به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۲ ام مردادماه ۱۴۰۱

بازار بورس تهران در چهارشنبه 19 مردادماه، شروعی منفی داشت و همچنان معاملات بازار با ارزش و حجم پایین دنبال می‌شود. پالایشی‌ها بازهم شرایط خوبی را دنبال نمی‌کنند و شاهد برتری قدرت فروشندگان در معاملات این گروه بودیم. رنج مثبت فولاد و در ادامه تأثیر پذیری کلیت بازار از این موضوع شاخص کل را در مسیر مثبت قرار داد، اما با افزایش قدرت فروشندگان، کلیت بازار مسیر منفی را در پیش گرفت و در نهایت شاخص کل با 3 هزار و 470 واحد افت در ارتفاع 1 میلیون و 448 هزار واحدی به کار خود پایان داد.
بازار سرمایه پس از کاهش نرخ بهره بین بانکی و نزدیک شدن به 20 درصد، تا حدودی از زیر فشار این موضوع خارج شد و حالا درگیر موضوعات دیگر است. مهمترین این موارد، بحث برجام است. تقریباً یک هفته‌ایست که مذاکرات هسته‌ای رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است و رفته و آمدها به وین انگار در مرحله‌ی مهمی قراردارد؛ طبق صحبت‌های اولیانوف مذاکرات در مرحله‌ی پایانیست و متن توافق آماده شده و تنها در « چند کلمه» ایران پرسش‌هایی را مطرح کرده است و این موضوع می‌تواند به انجام توافق منجر شود و یا کلیت موضوع را از بین ببرد. در هر صورت اگر هر کدام از این موضوعات رخ دهد بازار واکنش خاص خود را نشان خواهد داد، به نظر می‌رسد فعالان بازار سرمایه از اهمیت ویژه برجام برای آینده اقتصاد و صنعت کشور و همچنین تاثیر مثبت آن بر بازار سرمایه تا حدودی مطلع شده است، صحبت از مزیت‌های برجام صرفا به معنای ارتباط با اروپا و آمریکا در سطوح مختلف همکاریست و این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌های غربی با اطمینان خاطر از لمینت سرمایه‌گذاری خود، وارد کشورمان شوند و در غیر اینصورت برجام، کاغذ پاره‌ای همانند دفعه پیش خواهد بود. موضوع قابل اهمیت این است که این مورد با همکاری تک تک ارگان‌های تعیین کننده کشور قابل انجام است.
‌در رابطه با بازارهای جهانی؛ مهمترین موضوع در رابطه با این بازار، انتشار دادههای تورم آمریکا برای ماه جولای است که نشان از تأثیرگذاری سیاستهای بانک مرکزی آمریکا برای مهار تورم حداقل در کوتاه مدت است. با این اتفاق قیمت کامودیتی‌ها اوضاع مثتبی را در پیش گرفتند. در رابطه با آینده سیاستهای فدرال رزرو با فرض اینکه تورم روند کاهشی داشته باشد و فد همچنان سیاست‌های انقباضی خود را ادامه دهد، انتظار افزایش نرخ بهره واقعی را خواهیم داشت که طبیعتاً افزایش شاخص دلار را در پیش خواهد داشت.
‌در رابطه با بازار فردا، اگر ملاک پیش‌بینی بازار فردا صرفا روند معاملات بازار روز چهارشنبه باشد، طبیعتاً بازار شروعی منفی خواهد داشت، اما این موضوع را نباید فراموش کرد که خوشبینی‌ها در رابطه با به ثمر رسیدن برجام افزایش پیدا کرده است و با توجه به واکنش مثبت بورس در روزهای اخیر به این موضوع و همچنین رشد بازارهای جهانی، احتمال می‌رود بازار فردا شروعی متعادل مثبت داشته باشد، هم به دلیل موضوع برجام و هم به دلیل رشد بازارهای جهانی.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید