به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۵ مهر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۶ مهر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سرمایه روز یکشنبه پس از شروع پرقدرت روز شنبه، که روزنه‌هایی از امید برای رشد بازار و شروع روند صعودی را در بین سهامداران ایجاد کرده‌ بود، متعادل و منفی سپری شد. شاخص کل در ابتدا به تاثیر از رفتار هیجانی و اتفاقات خوب روز شنبه، در دقایق ابتدای بازگشایی معاملات، تا ارتفاع ۱ میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی هم نزدیک شد، اما رفته رفته فشار عرضه با کاهش رفتار هیجانی سهامداران افزایش یافت. هرچقدر به پایان بازار نزدیک شدیم رنج کشی مثبت نمادهای گروه پالایشی و در نمادهای شبندر، شتران، شپنا کاملا مشهود بود . و در گروه فلزات، فملی به تاثیر از گزارش شهریور ماه هم خود، از معدود نمادهای سبزپوش این گروه بود. در بازار امروز، ارزش معاملات خرد با کاهش حدود ۱۹ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل، مواجه شد . بنابراین برای بازگشت به روند صعودی روزهای اخیر احتمالاً باید مدتی صبر کرد. هم‌زمانی روند نزولی ارزش معاملات خرد و ریزش بازار، نشان از این دارد که احتمالا سهامداران باید صبر بیشتری برای بازگشت بازار داشته باشند.


برای پیش بینی بازار، باید مروری بر وضعیت متغیرهای موثر بر بازار داشته باشیم.


بازارهای جهانی چند روزیست نگاه ها را به خود جذب کرده است، فلز مس که از ۵ ماه گذشته وارد فاز اصلاحی شده و روند نزولی را در پیش گرفته بود، چند روزیست که نشانه هایی از رشد این فلز گرانبها در رفتار آن دیده می‌شود.کاهش مصرف فلز مس در سیم کشی زیر ساخت های چین در هفته‌های اخیر همراه با سیاست های کنترل رشد قیمت‌ها و در نتیجه نمایان شدن نشانه‌هایی از کند شدن رشد اقتصادی و همچنین گسترش گونه جدید ویروس باعث ایجاد روند گذشته شده بود، اما پس از مهار ویروس نشانه های از رشد مجدد این فلز گرانبها در شاخص های فیزیکی بازار چین مشاهده می‌شود.
روند مثبتی که قیمت نفت برنت از اواخر ماه مارس به خود گرفته، چند روزیست از سطح 75 دلار پایین تر رفته است. بر اساس آخرین آمار سازمان هواشناسی آمریکا حدود ۵۹ درصد از میزان تولید این کشور تحت تأثیر وقوع طوفان قرار گرفته است‌. با توجه به گزارش‌ها و پیش‌بینی های سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، آینده روشنی در انتظار بازار طلای سیاه قرار دارد.
ریسک ریزش قیمت دلار؛ برای بررسی آینده روند قیمتی دلار باید نگاهی به وضعیت کسری بودجه و مذاکرات برجامی انداخت. در رابطه با کسری بودجه؛ با توجه به گزارشات و تحلیل‌های صورت‌گرفته، کشور در حال حاضر با کسری بودجه حدود ۴۰۰ میلیارد تومانی مواجه است که قرار است حدود ۱۳۰ میلیارد تومان آن را از محل فروش اوراق جبران شود و تا حدودی این عدد محقق هم شده است که در میان مدت و کوتاه مدت حتما باعث افزایش نرخ دلار خواهد شد.
در رابطه با مذاکرات برجامی، پیش‌بینی می‌شود حداقل تا یک ماه آینده شروع مذاکرات به تعویق بیوفتد. در صورت توافق، برجام شاید اثر روانی منفی بگذارد اما در بلند مدت با توسعه صادرات و تسهیل واردات ماشین آلات صنعتی در صنایع مختلف و کاهش یا حذف تخفیفات برخی از شرکتها برای فروش محصولات حتما باعث اثر مثبت خواهد شد.
در رابطه با ریسک افزایش نرخ بهره؛ هر چند که یکی از دلایل افت بیشتر بازار در هفته‌ی گذشته همین مورد بود اما با توجه به سخنان وزیر اقتصاد به نقل از دهقان دهنوی که صراحتا با افزایش نرخ بهره مخالفت کرده بودند، باید منتظر تعیین ریاست بانک مرکزی هم بود. دیگر سخنان دهقان دهنوی در مورد وضعیت گروه پالایشی ها بود، باید دید انتظار از گزارش خوب‌ پالاشی ها چقدر به واقعیت نزدیک است.
در کل با بررسی موارد ذکر شده و به دور از رفتار هیجانی سهامداران، احتمالاً بازار سرمایه در روزهای آتی در حال رنج زدن باشد و برای روز آینده احتمالا بازار متعادل مثبت باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید