغ فروش شرکت‌های در گزارش‌های ۶ ماهه بوده است. در ادامه محدودیت‌های شبکه برق کشور، باعث افزایش فشار بر تولید شرکت‌های زنجیره فولاد و دیگر شرکت‌های مصرف کننده برق شد. در کنار موضوعات مطرح‌شده، در این مدت افزایش چشم‌گیر بهای تمام‌شده شرکت‌‌ها نیز در گزارش‌های منتشر شده دیده می‌شود؛ آمار تورم در شهریور ماه به ۴۹.۷ رسیده است همچنین نرخ دلار در ۶ ماه ابتدای سال ۴۰۱ ، که حدود ۲۰ درصد رشد داشته است ( فشار عرضه‌ای که بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش نرخ دلار داشته است را درنظر نگیرید. ). 

اما در مورد چشم انداز بازار؛

بازار سرمایه به دلایلی که به بخشی از آنها اشاره کردیم، از ابتدای خرداد ماه وارد یک فاز نزولی و رکودی شده است در شرایطی که بسیاری از شرکت‌ها عملکرد مطلوبی برخوردار نبوده‌اند و افت زیادی هم داشته‌اند، اما روی دیگر سکه شرکت‌هایی است که علی‌رغم عملکرد مطلوب و یا نسبتاً مطلوب، همراه با کلیت بازار افت داشته‌اند، این موضوع برای افرادی که نگاهی به سود نقدی شرکت‌ها و همچنین رشد این دست نمادها در صورت شرایط مطلوب بازار دارند فرصت بسیار جذابی برای خرید است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد از اواخر آبان‌ماه بحث تامین مالی دولت و تسویه اوراق تا حد زیادی به پایان می‌رسد، که به احتمال فراوان شاهد کاهش نرخ سود اوراق هم باشیم. بنابراین همزمان که فضای تیره و ناامیدی بازار را فراگرفته است، بهتر است نگاهی به نیمه پر لیوان انداخت، هرچند که باید وضعیت ریسک‌های پیرامون بازار را رصد کرد و با توجه به ریسک به ریوارد و همچنین دوره سرمایه‌گذاری تصمیم به خرید سهام کرد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید