به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۷ مهر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاید هیچ روزی مثل امروز در طی هفته‌های گذشته، بازار سهام واکنشی به این درستی تحت تاثیر وضعیت بنیادی و کلان شرکت‌ها نداشته بود. بسیاری از شرکت‌های مناسبتر از منظر بنیادی در گروه خودشان پیشتاز بودند و بسیاری از نمادها سریعاً به کف قیمتی خودشان واکنش نشان دادند. انتشار گزارش‌های ۶ ماهه تا آخر هفته و همچنین قیمت کامودیتی‌ها، بازار سهام را به سمت فضای تحلیلی هدایت می‌کند. احتمالاً در دو روز باقیمانده از این هفته و هفته آینده، نقش گزارش‌های ۶ ماهه بسیار پررنگ خواهد بود و اتفاقات پیش رو نقطه عطفی در روند حرکتی سهام و کلیت بازار در چند ماه آینده خواهد شد. کف احتمالی برای شاخص کل تحت سناریوهای بدبینانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد است. البته این سناریو بدبینانه است و ممکن است اتفاق نیفتد، بنابراین سرمایه‌گذاران خوشبین‌تر بازار می‌توانند در قیمت‌های فعلی اقدام به خرید سهام پرپتانسیل و نگهداری آنها کنند.
به نظر می‌رسد که بازار در شرایط فعلی و به ویژه در برخی از سهم‌ها، بازده مناسب‌تری نسبت به بازارهای موازی داشته باشد. بسیاری از گروه های کوچک و بزرگ مانند فلزی‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها، روغنی‌ها، کاشی و سرامیک، زراعت، لاستیک‌سازی و دارویی از پتانسیل خوبی برای رشد برخوردارند.
وضعیت فعلی بازار کمی شجاعت میخواهد. بازار در موقعیتی است که ظرف یک تا دو ماه آینده فروشندگان و کسانیکه تردید خرید در قیمت‌های فعلی را دارند احتمالاً حسرت این روزها را بخورند. برخلاف ادعاها و صحبت‌ها و جدول‌های منتشر شده، به نظر نمی‌رسد که دلار در صورت رفع تحریم‌ها، برای مدت زیادی زیر ۲۵ هزار تومان را ببیند، کما اینکه به نظر می‌رسد گفت و گوها در حال شکل‌گیری است و روند مذاکرات در حال آغاز شدن است و امیدواریم به نتیجه مطلوب نیز برسد، ولی تغییر خاصی در روند بازار ها مشاهده نمی‌شود.


بازار در نقطه جذابی قرار دارد. رفته‌رفته میتوان سمت سهام کوچکتر بنیادی هم آمد. سودسازی سهام کوچک و ریالی بسیار مهم است و معمولاً وقتی بازار سمت و سوی تحلیلی‌تر می گیرد این سهام رشد مناسبی دارند. با فروکش کردن جو منفی به وجود آمده ناشی از تغییر مدیریت سازمان بورس و فروش اوراق و گزارش سه ماهه شپنا و عوامل دیگر، کم‌کم بازار به جایگاه اصلی خود برمی‌گردد. البته همانطور که قبلاً نیز گفته شد سهام خوب و بنیادی قابلیت رشد دارند و نه هر سهمی. متاسفانه گزارشات ۶ ماهه زیادی تا به حال منتشر نشده است. فشار انتشار گزارشات در روزهای باقیمانده هفته جاری کار را سخت می‌کند.


بازار فردا نیز به مانند بازار امروز در تعادل به سر خواهد برد. سهام فولادی از یک طرف فرصت افزایش نرخ های جهانی را دارند و از طرف دیگر ریسک افزایش نرخ انرژی برای سال ۱۴۰۱ همراه آنها است. ولی فولاد و فخوز در قیمت‌های فعلی ریسک افت چندانی ندارند.
در پالایشی ها، شپنا به سطح حمایت خود واکنش نشان داد و این می تواند خبر خوبی برای گروه پالایشی و حتی کل بازار باشد. به نظر می رسد این گروه کمی اصلاح زمانی داشته باشد، ولی نهایتاً رشد مناسبی را در میان مدت شاهد خواهیم بود.
پتروشیمی‌ها احتمالاً کمی اصلاح زمانی را خواهند داشت و پس از آن اوره سازها و متانولی ها وضعیت خوبی در این گروه خواهند داشت.
در کاشی و سرامیک، کلوند سود مناسب تری نسبت به بقیه هم گروهی هایش خواهد داشت و شاهد بهبود P/E گذشته نگر در این سهم بعد از آمدن گزارشات ۶ ماهه خواهیم بود. فرصت افزایش سرمایه و افزایش نرخ نیز در این سهم وجود دارد.
زمزمه حذف دلار ترجیحی می‌تواند روغنی ها و داروییها را تحت تاثیر قرار دهد و به نظر می‌رسد در بین گروه‌های ریالی این گروه‌ها وضعیت مناسب تری دارند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید