به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

تقویت شاخص دلار و کاهش بهای طلا

صبح دوشنبه 25 آوریل ( 5 اردیبهشت) قیمت طلا در بازار جهانی نزولی است و نزدیک به کف دو هفته ای معامله می شود. تقویت شاخص دلار و بحث افزایش سریع تر نرخ بهره دلار از جمله دلایل تضعیف بازار طلا است.

ساعت 9:10 صبح دوشنبه طلای نقدی با 0.52 درصد یا 10.09 دلار نزول به 1921.54 دلار در اونس رسید. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1921.54 و 1935.79 دلار بود. هنوز بازار طلا در 30 روز گذشته حدود 7 دلار مثبت است.

روز دوشنبه بازده اوراق خزانه ده ساله آمریکا از قله های اخیر خود کمی عقب نشینی کرد و باعث شد افت بهای طلا محدود شود. اما انتظار می رود در جلسه ماه مه فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره دلار 0.5 درصد افزایش پیدا کند. با توجه به اینکه سود ثابتی برای نگهداری طلا به سرمایه گذار تعلق نمی گیرد، افزایش نرخ بهره هزینه فرصت طلا را بالا برده و فشار نزولی در بازار این فلز گرانبها ایجاد می کند.

البته هنوز فاکتورهایی در جهت حمایت از بازار طلا وجود دارد که مقدار نزول آن را محدود می کند. تداوم و تشدید جنگ اوکراین و تورم فزاینده در جهان از جمله فاکتورهای مثبت برای طلا هستند. رئیس جمهور اوکراین از کشورهای غربی خواسته که تسلیحات قوی تری در اختیار این کشور بگذارند.

در هفته های آینده بازار سهام آمریکا احتمال افت بیشتری دارد زیرا حرکت فدرال رزرو برای افزایش سریع نرخ بهره ضمن افزایش بازده اوراق قرضه هزینه های تامین مالی شرکت ها را بالا می برد. عدم اطمینان ژئوپلیتیک و کمبود و تورم در زنجیره عرضه از جمله موانع دیگر پیش روی شرکت ها است. در میان سایر فلزات گرانبها نقره با 0.2 درصد نزول به 24.10 دلار در اونس رسید. پلاتین 0.2 درصد افت قیمت داشت و در 928.77 دلار معامله شد. پالادیوم با 2.3 درصد نزول به 2319.78 دلار در اونس رسید.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید