به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۷ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، روند معاملات بازار سهام کاملا قابل پیش‌بینی و تکراری شده است. ارزش معاملات خرد حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان و خروج دائمی پول حقیقی از سهام کوچک و بزرگ بازار. اما انتهای این تکرار کجاست و تا کی سرمایه‌گذاران باید منتظر بمانند تا شاید فرجی حاصل شود.

 متاسفانه بازار سرمایه در پیچ و خم تصمیمات کلان قرار گرفته و رخدادهای درونی اثری روی قیمت سهام ندارد. در این شرایط گزارشات ۹ ماهه نیز تاثیر آنچنانی نخواهد داشت و تاثیر این گزارشات را باید در بازه میان مدت بررسی کرد نه در شرایط فعلی که مورد توجه قرار نمی گیرند. نوشتن از بازار سهام در این روزها سخت است. 

 تمام مسائل کشور به مذاکرات وین گره خورده و تا زمانی که مشکلات در آنجا حل نشود روزهای تکراری اینجا نیز ادامه دارد. البته ماهی به دمش رسیده و به نظر میرسد نتیجه به زودی مشخص شود. اخبار، احتمال توافق را بیش از عدم توافق نشان می‌دهند. نشانه ها نیز چنین است. سفر امیرعبداللهیان به چین و اجرایی شدن قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین یکی از آن نشانه هاست. محمدجواد ظریف در اوایل سال جاری اظهار کرده بود که اگر تحریم ها لغو نشود، امکان اجرایی شدن قرارداد با چین نیز وجود ندارد. لیکن سفر وزیر امور خارجه در میانه مذاکرات و اظهار خوشبینی ها به توافق و از سوی دیگر اجرایی کردن قرارداد ۲۵ ساله را می توان در راستای توافق احتمالی ارزیابی کرد. فقط باید امیدوار باشیم که مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد. شاخص کل امروز حمایت یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد را از دست داد. در روزهای گذشته به طور متوسط دو سوم سهم ها منفی معامله شده اند و یک سوم مثبت. غالب سهام بزرگ بازار نیز منفی هستند. سهام گروه پتروشیمی و فلزی که شدیداً تحت تاثیر نرخ دلار هستند بیشتر منفی می خورند. دیگر گروه ها نیز وضعیت بهتری ندارند. بانکی ها دیروز منفی شدیدی را متحمل شدند و در بازار امروز در حوالی صفر و متمایل به منفی بودند. پالایشی ها نیز وضعیت مشابهی دارند و منفی معامله می شوند. گروه خودرو دیروز منفی سنگین خورد ولی امروز خوب و مثبت معامله شدند، هر چند این گروه و به ویژه سهم خودرو نتوانست بازار را با خود همراه کند.

 فعلا فروشنده ها دست بالا را دارند، نه فقط در بازار سهام بلکه در ارز و مسکن و خودرو نیز تقاضا کاهش یافته و خریدار فعلا دست نگه داشته است.

 از منظر تکنیکالی شاخص کل در محدوده مهمی قرار دارد. اواخر آذر بازار به کف یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحد رسید و سپس تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد بالا آمد، اما دوباره شروع به نزول کرده است و فاصله زیادی با کف قبلی ندارد. معاملات ۳ روز باقی مانده هفته مهم است.اگر محدوده فعلی نیز شکسته شود، یک میلیون و ۲۶۰ هزار واحد حمایت بعدی است و روزهای ناخوش همچنان ادامه دار خواهد بود. قدرت خریداران در روزهای آینده بسیار تعیین کننده است.

 البته تمام این تحلیل ها در کوتاه‌مدت صدق می کند و همانطور که قبلا نیز گفته ایم چشم انداز میان مدت بازار مثبت است. 

برای بازار فردا امیدواریم و احتمال می‌دهیم که کمی از شدت منفی ها کاسته شود. هم شاخص در محدوده حمایت قوی قرار دارد و هم قیمت برخی از سهام در موقعیت جذابی برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت هستند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید