به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۴ مهر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، اولین روز کاری در پاییز ۱۴۰۰ به خوبی آغازشد. بازار بعد از افت ۱۲درصدی که از ششم شهریورماه شروع شده بود و تا آخر شهریور نیز ادامه یافت، امروز را خوش درخشید و با بیش از ۲.۵ درصد رشد در شاخص کل، کار را به پایان رساند.
حجم معاملات خرد در روز جاری حدود ۷۲۰۰ میلیارد تومان است که بد نیست و می‌تواند افزایش یابد.گروه پالایشی پیشتاز بازار امروز بود. خبرهای مثبت در مورد تخفیف نرخ خوراک پالایشگاهها و قرار گرفتن در محدوده P/E مناسب برای این صنعت، سرمایه‌گذاری روی سهام این گروه را جذاب کرده است. افزایش نرخ محصولات و چشم‌انداز صعودی قیمت نفت و تقاضای بالاتر محصولات با توجه به فروکش کردن کرونا در جهان، مزید بر علت شده‌اند که پالایشی‌ها گروه ممتاز در بین صنایع بزرگ بازار باشند. در بین صنایع بزرگ‌ پتروشیمی‌ها نیز وضعیت مناسبی دارند، به ویژه اوره‌سازها و متانولی‌ها که با افزایش قیمت اوره و متانول در بازارهای جهانی و چشم‌انداز مثبت قیمت این کامودیتی‌ها و عدم کاهش قیمت دلار، وضعیت سودسازی مناسبی را خواهند داشت و این گروه را نیز می‌توان جزو گروههای خوب و ممتاز بازار به ویژه در پتروشیمی‌هایی که اشاره شد، به حساب آورد.
فلزی‌ها هم خوب بودند ولی نه به خوبی پالایشگاهها و پتروشیمی‌ها. ریسک افزایش قیمت سوخت و عدم وجود چشم‌انداز صعودی در قیمت محصولات این گروه به ویژه در فولادی‌ها، سرمایه‌گذاری در آنها را کمی با ریسک همراه کرده است. فلزی‌های غیر فولادی در شرایط فعلی وضعیت مناسب‌تری دارند و سرمایه‌گذاری در آنها کم ریسک‌تر است.
بانکی‌ها هم خوب بودند و به نظر می‌رسد که به نقطه حمایتی قوی و مناسبی رسیده‌اند و توانایی رشد قیمت در آنها زیاد است. خودرویی‌ها هم به نقطه حمایتی مناسبی رسیده‌اند و خرید سهام آنها در قیمت‌های فعلی ریسک کمتری نسبت به گذشته دارد. در صورت محقق شدن زمزمه‌ها در مورد حذف قیمت‌گذاری دستوری خودروسازها، وضعیت برای این گروه بهتر هم می‌شود. سهام کوچک بازار هم خوب بودند ولی نه به خوبی بزرگترها.
بازار سهام در قیمت‌های فعلی در بسیاری از سهم‌ها جذاب است و سرمایه‌گذاری میان مدت روی آنها ریسک چندانی ندارد. پالایشی‌ها، کاشی و سرامیک، روغنی‌ها، دارویی‌ها، پتروشیمی‌ها، تا حدودی بانک‌ها و خودروسازها جزو گروههای خوب و پیشتاز بازار در قیمت‌های فعلی هستند.
هرچند بازار هنوز به طور کامل از فضای اصلاح رها نشده است و احتمال عرضه در بازار فردا وجود دارد ولی می‌توان با امید بیشتری به آینده نگاه کرد. تثبیت دلار در کانال ۲۷ هزار تومان و کاهش انتشار اوراق توسط دولت، همچنین وضعیت مناسب در قیمت برخی کامودیتی‌ها و چشم انداز مثبت برای قیمت آنها، بازار سهام را مطمئن‌تر از قبل می‌کند.
بازار امروز نشان داد که به خوبی می‌تواند دوباره روند رو به بالا به خود بگیرد و فضای منفی خارج شود. شبیه به اصلاح شهریور را بارها در بازار و طی سالهای گذشته تجربه کرده‌ایم. اصلاح‌های بین ۱۰تا ۱۵درصد که بسیار طبیعی و لازم هستند. اصلاح اواخر سال ۹۸ و یا اوایل سال ۹۹که بعد از اتمامشان بازار دوباره روند صعودی به خود گرفت. در سالهای گذشته بارها شاهد این روند بوده‌ایم و مسئله جدیدی نیست.
ارزش صف‌های فروش در شهریورماه و با وجود روند نزولی بازار، نشان می‌دهد که افت فعلی قابل مقایسه با ریزش بازار در سال گذشته نیست و ارزش صف‌های فروش بسیار کمتر از ارزش صف‌های فروش در ریزش سال گذشته است. بنابراین نگرانی از افت زیاد بازار سهام محلی از اعراب ندارد ولی باید سهام خوب و ممتاز را در اختیار داشت.
اگر سهمی از منظر بنیادی وضعیت خاصی نداشت و اخبار ویژه‌ای مانند طرح توسعه یا افزایش نرخ فروش محصولات و یاP/E مناسب و مواردی از این دست نداشت ولی قیمت آن به شکل غیرمعمولی در حال بالا رفتن بود، باید به آن شک کرد و برای سرمایه گذاری روی آن احتیاط کرد زیرا ممکن است سهم با دستکاری در حال بالا رفتن باشد. توصیه اینست که به سمت این سهم ها نروید وگرنه ممکن است مدتها در آنها گیر کنید.برخی از صنایع که در همین مطلب اشاره شد اوضاع خوبی دارند و می‌توان با خیال راحت تری در آنها سرمایه‌گذاری کرد. قطعا در صنایع دیگر هم سهام خوب و ممتاز هستند ولی تا از خوب بودن سهم مطمئن نشده‌اید اقدام به سرمایه‌گذاری مخصوصا برای میان‌مدت و بلندمدت نکنید.
در بازار فردا احتمالا با عرضه بیشتری نسبت به امروز مواجه خواهیم بود و برخی از سهم‌ها دوباره وارد فاز منفی شوند ولی ذکر این نکته لازم است که زهر روند نزولی بازار گرفته شده است و شاهد روند نزولی شهریورماه با ادامه روند فعلی شرایط کلان، در مهرماه نخواهیم بود .
به نظر می‌رسد با مشخص شدن رییس بانک مرکزی طی روزهای آتی، یکی دیگر از ابهامات موثر بر روی بازار سهام مرتفع شود و بازار با اطمینان بیشتر در هر مسیری که بازیگرانش مشخص می‌کنند، حرکت خواهد کرد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید