به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۸ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۹ آبان ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، هفته آخر آبان ماه ۱۴۰۰ نیز به پایان رسید و بازار همچنان سردی پاییزی به سر می‌برد. شاخص کل افت ۳.۱ درصدی داشت. شاخص هم وزن اما بهتر عمل کرد و با ۱.۱ درصد کاهش به کار خود پایان داد. مسئله‌ای که نشان از افت بیشتر سهام شرکت‌های بزرگ می‌دهد. خبر مهم هفته اخیر، صحبت‌های مشاور رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد بودجه سال ۱۴۰۱ شرکتهای دولتی بود. وی اظهار داشت که برای شرکت ملی نفت صادرات یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه با قیمت ۶۰ دلار به ازای هر بشکه و نرخ دلار ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است. سوای از میزان فروش و قیمت هر بشکه نفت، دلار ۲۳ هزار تومان برای بودجه پیام‌های زیادی دارد. دولت در سال گذشته برای سال ۱۴۰۰، لایحه بودجه را با نرخ تسعیر دلار ۱۱۵۰۰ تومان به مجلس فرستاد، اما مجلس با کاهش پیش‌بینی مقداری فروش نفت و افزایش نرخ تسعیر به ۱۷۵۰۰ تومان، بودجه را تصویب کرد. در حالی که هیچ کدام از نرخ‌های دلار در کشور تا به امروز در سال ۱۴۰۰، به ۱۷۵۰۰ تومان هم نزدیک نشده‌اند چه برسد به ۱۱۵۰۰ تومان.
اما نرخ ۲۳ هزار تومان برای سال آینده منطقی‌تر به نظر می رسد. هر چند هنوز لایحه به مجلس نرفته و مجلس نیز نظرش را نداده است و تا انتهای سال ماجراهای سیاسی و اقتصادی فراوانی داریم که می‌تواند روی بودجه مصوبه مجلس اثرگذار باشد، اما همین گمانه‌زنی‌ها نیز نشان می‌دهد که نرخ زیر ۲۰ هزار تومان برای دلار محلی از اعراب ندارد و واقعیت چیز دیگری است. احتمالا بعد از تقدیم لایحه بودجه به مجلس، ابهامات در مورد مسائل مختلف رفع می‌شود. ولی همین یک قلم در مورد دلار بودجه بسیاری از ابهامات را رفع کرده است. در حال حاضر نیز شرکت‌های بورسی با دلار حوالی ۲۳ هزار تومان کار را پیش می‌برند و ریسک نرخ دلار به شکل واقعی و بنیادی و نه برپایه انتظارات و حدس و گمان، در حال کم شدن است.
وقتی کف نرخ دلار ۲۳ هزار تومان را در کنار حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی تا پایان امسال قرار می‌دهیم، با اطلاعات دقیق‌تری می توانیم به روند آتی بازار به ویژه در سال ۱۴۰۱ و نرخ‌های خرید مواد اولیه و فروش محصولات و میزان سودآوری شرکت‌ها بپردازیم. حتی در صورت کاهش نرخ جهانی برخی کامودیتیها، اما شرایط نرخهای داخلی مطلوب است. در این میان می‌توان روی برخی سهام که از حذف بسیاری از رانت‌ها سود می‌برند، سرمایه‌گذاری کرد. به نظر می‌رسد ماه آذر بهتر از ماه آبانی باشد که رشد بازار تا به اینجای کار تقریباً صفر بوده و البته شاهد کاهش قیمت بسیاری از سهم‌ها نسبت به ابتدای ماه نیز بوده‌ایم. در آذر ماه ابهامات از ناحیه دولت با تقویم بودجه بسیار شفاف‌تر می شود. از سوی دیگر شاهد آغاز مجدد مذاکرات بین ایران و جهان خواهیم بود. می‌توان امید داشت که با مواضع و اقداماتی که در حین مذاکرات می‌شود، ابهامات از فضای سیاسی نیز برداشته شود و پیش بینی شرایط راحت‌تر گردد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید