به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۹ آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، خیلی جالب است بورس دیگر ارزان نیست، مجانی شده اما بازم فروشنده دارد. بازار نشان می‌دهد که محاسبه‌گر است و دو دوتا چهارتا می‌کند و محتاط است و بشدت هم خودش و هم اعتمادش آسیب دیده و بسادگی خرید نمی‌کند چرا که نمی‌تواند رفتار دولت‌مردان را پیش‌‌بینی کند و از سویی بازار امروز در واقع به حرف‌های وزیر اقتصاد پاسخ داد و بنظر می‌رسد آتش بازار دیروز هنوز روشن نشده خاموش شده است و به‌همان سردی روزهای گذشته برخواهد گشت.
شاید بهتر است که با این شرایط بازار بنیاد شهید برای اهالی بازار کارت جانبازی صادر کند البته که فرق بسیار است، دشمن خارجی فقط جان می‌گرفت اما دشمن داخلی غیر از جان، مال مردم را هم می‌خورد، البته که دشمنان بازار کم نیستند و با توییت‌های قصد تخریب بازار و اعمال نظر شخصی بر دولت را دارند.
تمامی سرمایه‌گذاران روی ارزنده بودن بازار اتفاق نظر دارند اما بازار بشدت از نبود پول و نقدینگی به دلایلی مانند عدم اطمینان به سیاست‌های دولتمردان و آینده اقتصاد، نگرانی بابت ارز ترجیحی، بلاتکلیفی مذاکرات، سرنوشت قیمت‌گذاری دستوری، مبهم بودن نرخ گاز و مباحث لایحه بودجه و… رنج می‌برد لذا تا زمانی که این ابهامات یقه بازار را گرفته‌اند انتظار رشد یا افت سنگینی نمی‌توان داشت و حجم معاملات خوبی را مشاهده نخواهیم کرد، به هر حال آدم مرده که تکان نمی‌خورد. از سویی دیگر افزایش میانگین نرخ سود بدون ریسک اسناد خزانه به 25.3 درصد موجب فشار مضاعف به بازار و ایجاد رکودی جدید و فقر تقاضا شده و پول‌های سنگین حاضر به خرید نیستند و خریداران کوچک نیز زورشان به فروشندگان قدرتمندی که روزانه در حال خروج از بازار هستند نمی‌رسد و نتیجه آن می‌شود اینکه چه در روز مثبت و چه منفی خروج پول حقیقی را داریم .
در مورد آینده باید گفت که P/E گذشته نگر بازار در محدوده 7.13 است و در حال افول است و طی فصول پاییز و زمستان ممکن است به راحتی 1 الی 2 واحد کاهش یابد و اگر در محدوده‌های رکود بازار توجه کنیم متوجه می‌شویم که میانگینP/E کذشته نگر بازار 5 الی 5.5 واحد بوده و احتمالا در این صورت جذابیت بیشتری برای افراد به وجود خواهد آمد لذا بنظر می‌رسد اگر بازار رشدی داشته باشد این رشد در دی ماه ممکن خواهد بود. برای بازار فردا نیز پیش‌بینی می‌گردد شاهد بازاری بی رمق همراه با خروج پول حقیقی را داشته باشیم یا بهتر است بگوییم همون همیشگی و وضعیت شاخص هم وزن اصلا خوب نیست و همچنان روند نزولی دارد و شاخص کل نیز اگر زیر کانال 1.3 میلیونی تثبیت شود فشار عرضه شدت خواهد گرفت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید