به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۲۶ آبان ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی شرکت سنگ آهن گهرزمین

محتوای این گزارش در خصوص تحلیل شرکت معدنی صنعتی گل‌گهر به تنهایی برای انجام سرمایه‌گذاری کافی نیست. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، هیچ گونه تضمینی در مورد سرمایه‌گذاری ارائه نکرده است. در این گزارش به هیچ وجه نباید به دنبال ارائه راه حل سرمایه‌گذاری, پیشنهاد معامله و یا ایجاب برای خرید و فروش هر گونه اوراق بهادار و سایر ابزارهای مالی بود. اطلاعات و فرضیات این گزارش ممکن است در هر لحظه تغییر کند بنابراین  شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار مسئولیتی در رابطه با بروزرسانی آنان نمی‌پذیرد. 

مقدمه

 منطقه معدنی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدنی، صنعتی در خاورمیانه است. این ذخایر معدنی در استان کرمان و در 50 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان واقع شده است. کانسار سنگ آهن گل گهر در 6 آنومالی مجزا در مجموع با ذخیره ای در حدود 1200 میلیون تن در محدوده ای به طول تقریبی 10 کیلومتر و عرض تقریبی 4 کیلومتر قرار گرفته است.

تاریخچه شرکت

شرکت ایران باریت عملیات اکتشاف و پی جویی سنگ آهن را در منطقه ای در جنوب غرب سیرجان (استان کرمان) در سال 1348 آغاز و سپس شرکت ایروسرویس در محدوده ای به وسعت 45000 کیلومتر مربع درفاصله بین آباده فارس تا جازموریان، برداشتهای ژئوفیزیک هوایی (مگنتومتری) را انجام و آنومالی های متعددی که دارای پتانسیلهای بالایی از سنگ آهن بودند را مشخص نمود. همچنین معلوم گردید بزرگترین آنومالی ها در منطقه گل گهر واقع شده است. در پی مطالعات ژئوفیزیک هوایی با همکاری مؤسسه زمین شناسی یوگسلاوی در خلال ماههای مارس تا ژوئن سال 1975 و در محدوده ای به وسعت 74 کیلومتر مربع برداشتهای ژئوفیزیک زمینی شامل مغناطیس سنجی و گرانی سنجی صورت گرفت.گزارش عملیات در سپتامبر همان سال داده شد که نتیجه این مطالعات پیدایش شش آنومالی سنگ آهن در مجاورت یکدیگر با ذخیره سنگ آهن به میزان 1100میلیون تن گردید. آنومالی شماره 3 بزرگترین ذخیره سنگ آهن را در بین آنومالیهای شش گانه دارا می باشد. مطالعات تفصیلی در آنومالی شماره 3 با بیش از 46265 متر حفاری گمانه 147 به اتمام رسیده است و بر اساس مطالعات و اطلاعات جمع آوری شده و مطالعات فنی اقتصادی مقدماتی که توسط شرکت کانادائی ADC صورت پذیرفته و همچنین مطالعات و طراحی اولیه در بخش روباز معدن که توسط شرکت مهندسی کوشا معدن و با مشارکت شرکتهای  WGM از کشور کانادا و SRK از کشور انگلستان صورت گرفته، مشخص شده است که معدن سنگ آهن گهر زمین دارای ذخیره زمین شناسـی بالغ بر 640 مـیـلیون تن می باشد که بر اسـاس طراحیهای صورت گرفته حدود ثلث ذخیره مذکور بصورت روباز و بقیه از طریق استخراج زیر زمینی استحصال خواهد شد. با برنامه ریزیهای صورت گرفته سالیانه 15 میلیون تن سنگ آهن و 60 میلیون تن باطله و آبرفت با نسبت باطله برداری 4 به 1  استخراج می گردد.

 موضوع فعالیت شرکت 

-اکتشاف و استخراج و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره، گندله و فولاد از آن.

-نصب و راه اندازی، تعمیرات، نگهداری، بازرسی، سرویس تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز شرکت.

-خرید و تهیه انواع و اقسام ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات و مصالح مورد نیاز برای انجام موضوع شرکت

-انجام خدمات مهندسی، مشاوره، مدیریت و فراهم نمودن دانش فنی از داخل و یا خارج برای تحقق موضوع شرکت.

-مشارکت و سرمایه گذاری در سایر شرکت ها و طرح های معدنی و صنعتی، انعقاد قراردادهای پیمانکاری بمنظور ارائه خدمات فنی و مهندسی

-مبادرت به کلیه امور بازرگانی از قبیل خرید و فروش، صادرات و واردات و کلیه امور و عملیاتی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم در جهت اجرای موضوع شرکت ضرورت داشته باشد.

 -اکتشاف و استخراج و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره، تولید گندله، که در 2 فاز عملیاتی و مطالعاتی در حال اجرا می باشد.

محصولات شرکت:

شرکت گهرزمین با تولید سنگ آهن دانه بندی شده (با ظرفیت تولیدی 10 میلیون تن در سال ) ، کلوخه سنگ آهن ( با ظرفیت تولیدی 20 میلیون تن در سال ) ، کنسانتره سنگ آهن ( با ظرفیت تولیدی 5 میلیون تن در سال ) و گندله ( با ظرفیت تولیدی 2 میلیون تن در سال ) جایگاه مناسبی در صنعت سنگ آهن در کشور دارد.

سهماداران

درباره معادن

 منطقه معدنی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدنی، صنعتی در خاور میانه است که دارای قابلیت های بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان می باشد.  این ذخایر معدنی در استان کرمان و در 50 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان واقع شده است. آثار موجود و حفاری های باقی مانده در محل «کانسار»دلالت بر آن دارد که این کانسار در قرون گذشته مورد شناسایی و بهره برداری قرار گرفته است. سن تقریبی یک نمونه از سرباره کوره های قدیمی که از سنگ معدن گل گهر استفاده می نموده است، در حدود 900 سال تخمین زده شده است. در دوره معاصر، عملیات اکتشاف و پی جویی طرح سنگ آهن گل گهر در سال 1348 توسط شرکت خصوصی «ایران باریت» آغاز و سپس با همکاری شرکت ژاپنی «ماروبنی» ادامه یافت و از سال 1353 به شرکت ملی فولاد ایران واگذار گردید. کانسار سنگ آهن گل گهر در 6 آنومالی مجزا در مجموع با ذخیره ای در حدود 1200 میلیون تن در محدوده ای به طول تقریبی 10 کیلومتر و عرض تقریبی 4 کیلومتر قرار گرفته است. بهره برداری از توده معدنی شماره 1 بر عهده شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است که بخش زیادی از آن استخراج گردیده است.بهره برداری آنومالی شماره 3 به عنوان بزرگترین آنومالی با ذخیره ای بالغ بر 640 میلیون تن به شرکت سنگ آهن گهر زمین واگذار گردیده است.  قدیمی ترین توده بهره برداری شده  از گل گهر، توده شماره 1 است، طی انجام  مطالعات گسترده اکتشافی و طراحی و آماده سازی های معدنی، این توده، به دلیل نتایج اکتشافات مقدماتی امیدوارکننده تر و نزدیکی ماده معدنی به سطح زمین به طریق روباز استخراج می شود.

اعضای هیئت مدیره

ریسک های شرکت

  1. ریسک قیمت کالا
  2. تغییرات قیمت محصول بر مبنای نوسانات قیمت جهانی شمش فولاد خوزستان. بنابراین شرکت در معرض ریسک نرخ ارز که خارج از حیطه کنترل شرکت است، قرار دارد.
  3. ریسک کاهش استنخراج سنگ آهن
  4. با توجه به معادن متعددی که در کشور و در اختیار گهر زمین قرار دارد میتوان تا حدودی این ریسک را قابل کنترل دانست اما باید آن را رصد کرد.
  5. ریسک نرخ بهره
  6. با توجه به اینکه شرکت در دوره مالی جاری، تسهیلات جدید اخذ ننموده و تعهدات بابت تسهیلات قبلی به اتمام رسیده است، لذا در حال حاضر ریسک نرخ بهره تاثیری در شرکت ندارد.

روند تولید سالانه شرکت

روند فروش سالانه شرکت

مقایسه مقدار تولید محصولات شرکت با دیگر شرکتهای گروه:

مفروضات تحلیل

صورت سود و زیان:

دسته بندی گزارش
تحلیل بنیادی
نظر خود را بنویسید