به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۵ تیر ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۶ تیرماه ۱۴۰۱

📊تحلیل و پیش بینی بازار روز آتی

✔️در رابطه با فضای حاکم اقتصادی در کشور و تلاش دولت برای کنترل قیمت‌ها با استفاده از مکانیزم قیمت گذاری دستوری باید گفت : قیمت‌گذاری دستوری دستاوردی به جز برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا و غیر واقعی تر کردن قیمت‌ها را نخواهد داشت. این پدیده همانند سیاست سقف قیمت در مفاهیم اقتصادی عمل می کند، سیاست سقف قیمت که برای حمایت از مصرف کنندگان توسط دولت وضع می‌شود باعث افزایش تقاضا و انتقال این منحنی به سمت راست که باعث هل دادن قیمت ها به سمت بالا خواهد شد می شود.از طرفی با افزایش سطح عمومی قیمت ها ، انتظار کوتاه مدت بودن آن و کاهش قیمت به دنبال آن با توجه به قانون چسبندگی قیمت امری بعید به نظر خواهد رسید. این قانون بیان می‌کند که قیمت‌ها به سمت کاهش، چسبندگی از خود نشان داده و به قیمت های قبل باز نخواهند گشت. ملموس ترین مثال از عدم کارایی سیاست قیمت‌گذاری دستوری می توان تعیین سقف نرخ افزایش اجاره بها را نام برد که تقریباً نتیجه معکوس را به همراه داشت.

✅ مروری بر متغیرهای کلان در ارتباط با اقتصاد جهانی و مسیر پیش روی آن، نشان از ورود به فضایی رکودی را دارد. البته تکرار چرخه تورم و رکود به دنبال یکدیگر امری طبیعی برای اقتصاد ها می باشد اما اگر بخواهیم علل وقوع رکود احتمالی را برشماریم می توانیم به عواملی همچون رقابت بانک های مرکزی جهان در جهت افزایش نرخ بهره با هدف مقابله با فشار تورم حاصل جنگ بین روسیه و اوکراین و همچنین شیوع ویروس کرونا که کنترل در تورم را تا حدی به دنبال خواهد داشت اما باعث کاهش سرانه تولید و ایجاد رکود در اقتصاد های جهان خواهد شد ، اشاره کنیم.

☑️ وضعیت این روزهای بازار سرمایه را میتوان تقریباً فضایی اشباع از بیم و امید همزمان دانست. بیم از جهت بازارهای جهانی و کاهش قیمت هایی که در این بازار را رقم می خورد که باعث اجتناب سرمایه گذاری سرمایه گذاران خواهد شد و امید به اخبار خوش برجام از سوی طرفین در حال مذاکره…

به نظر می‌رسد این سردرگمی ادامه دار باشد و گریبان گیر روزهای آینده بازار سرمایه نیز باشد.

با وجود نسبت p بر e پایین و قیمت پایین اکثر سهام شرکت های بورسی، سرمایه گذاران همچنان نسبت به این بازار نگاه خوش‌بینانه ای ندارند و بزرگترین دلیل آن بی اعتمادی به تصمیمات دولت می باشد. لازم به ذکر است در فضایی که بی‌اعتمادی به دولت رشد می کند ، تقاضا به سمت کالاهای خواهد رفت که دخالت دولت در قیمت گذاری آنها کمتر می باشد که طلا مثال خوبی از آن می باشد.دیگر متغیر کلان و تاثیر گذار بر روی مسیر پیش روی بازار سرمایه ، بازار ارز و تحولات آن می باشد که با توجه به عرضه دلار شرکت های صادراتی محور در صرافی ها، به دلیل مازاد عرضه صورت گرفته قیمت دلار روند کاهشی را تجربه می کند. البته باید توجه داشت که قیمت گذاری ها در بازار سرمایه با توجه به نرخ نیمایی رقم خواهد خورد که با توجه به کاهش التهابات در این بازار انتظار افزایش این نرخ نیز فعلاً به دور از انتظار می باشد. از این رو پیش بینی برای بازار روز آتی مانند روزهای گذشته کم رمق بودن سمت تقاضا و افت بیشتر شاخص کل می باشد.
روند نزولی ورود پول حقیقی نیز گواهی بر این پیش بینی میباشد.

البته برای گروه خودرویی که اکثراً در نقش لیدر بازار ظاهر شده است و هر اتفاقی در این صنعت رخ دهد بدون شک بر سایر صنایع و کلیت بازار تاثیر خواهد گذاشت، می توان دو سناریو متصور بود:
سناریوی اول تعیین محدودیت دلاری واردات خودرو که در صورت عملی شدن آن شاهد حضور خودروهای رقابتی خارجی با تولیدات دو خودروساز بزرگ خواهیم بود که در این صورت شاهد ریزش در این صنعت و به تبع نقش لیدری آن کاهش هر چه بیشتر شاخص کل خواهیم بود
سناریوی دوم اما عدم تعیین سقف دلاری برای این واردات خواهد بود که در این صورت تهدید بزرگی از این نظر در انتظار خودرویی ها نخواهد بود و برای یافتن ادامه مسیر پیش روی این صنعت باید منتظر سایر تصمیمات دولت در این جهت بود.

در گروه اوره ای ها نیز درست است که صعودی شدن مجدد قیمت اوره بعد از کاهش های چند مدت اخیر آن را شاهد هستیم اما با توجه به اینکه این کاهش قیمت به طور کامل در pricing آن ها لحاظ نشده نمی‌توان انتظار صعود در این بازه زمانی را از آنها داشت .

پیش‌بینی روند در گروه فلزات اساسی نیز ادامه روند پر عرضه آن ها به دنبال سقوط قیمت مس و کاهش تولید فولاد و افت قیمت های محصولات فولادی خواهد بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید