به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۴ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۵ آبان ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز با حال و هوای نوسانی همراه بود، به نوعی بین سبز و قرمز بودن دو دل بود که باعث شد نه خریداری باشد نه فروشنده‌ای و حجم و ارزش معاملات حتی کمتر از دیروز باشد. سرانجام شاخص کل با 384 هزار واحد افزایش طی یک روند نوسانی به ارتفاع 1 میلیون و 384 هزار واحد رسید و شاخص هم وزن طی یک روند نزولی با 3،632 واحد افت به عدد 376 هزار واحد رسید.
بنظر می‌رسد با دید تکنیکالی محدوده 1.38 میلیونی محدوده مهمی باشد و حتی امروز نیز شاهد واکنشی مثبت بودیم که زیاد پایدار نبود و از لحاظ اندیکاتوری اگر خوشبین باشیم انتظار برگشت از این محدوده را میشه داشت در غیر این صورت حمایت بعدی را در محدوده 1.320 میلیون واحدی باید متصور بود که عملا سهام کوچک اونجا دیگه جایی برای افت ندارند.
اما حتی با آمدن گزارشات بازار چرا چنین وضعی را به خود گرفته است؟


طبق آخرین گزارشات وزارت اقتصاد، دولت تا تاریخ 31 شهریور به صورت فله‌ای 124 هزار و 245 میلیارد تومان عرضه اوراق را انجام داده است و به دنبال کنار زدن بانک‌هاست تا خودش به صورت مستقیم با فروش اوراق با سود 22 الی 23 درصدی به عنوان قرض‌گیرنده عمل کند و از طرفی نرخ سود سپرده بانک‌ها را پایین نگه داشته تا بانک‌ها نتوانند سپرده جذب کنند. دلیلش روشنه: اولا دولت با فروش اوراق، دیگر برداشتی از بانک مرکزی نمی‌کند و آمارها به نفع‌اش عمل می‌کند و ظاهرا پایه پولی را متورم نمی‌کند، هر چند گمانه زنی‌های در رابطه با پایه پولی با توجه به توییت‌ آقای همتی وجود دارد و باید منتظر آمارهای پولی پایان مهرماه باشیم. از طرفی هم قیمت ارز را برای تامین مالی بالا نمی‌برد، اما در عمل چه اتفاقی می‌افتد؟


نابودی بانک‌ها و بورس به اتفاق هم و رکود بیشتر.
اما خب مثه اینکه دیوار بورس نسبت به بقیه کوتاه‌تر هست و هر کی برای خدمت به اقتصاد و به بهای نابودی اعتماد عمومی از این دیوار بالا می‌رود. مثلا اولین اولویت به منظور جبران کسری منابع بانکی در شرایط فعلی، سهام شرکت‌هاست که در این چند روز گذشته فشار فروش آنان شدت گرفته و بسیاری از بانک‌های خصوصی در شرکت‌های زیرمجموعه‌شان مشغول فروش سهام هستند تا منابع حاصل را تبدیل به سپرده کنند، تا با بحران بزرگتر رو به رو نشوند. سرعت رشد کسری بانک‌ها به شدت در حال افزایش است و این به معنای فشار بیشتر به بورس جهت جبران کسری منابع است. صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی هم ماهانه چند هزار میلیارد تومان کسری پرداخت حقوق بازنشستگان دارند که فشارهای مضاعفی به بورس وارد می‌کند زیرا فعلا تنها راه پرداخت حقوق بازنشستگان، بورس است. دولت قبل با فروش در پیک قیمتی و دریافت کارمزد کسری بودجه را جبران کرد و این دولت جدید هم برای تامین کسری بودجه با فروش اوراق دست در جیب مردم کرده به نوعی این مردم‌اند که مادر خرج هستند.
در یک وضعیت کلی باید گفت که با توجه به فروش اوراق و ارزش معاملات خرد بازار هر برگشتی فعلا موقتی است اما برای سرمایه‌گذاری نه معامله‌گری خرید پله‌ای در سهام با توجه به گزارشات 6 ماهه، توجیه دارد. به هر حال هر چند که دیر یا زود با توجه به مناسب بودن قیمت‌ها تقاضا افزایش پیدا خواهد کرد چرا که مشکل امروز بازار برخلاف پارسال نقدینگی است نه ارزندگی و گزارشات 6 ماهه انصافا خوب بودن مثل سیمانی‌ها، سیمرغ و فولاد و باید گفت بازار پارسال به مراتب ترسناک‌تر از این روزهای بازار بود و کلیت بازار پارسال گران بود اما الان سهم خوب خدایی کم نداریم، این به این معنی نیست که فردا بازار گل و بلبل باشد چون پولی در بازار نیست اونی هم که هست ترسیده ولی شاعر میگه خواستند ما را دفن کنند غافل از اینکه بذر بودیم، بازار همیشه بلند شده باز هم بلند میشه.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید