به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۳ ام مردادماه ۱۴۰۱

امروز شاهد جهش مثبتی در بازار و داده های مربوط به آن بودیم.
اخبار برجامی ، بازار امروز شنبه ۲۲ مرداد ماه را به لیدری خودرویی ها و بانکی ها سبز پوش کرد که فولاد ، شستا ، فملی و وبملت از تاثیرگذاران مهم این سبزپوشی بودند که نتیجه این موج مثبت رشد ۱۸ هزار واحدی شاخص کل و رسیدن آن به عدد یک میلیون و 467 هزار واحد بود.
سهم های کوچک نیز همانند کلیت بازار وضعیت خوبی را تجربه کردند که حاصل آن رشد 6 هزار واحدی شاخص هم وزن و رسیدن آن به عدد ۳۹۵ هزار واحد بود .

از طرف دیگر شاهد اوج‌گیری ارزش معاملات و ثبت سقف تاریخی یک ماهه آن بودیم که این عدد در حدود 3300 میلیارد تومان بود که نشان از تحرک مثبت روند معاملات امروز نسبت به روزهای گذشته خود دارد.
حجم معاملات هم اگرچه می‌توانست ارقام بهتری را از خود به جای بگذارد و همانند ارزش معاملات از سقف یک ماهه خود عبور کند اما این عدد در حدود ۱۲ میلیارد بود.
البته برای شکل گیری رشد در بازار سرمایه انتظار می‌رود ارزش معاملات و حجم معاملات ، رشد های بیشتری را تجربه کنند. اما هنگامی که آمار امروز را نسبت به آمار یک ماهه مقایسه می‌کنیم درمی‌یابیم که این ارقام در فضای رکودی که مدتی است معاملات را درگیر خود کرده ، قابل قبول می‌باشد.

آمار امیدوارکننده دیگر در بازار امروز برآیند ورود و خروج پول حقیقی بود که پس از خروج های پیاپی پول حقیقی از بازار به واسطه فاکتورهای مختلفی مانند سیاست‌های اشتباه اتخاذی قانونگذار همانند قیمت‌گذاری دستوری و از طرفی دیگر روند منفی و خنثی قیمت های جهانی ، امروز برای دومین بار در طی ماه گذشته شاهد شکل گیری ورود پول سهامداران خرد به بازار سرمایه بودیم که این عدد در روند معاملات روز جاری به ۲۰۳ میلیارد تومان رسید .
همان‌طور که می‌دانیم ورود پول حقیقی از فاکتورهای مهم برای پیش بینی روند آینده معاملات و بازار می باشد.

در بازار ارز نیز همزمان با گمانه زنی ها و اخبار سیاسی خروجی در ارتباط با احیای برجام ، بازار ارز وارد مدار کاهشی شده است و قیمت دلار با کاهش چشمگیر ۱۵۰۰ تومانی در کانال ۳۰ هزار تومانی قرار گرفت.
انتظار فعالین بازار حاکی از ادامه دار بودن این روند کاهشی و احتمال ورود آن به کانال ۲۹ هزار تومانی می باشد.

نرخ بهره بانکی نیز که یکی از متغیرهای کلان تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه می باشد در ادامه روند کاهشی تدریجی خود به عدد 20.59 درصد رسید که نشانگر پایان سیاست‌های انقباضی و اتخاذ سیاستهای پولی انبساطی بانک مرکزی می باشد که نتیجه اتخاذ این سیاست افزایش 6.6 همتی منابع در دسترس بانک ها گزارش شده است.

در ارتباط با قیمت نفت اما شاهد پیش‌بینی‌های ضد و نقیض می باشیم :
در حالی که بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس روند تغییرات قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ را افزایشی پیش بینی کرده و عدد ۱۳۰ دلار را برای آن در نظر گرفته است ، برخی دیگر از فعالین احتمال کاهش قیمت نفت به ۸۰ دلار در هر بشکه در صورت احیای برجام را پیش بینی کرده اند.

در بازارهای جهانی نیز بعد از صفر شدن تورم ماهانه آمریکا بعد از مدتها ، بازارهای جهانی کمی از بدبینی به ادامه سیاست های انقباضی شدید توسط فدرال‌رزرو دور شدند تا شاهد رشد قیمت کامودیتی ها باشیم. قیمت جهانی مس هم پس از سقوط سنگین تا محدوده 7 هزار دلار اخیراً در یک روند صعودی از ۸ هزار دلار عبور کرد که این را نیز می‌توان در واکنش مثبت به داده های تورمی آمریکا تفسیر کرد .
به نظر می‌رسد که آلومینیوم نیز هم که هفته پیش کاهش ۴۳ دلاری را تجربه کرده بود این هفته هم مانند مس روند صعودی را با توجه به کنترل تورم در آمریکا پیش گیرد.

در پایان نیز در رابطه با پیش بینی روند معاملات در رابطه با بازار روز آتی می توان گفت با توجه به رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی ها و اتخاذ سیاست های انبساطی پولی بانک مرکزی در داخل کشور و از همه مهم‌تر گمانه‌زنی‌های مثبت در رابطه با احیای برجام ، بازاری مثبت را برای فردا متصور خواهیم بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید