به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۳۰ آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، روز به روز این پاییز برای ما به اندازه یک سال گذشت. هر روز به دنبال یک نشانه برای تعیین روزهای برگشت بازار بودیم اما دریغ از کور سویی از امید و کوچکترین نشانه ای برای حمایت از بازار. نه تنها حمایتی از دولت که متولی اصلی این وضعیت هست ندیدیم بلکه با سخنان و عملکرد غیرکارشناسی خود تیشه به ریشه نحیف بازار می‌زدند. آیا ریزش دست جمعی نمادها در سال ۹۲ پس از آزاد سازی قیمت ها برای مسئولان درس عبرتی نشده بود؟ که این چنین بازار سرمایه را وارد یک روند ریزشی سنگین کرده‌اند؟ که حتی با تلاش های شبانه و تصمیمات ۱۰ بندی هم بازار چنین استقبال سرد و بی روحی داشته باشد. در هر صورت به نظر این یکی از مهمترین تلاش های دولت برای حمایت از بازار سرمایه است.
اما چرا بازار با وجود ثبت نرخ دلار در محدوده ۳۰ هزار تومان هم واکنشی از خود نشان نمی‌دهد؟ بازار در حال حاضر کاملاً به ثبات نرخ دلار بازار آزاد در محدوده ۳۰ هزار تومانی و دلار نیمای ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی بی توجه است چرا که نرخ دلار در حال حاضر به مذاکرات وین نگاهی ویژه ای دارد و شرایط این روزهای مذاکرات و اخبار ضد و نقیض آن اجازه تصمیم گیری با این نرخ را نمی‌دهد. در مورد مذاکرات برجام؛ وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور به مرحله ای رسیده که ناگریز به توافق با طرفهای غربی خواهیم بود؛ به هزار و یک دلیل خرد و کلان ؛ از جمله کسری بودجه. بنابراین منتظر اعلام یک توافق باشید. اینکه این توافق یک معاهده دائم باشد یا موقت، به نظر میرسد با توجه به سیاست‌های حاکم بر یک الی دو سال آینده آمریکا ابتدا به یک توافق موقت دست یابند و سپس با ارزیابی عملکرد طرفین و موارد دیگر به یک توافق جامع دست یابند.
‌اما در مورد تصمیمات ۱۰ بندی دولت در جلسه دیشب؛ یکی از مهمترین بندهای آن، عدم تغییر فرمول بهره مالکانه معادن بود. که نشان از قدرت چانه زنی ( بخوانیم لابی ) معدنی ها دارد. از دیگر بندهای آن، تعیین سقف گاز خوراک معادل قیمت گاز صادراتی حداکثر ۵۰۰۰ تومان بود که با نرخ دلار نیمایی ۲۴۵۰۰ تومانی حدود ۲۰ سنت میشود، همانطور که قبلاً هم اشاره شد، فرمول تعیین قیمت خوراک پتروشیمی های اوره ای و متانولی برابر میانگین چهار هاب هنری، آلربتا، NBP و TTF با ضریب 50 درصد و 50 درصد دیگر هم میانگین نرخ داخلی است. با توجه به روند رو رشد افزایش نرخ دلار نیما، حتی میتوان شاهد نرخ های کمتر از ۲۰ سنت هم بود.ضمن اینکه با توجه به فصل زمستان و بحران انرژی در اروپا فعلا نباید به دنبال کاهش قیمت گاز باشیم. حالا که صحبت شرکت های اوره به میان آمد باید قیمت های جهانی آنها هم مد نظر قرار داد. با توجه به همه گیری کرونا و افزایش قیمت جهانی اوره، احتمال ریزش آن و نزدیکی به میانگین تاریخی خود، بعید نیست بنابراین باید این مورد را برای تحلیل شرکتهای اوره ای مد نظر قرار داد.
‌در هر صورت این تصمیم در بازار امروز تنها مورد استقبال سهامداران گروه بانکی قرار گرفت و شاهد رنگ سبز نقشه بازار در گروه بانکی باشیم هر چند که حجم معاملات چنگی به دل نمیزد اما وجود صف خرید نمادهایی مثل بانک ملت ( با آن عملکرد حقوقی ) از نشانه های مثبت این بازار بود.
‌برای جمع بندی، ذکر این نکته حائز اهمیت است که از مهمترین ریسک های این روزهای بازار، نرخ بهره بین بانکی حدود ۲۱ درصدی و نرخ بهره بدون ریسک حدود حدود ۲۵ درصدی است. تا زمانی که شاهد این ارقام برای بازار پول باشیم، به نظر احتمال اینکه وضعیت بازار به همین صورت باشد، بسیار زیاد است.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید