به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران، امروز یکشنبه 4 اردیبهشت ماه، در اولین روز کاری هفته، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، متعادل و همراه با تمایل به کاهش قیمت در اکثر نمادهای بازار خصوصاً بزرگان بازار شروع به کار کرد. رشد نمادهای با ارزش بازار بالا در چند روز گذشته باعث شد سهامداران این گروه تمایل بیشتری به فروش داشته باشند. در این بین رشد شاخص کل هم‌وزن و مثبت شدن آن نشان از توجه به سهام کوچکتر بازار و رشد کلیت این نمادها دارد. در نهایت شاخص کل با افت حدود 7 هزار و 500 واحدی در ارتفاع 1 میلیون و 504 هزار و 715 واحدی بکار خود پایان داد. شاخص هم‌وزن نیز با 974 واحد رشد در ارتفاع 402 هزار و 405 واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات خرد بازار امروز عدد 5 هزار و 340 واحد را به ثبت رساند؛ هر چند که از روزهای گذشته مقدار کمتری داشت اما همچنان در محدوده‌ای قرار دارد که احساس رکود در بازار از این طریق دیده نمی‌شود و قابل قبول است.
رشد بازار بورس در فروردین ماه و شروع سال جدید متناسب با افزایش قیمت کالاهای جهانی و رشد نمادهای گروه پالایشی، پتروشیمی و تا حدودی فولادی‌ها باعث رشد مقدار شاخص کل و رسیدن به محدوده ۱ و نیم میلیون واحدی شده است. حال در اینجای مسیر، شاخص و به نوعی بازار، برای ادامه حرکت ( چه صعودی و چه اصلاح ! ) خود اولا به ریسک‌های موجود در این بازار نگاه می‌کند و ثانیاً بدنبال انگیزه‌ای برای رشد! . به ریسک های بازار در این برهه‌ی زمانی می‌پردازیم؛ از مهمترین ریسک های بازار این روزها بحث برجام و تاثیر آن بر نرخ دلار است. همچنان آنچه که ما در فضای رسانه‌ها میبینیم ، طرفین برجام فعلا هیچ برنامه‌ای برای به ثمر نشستن مذاکرات در میان مدت و کوتاه مدت ندارند و این مورد تاثیر خود را در نرخ دلار گذاشته است. مورد دوم احتمال اصلاح نرخ‌های جهانی‌است؛ رشد اخیر بازارهای جهانی به تبع اتفاقات میان روسیه و اوکراین، نظر برخی از تحلیلگران را به این سمت کشانده است که احتمالاً شاهد اصلاح در نرخ‌های جهانی باشیم، اما به نظر نمی‌رسد که نرخ های جهانی اصلاح عمیقی را تجربه کنند.

در کنار ۲‌ مورد بالا می‌توان به ریسک تصمیمات یک شبه دولت ( حتی به عنوان یک ریسک دائمی ! ) و انتظار قطعی برق برای صنایع اشاره کرد و باید به نوعی به این ریسک عادت کنیم.


در کنار موارد و ریسک های ذکر شده باید به انگیزه‌های بازار و شاخص برای ادامه کار اشاره کرد؛
با نزدیک شدن به فصل مجامع انتظار می‌رود بازدهی عموم نمادهای بازار در این زمان بیشتر از دیگر ماه‌های سال باشد، همچنین سر رسیدن گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها و بهبود سودآوری آنها، بحث بلوک خودرویی‌ها و انتظار بهبود روند مذاکرات برجامی.
برای روزهای پیش رو و پیش بینی عملکرد و رفتار شاخص باید به چند نکته دقت کرد؛ اول اینکه p/e ttm بازار در محدوده فعلی عدد ۷.۷ را نشان می‌دهد که با توجه به میانگین خود ( که حوالی همین مقدار است ) در محدوده مناسبی قرار دارد ضمن اینکه با انتشار صورتهای مالی و همچنین سود‌های تقسیمی، بهبود این مقدار را انتظار داریم. که با توجه به این معیار، احتمال اصلاح عمیق بازار بسیار ضعیف است. مورد بعدی اینکه به نظر می‌رسد که شاخص در این محدوده احتمالاً اصلاح زمانی و یا کاهش جزیی در مقدار شاخص را باشیم که احتمالا کوچکترهای بازار عملکرد بهتری نسبت به بزرگان داشته باشند. پس از اصلاح زمانی و یا مقداری شاخص ( احتمالی ) به نظر می‌رسد وضعیت سودآوری گروه پالایشی بواسطه رشد کرک اسپرد آنها همچنان مورد توجه باشد ضمن اینکه نباید از گروه سیمانی نیز غافل شد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید