به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۰

ثبات نسبی طلا تحت تاثیر تقویت شاخص دلار و ریسک تورم

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صبح دوشنبه 17 ژانویه ( 27 دی) قیمت طلا در بازار جهانی کمی افزایش داشت در حالی که فعالان بازار اثر عوامل مختلف اقتصادی از جمله تقویت شاخص دلار، افزایش بازده اوراق خزانه، و فشارهای تورمی را ارزیابی می کنند.

ساعت 10:15 صبح دوشنبه طلای نقدی با 0.14 درصد یا 2.45 دلار صعود به قیمت 1818.93 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1813.32 و 1820.53 دلار بود.

اقتصاددان بانک OCBC می گوید: ” مدتی است که طلا در حالت نوسانی مشغول تثبیت است و بازار هنوز درباره جهت گیری آینده آن مطمئن نیست. البته با توجه به تورم بالا هنوز مقداری تقاضا برای گرفتن پوشش در مقابل کاهش ارزش پول وجود دارد.”

بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا طی یک هفته گذشته نزدیک به قله دو ساله نوسان داشت. شاخص تولیدات صنعتی آمریکا در ماه دسامبر 0.3 درصد افت داشت در حالی که پیش بینی می شد این شاخص 0.5 درصد افزایش داشته باشد.

سرمایه گذاران منتظر نشست سیاست گذاری فدرال رزرو آمریکا برای ماه ژانویه هستند که قرار است 25-26 ماه جاری برگزار شود. البته مقامات بانک مرکزی آمریکا آنقدر درباره لزوم افزایش نرخ بهره صحبت کرده اند که بازارهای مالی عملا اولین نوبت افزایش نرخ بهره 0.25 درصدی برای ماه مارس و مجموع 1 درصد افزایش نرخ بهره تا پایان سال را در محاسبات خود لحاظ کرده اند.

گرچه طلا سپری در مقابل تورم است اما حساسیت زیادی به افزایش نرخ بهره دارد و در نتیجه افزایش بهره دلار برای کنترل تورم می تواند تاثیر منفی بر رشد قیمت این فلز گرانبها داشته باشد.

سرمایه گذاران همچنین منتظر جلسه سیاست گذاری بانک مرکزی ژاپن هستند که روز سه شنبه برگزار خواهد شد. آمار تورم انگلستان همراه با آمار بیکاری استرالیا نیز می تواند بر قیمت طلا موثر باشد.

منبع: reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید