به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۳۰ فروردین ۱۴۰۱

بازار بورس تهران، امروز 28 فروردین‌ماه، متعادل مثبت آغاز بکار کرد. برتری تقاضا در کوچک‌های بازار به نسبت دیگر نمادهای بازار به چشم می‌آمد. در ابتدای بازار، افزایش عرضه در نمادهای خودرویی و بانکی باعث کاهش تقاضا در دیگر نمادهای بازار شد. نیمه دوم بازار امروز، شاهد رشد قیمتی عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی بودیم که در صدر تقاضای این گروه نمادهای پتروشیمی قرار داشتند، کلیت بازار در نیمه دوم معاملات بهبود تقاضا را نشان می‌داد. در نهایت شاخص کل با رشدی معادل 7 هزار و 408 واحد در ارتفاع 1 میلیون 475 هزار و 53 واحدی بکار خود پایان داد و از یکشنبه‌های عرضه به سلامت عبور کردیم. همچنان ارزش معاملات خرد با ثبت عدد 5911 میلیارد تومان در سطح قابل قبولی قرار دارد و امیدواری به رونق گرفتن بازار بواسطه رشد ارزش معاملات خرد وجود دارد.
برای بررسی وضعیت بازار بورس در این روزها و نگاهی به آینده آن به دو نکته باید توجه کرد؛
اولین نکته در مورد وضع عوارض صادراتی بر شرکت‌هاست ؛ در مورد زنجیره فولاد شرکت‌های تولید کننده سنگ آهن بدلیل صادرات پایین محصولات خود از این عوارض در امان هستند اما در شرکت‌های تولیدکننده اسلب و بیلت و شرکت‌هایی که عمده فروش خود را بصورت صادراتی انجام می‌دهند می‌تواند حدود 20-15 درصد از سودآوری این شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. لازم به ذکر است که تأثیر این عوارض در شرکتی مثل فولاد مبارکه اصفهان که بطور میانگین حدود 30 درصد از محصولات خود را صادر می‌کند تأثر زیادی ندارد. در مورد شرکت‌های سیمانی هم وضع به همین صورت و بدلیل صادرات بسیار پایین این محصول ( تقریباً صفر ) تأثیر چندانی ندارد. طبیعتاً در برخی از شرکت‌های بازار که از این نامه متأثر می‌شوند، کاهش سودآوری و به تبع آن افت قیمت سهام را انتظار خواهیم داشت.
نکته دوم در مورد مذاکرات برجام است؛ هر چند که اخبار این روزها حاکی از روند کند و متوقف شدن معاملات دارد اما همانطور که در گزارش‌های پیشین اشاره کردیم، تا قبل از اعلام رسمی دستیابی به توافق با انتشار اخبار مثبت و منفی در این رابطه شاهد نوسان قیمت نمادهای متأثر از این معاهده خواهیم بود. به تبع آن می‌توانیم در نمادهای صادراتی تأثیر این مورد را ببینیم.
برای بازار فردا با توجه به رنج مثبت نمادهای پالایشی در اواخر بازار امروز، به نظر می‌رسد که افزایش تقاضا را در این گروه شاهد باشیم. همین وضعیت را برای نمادهای پتروشیمی نیز متصور هستیم. در کل به نظر می‌رسد بازار فردا متعادل و با جوی مثبت دنبال شود. ضمن اینکه انتظار افزایش عرضه در برخی از گروه‌های بازار را داریم که این به معنای ورود سهامدار تازه نفس به بازار و نمادها و برای ادامه روند صعودی بازار لازم است.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید