به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۸ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز همانند روزهای گذشته با یک ریزش آرام همراه بود و اساسا وقتی که با صف فروش مواجه نیستیم و هر روز شاهد کاهش ارزش سهام هستیم می‌توان آن را به دلیل کمبود نقدینگی در بازار نسبت داد. 3 عامل را می‌توان از علل کمبود نقدینگی در بازار دانست.
سیاست‌گذار سیاست انقباضی را در پیش گرفته و پول را از سطح بازار جمع کرده است. دوما نسبت پول به شبه پول روند کاهشی دارد که نشان از کاهش انتطارات تورمی می‌دهد. از سویی دیگر بازار سرمایه نسبت به احتمال برقراری توافق میان ایران و طرف‌های برجام با کاهش نرخ ارز دلار نیما و آزاد در حال واکنش نشان دادن است. این در حالی است که بسیاری از فعالان بازار و کارشناسان بر این باور هستند که حصول یک معاهده بین المللی بین ایران و سایر کشورها می‌تواند موجب یک چشم انداز روشن اقتصادی گردد. همین موضوع نیز بر عملکرد شرکت‌ها در بازار سرمایه نیز تاثیرگذار خواهد بود و باعث کاهش هزینه‌های صادرات و تسهیل و ارتقای فروش محصولات در بازارهای جهانی می‌شود به عبارتی اقتصاد همچون دومینو است و زمانی که شرایط کلی اقتصاد بهبود یابد شرایط بازار سرمایه نیز بهبود خواهد یافت. اما در این حین افراد بدون توجه به شرایط بازار گمان می‌برند که با کاهش نرخ ارز، سودآوری شرکت‌ها کاهش می‌یابد بنابراین به سرعت به دنبال آن هستند تا سهم خود را به فروش برسانند، در نتیجه بازار قرمز می‌شود. این در حالی است که کارشناسان معتقدند که در حال حاضر کشور با تقاصای انباشته‌ای برای دلار رو به رو است و حتی اگر منابع ارزی آزاد شود، همچنان شاهد ارزپاشی قابل توجهی نخواهیم بود که زمینه افت شدید قیمت دلار را فراهم کند ، بسیاری از صنایع در طول سال‌های گذشته اورهال نشده‌اند یا نتوانسته‌اند تجهیزات و قطعات موردنیاز خود را برای تولید وارد کنند.
از همه اینا مسائل گذشته باید گفت که بازار از مرداد 99 یعنی بیش از یکسال است که در روند نزولی قرار گرفته همین موضوع هم باعث شده که شاهد سوگیری زیان گریزی در اکثر افراد باشیم و این رفتار اکنون در بازار غالب شده است. باکوچکترین سیگنال منفی افراد دست به ماشه می‌شوند، چرا که حتی در طول هفته‌های گذشته زمانی که اخبار مثبتی از مذاکرات وین به گوش نمی‌رسید بازار سرمایه واکنش مثبتی از خود بروز نمی‌داد این نشان می‌دهد که در روزهای نزولی اخبار مثبت آنقدر اثر گذار نیست اما برعکس اخبار منفی هر قدر هم کوچک باشند در این روزها اثرگذاری بالایی بر عملکرد شرکت‌ها خواهند گذاشت.
در نهایت باید گفت که تقاضا همچنان حلقه گم شده بازار است و در این حین میزان نقدینگی خارج شده طی ماه‌های گذشته همچنان ادامه دارد و بازار با کمبود نقدینگی مواجه است و کلمه صعود برای بازار گویی تعریف نشده است و با توجه به اینکه بازار بر مبنای تکانه‌های قیمتی و اخبار تصمیم گیری می‌کند احتمالا بازار تا محدوده 1 میلیون و 270 هزار واحد هم پایین خواهد آمد و تا زمانی که ریسک برجام از سر بازار برداشته نشده نباید انتظار زیادی را داشت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید