به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۰ شهریور۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاخص کل بازار سرمایه امروز هم در ادامه روند استراحت و اصطلاحی خود همانند روزهای اخیر وضعیتی متعادل و خنثی داشت‌ و با رشد ۲۹۰۰ واحدی و اندک در ارتفاع یک میلیون و ۵۲۶ هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات بازار چهارشنبه به تاثیر از عرضه اولیه سهام دو شرکت جهان فولاد سیرجان و دارویی بهداشتی کیمیاتک، حذف خرید خودکار عرضه اولیه ها و کندی سامانه های معاملاتی افت محسوسی داشت و حدود ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات خرد بازار بود که نسبت به روز گذشته ۱۶ درصد کاهش را تجربه کرد. در روزهای گذشته شاید برای توجیه افت و نوسان شاخص، برخی تسویه کارگزاری ها و برخی دیگر عرضه­های اولیه را عامل می دانستند، اما شاخص همانطور که در روند صعودی خود از لیدر پرتوان خود یعنی دلار، مدد گرفت در افت و استراحت خود هم از تحرکات کاهشی و خنثی دلار تاثیر میگیرد و همزمانی کاهش انتظار رشد دلار، صحبت‌هایی راجع به شروع مذاکرات برجامی و به تبع آن کاهش انتظارات تورمی، موجب شد شاخص کل در محدوده  ۱ میلیون و ۵۷۰ هزار واحدی شروع به اصلاح کند. بررسی وضعیت بازار نشان می دهد که نباید انتظار بازدهی از گروه ها و شرکت هایی را که در رشد اخیر بازار حداقل به اندازه شاخص بازدهی داشته اند، داشت‌ و برای سرمایه گذاری در میان مدت بهتر است با توجه به متغیرهای بنیادی، سهام شرکت های کوچکی که در رشد اخیر بی نصیب بوده اند مورد بررسی قرار گیرد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل:

همانطور که در شکل مشخص است، شاخص کل به خط مقاومتی زرد رنگ واکنش نشان داده و در محدوده 1 میلیون و 530 هزار واحد در حال نوسان است، اندیکاتور RSI بعد از حدود ۲ ماهی که بالاتر از عدد ۷۰ قرار داشت، بالاخره همانطور که انتظار می‌رفت و در واکنش به مقاومت شکل گرفته زیر محدوده اشباع خرید رسیده است. با توجه به وضعیت موجود در شاخص کل و شاخص هم­وزن و با بررسی عوامل مختلف به این نتیجه میرسیم که برای عبور از این محدوده نیازمند حجم پول و همچنین ارزش معاملات بالا می­باشد. بنابراین برای روز آینده انتظار میرود در همین محدوده نوسان کند.

بررسی وضعیت دلار؛

نرخ برابری دلار با تومان در بازار آزاد روز چهارشنبه، با رشد ۱.۴ درصدی نسبت به روز قبل و با افزایش  ۳۸۰ واحدی به عدد ۲۷۶۸۰ تومان رسید. ابراز نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد کاهش توان نظارتی خود بر فعالیت های غنی سازی ایران و همچنین تلاشهای مقامات اسرائیل برای متقاعد کردن آمریکا و اقدام علیه فعالیت های ایران، از جمله عوامل موثر بر تحرکات روزهای گذشته نرخ دلار بوده است. در مورد روند نرخ دلار، درصورتی که توافقی تا اواخر پاییز سال جاری صورت نگیرد، نباید انتظار افت چشم‌گیری از این محدوده باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید