به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۱ فروردین ۱۴۰۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران در اولین روز معاملات این هفته، نوسانی دنبال شد. در ابتدای شروع معاملات امروز، اغلب بزرگان بازار در محدوده منفی و نزدیک به کف قیمت روزانه معامله می‌شدند در صورتیکه وضعیت معاملات در کوچکترهای بازار بهتر بود. در ادامه، تحرکات مثبت میان خودرویی‌‎ها و همچنین صف خرید خگستر و سبزپوشی خساپا، باعث ایجاد فضایی مثبت میان معاملات گروه خودرویی شد و اغلب نمادهای این گروه به جز دو غول خودرو و خساپا در محدوده مثبت معامله شدند. در ادامه رنج مثبت میان برخی از بزرگان بازار، چراغ بعدی را شبریز روشن کرد و این نماد با نزدیک شدن به سقف قیمتی، شبندر و شپنا را هم با خود همراه کرد. با بهبود تقاضا در اغلب نمادهای بازار، شاهد تغییر جهت شاخص و کاسته شدن از مقدار افت آن بودیم، در نهایت شاخص کل با 5 هزار و 95 واحد افتی در ارتفاع 1 میلیون و 458 هزار و 684 واحدی بکار خود پایان داد.
در میان هیاهوی معاملات امروز بازار، معاملات برخی از گروه‌ها جالب توجه بود، از جمله معاملات گروه پالایشی و همچنین گروه کانی‌های غیرفلزی؛ همانطور که در گزارش‌های پیشین اشاره کردیم، رشد نمادهای گروه پالایشی از ابتدای معاملات امسال در کنار رشد کرک اسپرد پالایشی‌ها و همچنین رشد قیمت جهانی نفت به تأثیر از اتفاقات میان روسیه و اوکراین از دلایل توجه بازار به این گروه است. صحبت از قمیت جهانی نفت شد؛ قیمت طلای سیاه در هفته گذشته با اعلام آزادسازی بخشی از ذخایر نفتی برخی از کشورهای مصرف کننده با افت مواجه بود. برای بررسی روند آتی قیمت نفت در کوتاه مدت باید مواردی همچون شیوع دوباره کرونا در چین و افت تقاضا به دلیل قرنطینه بخشی از شهرهای این کشور و تحریم‌ها علیه بخش انرژی روسیه را مد نظر قرار داد.
از جمله دیگر گروه‌های که در بازار امروز مورد توجه بازار قرار گرفت، گروه کانی‌های غیر فلزی بود؛ در این میان رنج مثبت نماد کهمدا ( شیشه‌سازی همدان ) که تا محدوده سقف قیمت روزانه ادامه داشت و تا پایان هم در همین محدوده قرار داشت جالب توجه بود، این شرکت با دارا بودن سهم حدود 16 درصدی از کل صنعت شیشه کشور و همچنین طرح توسعه 93 هزار تنی که با احتمال زیاد تا پایان سال مالی 1401 ( پایان خردادماه ) به بهره برداری می‌رسد، پتانسیل بالایی برای کسب بازدهی‌های معقول دارد، ضمن اینکه این نماد از وضعیت مناسبی از لحاظ تکنیکالی نیز برخوردار است.
برای بررسی روند بازار سهام در روزهای آینده، باید چند مورد را مد نظر قرار داد؛ در میان ابهام درباره آینده برجام، کاهش قیمت نفت با توجه به احتمال آتش بس میان روسیه و اوکراین و همچنین افت تقاضای نفت در چین احتمال اینکه بزرگان بازار و گروه‌های متأثر از این موارد، معاملاتی متعادل و با گرایشاتی منفی داشته باشند وجود دارد ( خصوصاً نمادهایی که بازدهی مناسبی از ابتدای سال داشته‌اند) . ضمن اینکه نزدیک شدن به فصل مجامع و گزارش‌های سالانه هم می‌تواند محرک خوبی برای بازار باشد. در نهایت به نظر می‌رسد هفته پیش رو فرصت برای کوچک‌های بازار مناسب‌تر از دیگر نمادها باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید