به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۲ آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سرمایه امروز با یکی از ریسک‌ها و ابهام‌های چند وقت اخیر خود مواجه شد؛ رنگ قرمز نقشه بازار امروز گویای واکنش بازار به لایحه بودجه بود و بازار سرمایه روی خوش به لایحه بودجه نشان نداد. هر چند که از مدتی پیش نگرش دولت به بودجه سال آینده تا حدودی مشخص شده بود اما بازار امیدوار بود که در متن بودجه پیشنهادی به مجلس چنین شرایطی به این غلظت حاکم نباشد. حدود یک ساعت از معاملات امروز نگذشته بود که شاخص کل حدود 14 هزار واحد ریزش داشت. هر چند که در ادامه صفوف فروش برخی از بزرگان بازار همچون خودرو و خساپا با فعالیت پرحجم حقوقی‌ها در سمت خرید جمع شد، اما در ادامه همچنان قدرت در دست فروشندگان بود و به محض کاهش صفوف فروش مجدداً در سمت عرضه ظاهر می‌شدند. رکورد کمترین ارزش معاملات خرد از ابتدای خرداد ماه، محصول پاسخ اهالی بازار به لایحه بودجه است. اما بهتر است بصورت مختصر به وضعیت متغیرهای اساسی که بر بازار سرمایه موثر است بپردازیم؛
نرخ گاز: فرمول قبلی میانگین چهر نرخ هاب های اروپا، آمریکا و کانادا و نرخ فروش داخلی است. ضمن اینکه سال گذشته مجلس تصویب کرده بود که قیمت گاز سوخت شرکت های فولادی، پتروشیمی ها و پالایشی ها معادل 30 % نرخ خوراک پتروشیمی ها باشد اما در لایحه بودجه سال بعد، این نرخ را معادل نرخ خوراک درنظر گرفته است یعنی بیش از 3 برابر نرخ قبلی. این در شرایطی است که کشور دارای منابع غنی نفت و گاز است. این مورد را به قطعی برق صنایع در تابستان، قطعی گاز در زمستان و در نهایت کاهش تولید عمده صنایع در سال را اضافه کنید.
تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی در بودجه 1401 ، 88 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته ( 132 هزار میلیارد تومان ) 33 درصد کاهش داشته است. به نظر می-رسد حداقل دولت در این موضوع چراغ سبزی به بدنه نحیف بازار سرمایه نشان داده است. درآمد نفتی در لایحه بودجه سال بعد 381 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است ( با فروش نفت بشکه ای 60 دلار و صادارت 1.2 میلیون بشکه ای در روز) که نسبت به سال گذشته ( 349 هزار میلیارد تومان ) حدود 9 درصد افزایش داشته است. این مورد نشان از جدیت دولت برای اداره کشور در شرایط تحریمی دارد.
در این سیاهی بازار و بودجه، روزنه‌هایی از امید را هم می‌توان پیدا کرد؛ اولین مورد آن، صحبت‌های عشقی رئیس سازمان بورس در گفتگوی زنده صبح بود؛ اینکه شرکت‌های صادارت محور می‌توانند ارزهای خود را به نرخ های رقابتی و بصوت آزاد و بر اساس عرضه و تقاضا در سامانه نیما عرضه کنند. و یا حذف ارز 4200 تومانی که باعث رشد سودآوری شرکتهای مشمول خواهد شد ( شاید بعد از یک لگ زمانی 3 -4 ماهه ) هر چند که در صورتیکه تسهیلات به شرکت‌های کوچتر این صنعت داده نشود باعث از بین رفتن این شرکتهای کوچک و یا تملیک توسط شرکتهای بزرگتر این صنعت می‌شود.
بنابراین برای بازار فردا، به نظر میرسد که جو منفی حاکم بر بازار همچنان ادامه داشته باشد ضمن اینکه بسیاری از نمادهای بزرگ و همچنین شاخص کل در محدوده حمایتی خود قرار دارند. حتی اگر این لایحه در مجلس هم تایید شود، به نظر میرسد بازار جایی برای کاهش نداشته باشد، هرچند که احتمال وجود شرایط بدتر از این هم باید در نظر گرفت. ضمن اینکه جو منفی حاکم بر بازار باعث ایجاد رفتار احساسی در نمادهایی که نه تنها از این شرایط متضرر نمی شوند بلکه به شدت از آن هم منتفع می‌شوند شده است، بنابراین پیش‌بینی میشود که بعد از آرام شدن شرایط فعلی، این دست شرکتها که پتانسیل رشد در شرایط فعلی را دارند، مورد توجه قرار گیرند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید