به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۵ تیر ۱۴۰۱

کاهش بهای مس و پیش بینی رکود اقتصادی در جهان

فلزات اساسی

توانایی مس برای پیش بینی نقاط عطف در چرخه اقتصادی و سنجش سلامت کلی اقتصاد جهانی آنقدر قوی است که باعث شده تحلیل گران به این فلز صنعتی لقب “دکتر مس” بدهند.

کاهش بهای مس اغلب به عنوان یکی از نشانگرهای پیش بینی کننده رکود اقتصادی تصور می شود زیرا مس کاربرد گسترده ای در تولید انواع محصولات الکتریکی، صنعتی، حمل و نقل و ساختمان دارد. طی چند ماه اخیر دکتر مس آژیر خطر را با صدای بلند و به روشنی به صدا در آورده است.

قیمت آتی مس در بورس فلزات لندن از قله 10730 دلار در ماه مارس به 8575 دلار در تن در پایان معاملات روز پنجشنبه رسید که بیش از 20 درصد افت قیمت را نشان می دهد و بطور رسمی بازار مس را وارد محدوده نزولی می کند.

بر مبنای شاخص قیمت مس در بورس نزدک، این فلز صنعتی تنها در دو هفته گذشته بیش از 17 درصد افت قیمت داشت و اکنون به حدود 3.74 دلار در پوند رسیده است. این در حالی است که طی ماه مارس قیمت آن به بالای 4.94 دلار در پوند رسیده بود.

کاهش تقاضا برای مس اغلب به عنوان سیگنالی برای رکود اقتصادی است. در نتیجه اقتصاددان ها نسبت به وقوع رکود اقتصادی نگران هستند. طی چهار دوره رکود قبلی هم ابتدا مس وارد بازار نزولی شده بود.

یکی از تحلیل گران در این رابطه می گوید: “مس به زیر 4 دلار در پوند رسیده و از قله خود بیش از 24 درصد افت قیمت داشته است. همچنین قرار گرفتن بازار مس در کف 16 ماهه، همگی نسبت به ریسک رکود اقتصادی هشدار می دهند که اکنون خطر آن از تورم هم بیشتر شده است. ”

در سال های اخیر کاربردهای جدید مس در تولید خودروهای الکتریکی و انرژی تجدیدپذیر باعث شد که تقاضای آن بهبود پیدا کند و در نتیجه از قیمت آن حمایت شود. اما به اعتقاد تحلیل گران بانک UBS، در شرایط فعلی تقاضای حاصل از کاربردهای انرژی پاک هم به اندازه ای نیست که بتواند قیمت مس را در سطوح بالا حفظ کند.

منبع:finance

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید