به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۸ آبان ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار نهم آبان ۱۴۰۱

کمی آرامش پس از چند روزِ طوفانی!

شاخص کل بازار بورس تهران، امروز ۸ آبان‌ماه حدود ۱۰ هزار واحد رشد داشت، عملکرد نمادهای کوچک بازار وضعیت برعکس نمادهای بزرگ بازار را به ثبت رساندند.

در گزارش امروز قصد داریم راجع به صنعت فولاد موارد و توضیحاتی را ذکر کنیم؛ 

از سال قبل که حرف‌هایی در مورد تامین کسری بودجه دولت از محل یارانه انرژی زده می‌شد، در مورد کاهش سودآوری شرکت‌ها این وضعیت را پیش‌بینی می‌کردیم‌. دولت توان جبران همه کسری بودجه خود را از محل بازار پول و فشار بر بانک‌ها ندارد بنابراین یکی از آسان‌ترین راه‌های تامین این کسری سود شرکت‌های تولیدی خصوصاً در بخش زنجیره فولاد و پتروشیمی‌ست. در رابطه با صنعت فولاد، با توجه به اینکه در زنجیره فولاد، ابتدا سنگ آهن به  ترتیب به کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و در نهایت به شمش تبدیل می‌شود و  با توجه به اینکه در مرحله تبدیل گندله به آهن اسفنجی حدود ۳۵۰ مترمکعب گاز مصرف می‌شود و در مرحله تبدیل آهن اسفنجی به شمش از برق استفاده می‌شود، انتظار رشد نرخ‌های برق و گاز را برای سال بعد داریم. از طرف دیگر با توجه به شرایط رکودی در اقتصاد جهانی و همچنین جنگ روسیه و اوکراین، انتظار رشد قیمت‌های جهانی فلزات را نداریم و در محدوده ۴۵۰ تا ۵۰۰ دلاری انتظار نوسان داریم. از طرف دیگر دولت می‌تواند از محل افزایش مالیات و عوارض بر سود این شرکت‌ها اثر میگذارد. بنابراین با توجه به همه این موارد وضعیت این صنعت را برای سال آینده وخیم متصور هستیم. 

در رابطه با چشم‌انداز بازار؛

با توجه به شرایط موجود و حمایت‌هایی که حداقل از شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ بازار انجام می‌شود، انتظار رشد مقطعی بازار را داریم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید