به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاخص کل بازار سرمایه روز شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ پس از یک هفته سبز پوشی کمی عقب نشست و با ۳ هزار و ۷۰۰ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی قرار گرفت. این در حالی است که شاخص هم‌وزن روز نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت و ۳۴۲ واحد رشد کرد. شاخص کل، در ۲ ساعت ابتدای معاملات حدود ۸ هزار واحد افت داشت اما هرچه به پایان معاملات نزدیک شدیم تقاضا به باقی گروه‌ها سرایت کرد و از افت شاخص کاسته شد.
بازار امروز با رهبری خودرویی‌ها شروع به کار کرد، هرچند که این آغاز قدرتمند چندان دوامی نداشت اما نسبت به کل بازار وضعیت بهتری را تجربه کردند. گروهی که از ابتدای مردادماه سال گذشته حدود ۶۵ درصد ریزش را ترجمه کرده بود و سهام شرکتهای این گروه در رشد دو ماه اخیر بورس هم بی‌نصیب بودند. اگر دلیل توجه بازار به این گروه را صرفاً جاماندگی سهام این گروه نسبت به رشد اخیر بازار بدانیم به نظر احتمال اینکه این رشد تا نزدیکی سقف سال قبل ادامه‌دار باشد کم است، اما در صورتی که خودرویی‌ها از تفاوت نرخ بازار آزاد و قیمت درب کارخانه رهایی یابند و با تصمیم دولت این نرخ به قیمت‌های بازار نزدیک شود، هم باعث حذف رانت عظیمی که اکثر عایدی آن به جیب دلالان می‌رود، می‌شود و هم محرک خوبی برای ادامه بازدهی این گروه در بازار سرمایه خواهد شد از طرفی درصورت به ثمر نشستن مذاکرات، که سخنان رئیس جمهور جدید چه پیش از انتخاب و چه پس از نشستن بر کرسی ریاست نشان از سیاست‌های نظام در این راستا است، و ورود خودروسازان خارجی برای همکاری با این گروه می‌تواند در ادامه سود سازی در این گروه نقش به سزایی داشته باشد.


برای شاخص کل ۲ سناریو را برای ادامه روند آن قائل هستیم:


در سناریوی اول با رسیدن موج صعودی به محدوده مقاومت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی شروع به اصلاح زمانی کرده که در این مدت احتمالاً صنایعی که در ۱ الی ۲ ماه اخیر رشد بسیار خوبی کردند، همانند صنایع پتروشیمی و پالایشی، اصلاح قیمتی محدودی را تجربه کنند و همچنین صنایعی که از رشد بازار جا مانده‌اند بازدهی مناسبی نصیب سهامداران خود کنند.

در سناریوی دوم در قالب ادامه موج صعودی که شکل گرفته است و با نوسان کوتاه مدت و با سرعت کمتر از رشد اخیر احتمال ادامه رشد شاخص تا محدوده ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را محتمل می‌دانیم.
با توجه به ارزیابی جو حاکم در بازار و همچنین رشد مناسب برخی از صنایع احتمال وقوع سناریوی اول را در کوتاه مدت بسیار محتمل‌تر می‌دانیم.
قطعاً یکی از محرک‌هایی که اصلی که باعث رشد بازار سرمایه شد افزایش نرخ دلار و ۲۶ هزار تومان که امروز شاهد آن بودیم که این یک کمی از مواردی که ثبت کرده بود فاصله گرفت. با بررسی بازار در روزهای گذشته دلیل قانع کننده‌ای برای ورود نرخ دلار به کانال ۲۶ هزار تومان نیافتیم اما افزایش امیدواری در آینده برجام با معرفی کابینه جدید، تحرکات نظامی طالبان در افغانستان و همچنین افزایش عرضه دلار در روزهای اخیر می تواند دلیلی بر کاهش نرخ ارز باشد.

برای آینده بازار در روزهای آتی، با توجه به تعطیلی کشور از روز دوشنبه تا شنبه هفته بعد، همچنان تعادل در شاخص و نوسان در محدوده منفی را پیش‌بینی می‌کنیم که در این صورت، همانطور که عرض کردیم، در صنایعی که از رشد بازار جا مانده اند، افزایش تقاضا را شاهد باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید