به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش  شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز کار خود را همانند روزهای گذشته با افزایش ارتفاع آغاز کرد و در طی یک روند صعودی سرانجام با 20 هزار واحد رشد در جایگاه 1 میلیون و 453 هزار واحد ایستاد. شاخص هم وزن نیز بیش از 5 هزار و 400واحد قد کشید و به ارتفاع 418 هزار واحد رسید. در طی روزهای گذشته با خبرهای ضد و نقیض از توافقات برجام پول میان سهام ریالی و دلاری جریان داشت اما طی روزهای اخیر در پی رشد شاخص هم وزن  و رشد نرخ دلار، سهام ریالی با وجود ریالی بودنشان مورد استقبال بازار قرار گرفتند که می‌توان آن را نشانه‌ای از رشد انتظارات تورمی و انتظار افزایش سودسازی آنان دانست.

در این شرایط برای سرمایه‌گذار آنچه اولویت دارد حفظ ارزش پول خود است تا توافقات برجام یا عدم توافقات.

از طرفی ضمن تثبیت نرخ دلار بالا 24 هزار تومان اکثر نمادهای بازار به لحاظ قیمتی و P/E نزدیک به قیمت تعادلی خود هستند لذا هم احتمال رشد و هم احتمال ریزش وجود دارد اما با توجه به برآورد کنونی از متغیرهای بنیادی از جمله نرخ دلار و تورم انتظاری ناشی از کسری بودجه دولت و بهبود شرایط بازارهای کامودیتی طی روزهای اخیر اگر شوک منفی وخاصی از سوی دولتمردان جدید و سیاسیون به بازار وارد نشود بنظر میرسد بازار سرمایه با رفتار معقول و منطقی پیش برود و در این میان می‌توان به سهام ارزنده و بنیادی  از قبیل سرود، دابور، جم پیلن، فاسمین و فسازان اشاره کرد.

اما یکی از مباحثی که در این روزهای بازار داغ است مقایسه این روزهای بازار با بازار سال گذشته است که علت آن طرز تفکر افراد با سابقه یکسال است. باید گفت که جنس این بازار با بازار سال گذشته فرق کرده است چرا که در این روزها بازار متوازن رشد پیدا نمی‌کند و همه شرکت‌ها به یک اندازه قد نمی‌کشند و در این میان شرکت‌ها مسیر‌های متفاوتی را طی می‌کنند و کمتر شاهد صف‌های خرید و رفتارهای گله‌ای هستیم، بازار نسبت به اخبار بنیادی واکنش نشان می‌دهد در حالی که در سال گذشته بازار توجهی به مسائل بنیادی و ارزندگی سهام نداشت و بر جریان پول سوار بود در حالی که در این روزهای بازار اهالی بازار تحلیل را چراغ راه خود قرار داده‌اند. در نتیجه تحلیل و سودآوری شرکت‌ها مورد مقبولیت قرار گرفته و بهتر است سهامداران بر همین اصول استوار باقی بمانند. از طرفی طبیعی است با  روی کار آمدن دولت جدید با شعارهای جدید و تمرکز بر بازار سرمایه اثر مثبتی را روی بازار شاهد باشیم.

حال به بررسی تکنیکال بازار می‌پردازیم:

با توجه به اینکه شاخص در شکست مقاومت کلیدی 1 میلیون و 310 هزار واحد موفق بوده و به محدوده PRZ رسیده هم چنان تقاضا در کلیت بازار مشهود است و در حال حاضر 2سناریو برای ادامه مسیر متصور هستیم که با توجه به رشد بدون اصلاح شاخص سناریو اصلاح محتمل‌تر است.

سناریو1: ادامه رشد شاخص تا 1 میلیون و 530 هزار واحد در گام اول

سناریو2: پولبک شاخص تا محدوه 1 میلیون و 370 الی 1 میلیون و 400 هزار واحد که بنظر می‌رسد اصلاح شاخص بیشتر از جنس اصلاح زمانی است و با توجه به متغیرهای اقتصادی احتمالا افت عمیقی را شاهد نخواهیم بود و در پی بازار امروز پیش‌بینی می‌گردد شاخص کل با افزایش ارتفاع کار خود را آغاز کند ولی در ساعت میانی یا انتهایی شاهد افزایش عرضه به منظور سیو سود در طی رشد این هفته بازار باشیم.

شاخص هم وزن پس از شکست ترند لاین نزولی در کندل روزانه از ابر کومو نیز خارج شده و روند نزولی به اتمام رسیده و بنظر می‌رسد رشد در ابتدای شروع یک روند صعودی قرار گرفته است و چنانچه سناریو پولبک به ترند لاین شکسته شده اتفاق نیوفتد در گام نخست رشد تا محدوده 445 هزار واحد پیش بینی می‌گردد و ضمن عقب افتادگی نسبت به شاخص کل، رشد شاخص محتمل‌تر است و در کوتاه مدت اقبال به سهام کوچک پیش‌بینی می‌گردد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید