به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۹ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۹ آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران به تاثیر از شوک های دولتی حال و هوایی همچون روزهای سرد پاییز را سپری میکند. شاخص کل بورس تهران با افت حدود 4 هزار واحدی در محدوده 1 میلیون و 363 هزار واحدی قرار گرفت. این روزها ارزش معاملات خرد یکی از بدترین رزهای خود را سپری میکند در دو روز معاملاتی گذشته، ارزش معاملات خرد با ثبت اعداد 3,400 و 3,500 میلیارد تومان یکی از بدترین روزهای خود را در سال جاری به ثبت رساند. با این تفاسیر همچنان باید نظاره گر خروج پول اشخاص حقیقی از بازار و سرازیر شدن آن به بازار های موازی خصوصاً رمزارز ها باشیم.
پس از لطمه بزرگی که به اعتماد عمومی و سهامداران خرد در سال گذشته وارد شد، با وجود اینکه مردم از وعده های انتخاباتی دل خوش نداشتند، اما سعی کردند با وعده های نجات چند روزه و یک هفته ای و … بازار سرمایه و جبران زیان سهامداران خرد خود را راضی نگه دارند، هر چند که ضعیف بودن حافظه تاریخی ما ایرانی ها هم بر آنچه بر سرمان آمده بی تاثیر نیست. بورس تهران از زمان روی کار آمدن دولت جدید، بازدهی منفی حدود 3 درصدی را به ثبت رسانده است. نرخ بهره بین بانکی از حدود 18 درصد تا حدود 21.1 درصد رشد داشته است. لطف های پیاپی دولت بس نبود که سر و کله سویه جدید کرونا ” اومیکرون ” هم به آن اضافه شد. به نظر میرسد باید منتظر واکنش اصلی بازار های جهانی بعد از اظها نظر رسمی سازمان جهانی بهداشت باشیم و این واکنش را صرفاً یک شوک کوچک به بازار ببینیم.
بنابراین تا زمانی که سایه ریسک و ابهام بر سر بازار سرمایه سنگینی کند نباید انتظار ورود پول به بازار و یا شاهد رشد خاصی در ارزش معاملات خرد و به تبع آن رشد و بازدهی شرکتهای بازار سرمایه باشیم. بازار این روزها نه آنقدر شرایط ویژه ای دارد که خریداران را ترغیب به خرید کند و نه انقدر جایی برای کاهش قیمت ها در بسیاری از نمادها باقی گذاشته است. بنابراین نه خریدار و نه فروشنده ی جدی وجود ندارد. این نتیجه عدم اعتماد سهامداران به دولت، تصمیمات آن و شرایط حال حاضر است. این ابهام ها میتواند شامل متغیرهای موثر در بودجه سال بعد، وضعیت نرخ‌گذاری در صنعت خودرو و یا دیگر عوامل دیگر همچون دلار 4200 تومانی، باشد.
اما بهتر است اشاره ای هم به نشست مذاکره‌کنندگان ایرانی با کشور های عضو 1+4 داشته باشیم. از زبان انریکه مورا، نه میتوان به این مذاکرات بدبین بود و نه خوشبین. به نظر میرسد ایران شرط اصلی برای ادامه مذاکرات را رفع همه تحریم ها دانسته است ضمن اینکه به گفته انریکا مورا کارگروه رفع تحریم‌ها و کارگروه هسته ای به زودی شروع به کار خواهد کرد و باید دید که این روند همانند این روزهای بورس چقدر فرسایشی خواهد بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید