به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

بازار بورس تهران پس از جهشی که روز گذشته داشت، متعادل منفی کار خود را آغاز کرد، رفته رفته شاهد سرایت جو منفی بازار به دیگر گروه‌ها بودیم. در میان گروه‌های بازار سنگ‌ آهنی‌ها، فولادی‌ها، تا حدودی پتروشیمی‌ها از گروه‌های منفی بازار بودند. خودرویی‌ها همچنان معاملات خوبی داشتند. با توجه به جو منفی کلیت بازار، در نهایت شاخص کل 3 هزار و 447 واحد افت داشت و در ارتفاع 1 میلیون و 463 هزار واحدی بکار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد بازار امروز همچنان نسبت به میانگین ماهانه و عملکرد روز گذشته خود تغییر خاصی نداشت و همچنان نشانه‌ای از بازار رکودی این روزهاست.
در میان وضعیت منفی کلیت بازار، شاهد استقبال و مثبت برخی از تک نمادها در میان گروه‌های بازار بودیم؛ شاراک و وبانک از این دست نمادها بودند. از مدت‌ها قبل شایعه فروش بلوک شاراک توسط وبانک باعث مورد توجه قرارگرفتن معاملات این دو نماد شده بود که خود مهر تأییدی دیگر بر کارا نبودن بازار سرمایه دارد. آگهی فروش 49% سهام شاراک توسط وبانک، با قیمت پایه 8207 تومان برای هر سهم، روز گذشته درکدال منتشر شد، ارزش این بلوک حدود 32.5 همتی حدود 19 درصد بیشتر از کل ارزش بازار وبانک با سهامداری عمده در صنایع و شرکت‌های بزرگی همچون وبشهر و … است. بنابراین با توجه به قیمت غیرمنصفانه‌ای که برای هر سهم وبانک در این واگذاری تعیین شده است، احتمالاً منتظر اهداف دیگری از این واگذاری باشیم، چرا که به‌‎نظر نمی‌رسد با توجه به یکجا و نقد بودن این معامله، مهمترین خردیدار آن یعنی شتران توان انجام آن را داشته باشد، مگر با توصیه‌های دولتی!
در مورد پالایشی‌ها؛ پالایشی‌ها این روزها درگیر موضوعات مختلفی از جمله روند کاهشی قیمت جهانی نفت در کنار احتمال به ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌ای ( شاید با اثر کمتر ) از منظر نگاه کلان وضعیت مناسبی ندارند، ضمن اینکه بازدهی مناسب پالایشی‌ها از اواخر اسفندماه سال گذشته و رشد حدود 60-70 درصدی آنها، جذابیتی برای جذب نقدینگی و پول‌های کلان ندارند. در اواخر بازار امروز دستورالعمل محاسبه نرخ نفت خام باعث توجه بازار به این نمادها شد، با توجه به شرایط بازار به نظر نمی‌رسد که این موضوع باعث رشد نمادهای این گروه باشد.
در کل بعد از بازدهی معقول نمادهای برجامی، منفی امروز بازار و این نمادها طبیعی‌ست، هم به خاطر نزدیک شدن به محدوده مقاومتی و هم به دلیل کاهش هیجان خریداران!
بازار فردا به نظر می‌رسد روندی متعادل منفی داشته باشد، هرچند باید دید روز دوشنبه و موعد اعلام نظرات طرفین به پیشنهاد اتحادیه اروپا، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید