به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در معاملات بازار امروز شاخص کل روند متعادلی را پشت سرگذاشت به طوریکه 312 نماد در محدوده مثبت و 302 نماد در محدوده منفی معامله شدند و در نهایت شاخص با 2 هزار و 585 واحد رشد در ارتفاع 1،507 هزار واحد از توقف باز ایستاد. ارزش معاملات خرد هم همانند دیروز در محدوده قابل قبول 5،3 همت به ثبت رسید.

در خصوص وضعیت بازار می‌توان به چند مسئله اشاره کرد. یک مورد مقاومت شاخص در محدوده 1،500 هزار واحد است و ممکن است این مقاومت برای چند روزی همانند روزهای ابتدایی هفته بازار را بازی دهد تا روند قدرت بگیرد و کف سازی کند. از شاخص که بگذریم اکثر سهام تقریبا از بهمن ماه با رشد مواجه بوده‌اند، حال طبیعی است در مسیر خود با مقاومت‌ها و فشار فروش‌هایی مواجه باشند. بحث دیگر جابه جایی سهامداران بین سهام بنیادی‌تر با توجه به انتشار گزارشات شرکت‌ها است. لذا می‌توان اظهار کرد که تا قبل فصل مجامع اصلاح فعلی یک ریز موج از موجی باشد که داخل آن قرار داریم  و کاملا منطقی است، حال اینکه چقدر اصلاح زمانی یا قیمتی داشته باشیم باید نظاره‌گر بود و می‌توان پیش‌بینی کرد که روندی رو به رشد اما آرام و پیوسته همراه با افت و خیزهایی که جز ذات بازار است در پیش داشته باشیم و از رشد شارپی خبری نباشد. از طرفی بعید بنظر می‌رسد شاهد افت  مشهودی در بازار باشیم چرا که بر خلاف ماه‌های گذشته اکثر معاملات از منفی به صفر تابلو میل کرده‌اند که نشان از ثبات و تعادل در بازار است و با توجه به شیب رشدی تورم در فروردین ماه و بحث تامین مالیات بر سپرده حقوقی‌ها می‌توان ورود پول‌های پارک شده را به صورت آرام و پیوسته انتظار داشت و برای بازار فردا نیز پیش‌بینی می‌شود بازاری مثبت و متعادل را در پیش داشته باشیم.

در شرایط فعلی، در این مقطع استقبال سهامداران از سهم‌هایی با بنیاد بهتر که انتظار تقسیم سود بیشتری از آنان می‌رود دور از ذهن نیست. به عنوان مثال می‌توان به نماد بوعلی با فرض تقسیم سود 90 درصد همانند سال گذشته اشاره کرد. از آنجا که پیش‌بینی می‌شود این شرکت سودی حداقل 13،322 ریال را در سال جاری بسازد و P/E آینده‌نگر 5.4 واحد را برآورده کند می‌توان گفت که سهم در محدوده ارزندگی قرار دارد و مناسب سرمایه‌گذاری است. از سویی دیگر اسپرد پارازایلین و نفتا  محدوده 229 دلاری رسیده است. حال پس از کاهش اسپرد مزبور از ابتدای فصل پاییز و افزایش آن از اواسط زمستان، می‌توان انتظار بهبود حاشیه سود شرکت‌های تولیدکننده پارازایلن از نفتا در فصل بهار را داشت. در نتیجه افزایش اسپرد مزبور در سودآوری پتروشیمی‌های نوری و بوعلی موثر است.

از لحاظ تکنیکالی نیز باید گفت که با توجه به اینکه سه خط اصلی در زیر نمودار قیمتی قرار گرفته و همچنین قیمت سهم بهمراه خطوط اصلی از مقاومت 7500 تومانی عبور کرده اند نمودار در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. با توجه به این نکته که قیمت 8400 تومانی برای سهم به عنوان سقف قیمتی شناخته می شود انتظار می‌رود که سهم یک پول بک به خط کیجنسن داشته و با توجه به شرایط فعلی بازار بتواند سقف قیمتی را شکسته و به روند صعودی خود ادامه دهد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید