به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۰ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار منفی بود و منفی ماند و بنظر نمی‌رسد در کوتاه مدت تصمیمی برای بهتر شدن داشته باشد. بازار سرمایه روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. در این میان برنامه‌ها و وعده‌های خوبی اعلام شد اما متاسفانه وعده‌ها جامه عمل نپوشیدند به عنوان مثال امروز کلیات بودجه تصویب شد اما در مورد ارز 4200 یکی میگوید صلاح نیست حذف شود یکی میگوید باید حذف شود و دیگری میگوید حذفش مشروط باید باشد، لذا سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند محتاط‌تر رفتارکنند و با توجه به شرایط کم رمق و منابع نقدینگی کم، طبیعی است با اندکی افزایش تقاضا حجم عرضه‌ها افزایش یابد چرا که انتظار نمی‌رود میزان منابع موجود در بازار علی‌رغم پتانسیل‌های بنیادی بتواند تداوم رشد را به ارمغان آورد.
طی 5 ماه اخیر شاخص هرگاه رشدی داشته، این رشدها تنها زیرموج‌های صعودی از روند نزولی بوده‌اند و نتوانسته‌اند یک روند صعودی را شکل دهند یا قله‌ای را فتح کنند و هم‌اکنون که تمایل رشد بازار از لحاظ تکنیکالی و بنیادی بیشتر شده و روند نزولی تضعیف شده اما با توجه به ریسک‌های سیستماتیک از قبیل بودجه و نرخ خوراک و برجام و داستان ارز 4200، سرمایه‌گذار نگرانی بابت جا ماندن ندارد و تا زمانی هم که این ریسک‌ها پا بر جاست پولی وارد بازار نخواهد شد ولو آنکه گزارشات ماهانه خوبی از سوی شرکت‌ها منتشر گردد یا نرخ دلار نیما روند رو به رشدی داشته باشد .به عبارتی تا تعیین تکلیف نشدن این ریسک‌ها مخصوصا برجام پولی وارد بازار نخواهد شد و بازار جهت مشخصی نخواهد داشت.
حال با این ارزش معاملات که خیلی نباید انتظارات اتفاقات عجیب و غریب را داشت و کلیت بازارها وارد یک رکود شده‌اند و بنظر می‌رسد هدف دولت هم همین بوده تا بتواند بخشی از تورم را به تاخیر بیاندازد و به هدف خودش هم رسیده است، چه باید کرد؟ در زمانی که بازاری در چنین حالت سایتی قرار دارد سرمایه گذار بهتر است سراغ سهامی برود که بتواند سود نقدی دریافت کند و پارادایم خود را به میان‌مدت و بلندمدت تغییر دهد تا بتواند در شرایط فعلی از بازار سرمایه منتفع شود.
از لحاظ تکنیکالی باید گفت که چون پولی در بازار نیست بازار از مقاومتی عبور نمی‌کند و به اصلاح می‌پردازد و از آن طرف چون فروشنده‌های پر قدرتی در بازار نداریم سرعت اصلاح کند است و بعید بنظر می‌رسد شاخص زیر 1 میلیون و 270 هزار واحد را به خود ببیند اما نیاز به درجا زدن دارد و هم‌اکنون بر روی خط روند داینامیک شکسته شده خود قرار دارد ودر صورتی که فردا نتواند در محدوده فعلی خود را تثبیت کند مجددا وارد کانال نزولی خواهد شد. شاخص هم وزن هم شرایط بدتری را نسبت به شاخص کل دنبال می‌کند و یک محدوده حمایتی حوالی 340 هزار واحد دارد و در صورت از دست دادن آن اتفاق بدی برای بازار خواهد افتاد. در نهایت برای بازار فردا باید به رفتار حقوقی‌ها در 15 دقیقه آخر توجه داشت که پالایشی و فلزی و خودرویی خوب خریدن ولی نه به قصد حمایت بلکه به قصد چزوندن ملت، لذا انتظار داریم در بازار فردا نیز حمایت خاصی صورت نگیرد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید