به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۱۹ ام مردادماه ۱۴۰۱

رالی امروز بازار سرمایه با بازگشت فولاد به عرصه و سهم مثبت آن بر شاخص کل رقم خود.
بازار روز سه شنبه بعد از پشت سر گذاشتن تعطیلات ، روند تقریباً خوبی را تجربه کرد که ابتدا مقدار ناچیزی منفی بازگشایی شد و در ادامه به سمت مثبت شدن حرکت کرد که وزن مثبت چشمگیر ۲۹۶۵ واحدی فولاد قابل اشاره بود البته تحرکات خودرویی ها مخصوصاً خساپا نیز به این روند کمک کرد که در نهایت برایند تمامی معاملات منجر به رشد ۳ هزار واحدی شاخص کل و رسیدن آن به عدد یک میلیون و 451 هزار واحد شد .
سهام هایی با مارکت و ارزش بازار کوچکتر نیز متعادل و مثبت به کار خود پایان دادند و شاخص هم وزن با رشد ۸۰۰ واحدی به عدد ۳۹۰ هزار واحد رسید.

ارزش معاملات و حجم معاملات اما نسبت به روزهای گذشته تغییر محسوسی را از خود نشان ندادند و به ترتیب اعداد ۲۶۵۶ میلیارد تومان و 4.8 میلیارد را از خود به جای گذاشتند . شاید مهمترین دلیل عدم تحرک در ارزش و حجم معاملات را می توان چشم دوختن به نتیجه مذاکرات برجامی اعلام کرد ، زیرا با پایان این دور از مذاکرات در وین پیش‌نویس توافق احتمالی در اختیار طرفین مذاکره قرار گرفت تا به اتخاذ تصمیم در رابطه با پذیرش نهایی و یا رد آن بپردازند که دو سناریوی زیر را می‌توان برای آینده آن در نظر داشت :
در صورت احیای برجام و توافق ، رشد بورس به رشد حقیقی در اقتصاد گره خواهد خورد (نه رشد اسمی ) البته شاید تنها نکته منفی قابل توجه آن که البته کوتاه مدت خواهد بود رکود در معاملات می باشد زیرا در این مدت بازار سرمایه تنها با نرخ دلار و تورم رشد و یا با افت آنها ریزش کرده است .
اما در رابطه با عدم حصول توافق باید گفت رشد بازار سرمایه به دلیل خروج سرمایه از کشور و تخریب زیرساخت ها (که با توجه به تحریم‌ها نمی‌توان تکنولوژی های جایگزین آنها را وارد کرد) تنها به رشد دلار و تورم که همان رشد اسمی اقتصاد است معطوف خواهد شد و باعث شکل‌گیری تورم بیشتر و افزایش ریسک در فضای سرمایه گذاری خواهد شد.

در رابطه با ورود و خروج پول حقیقی نیز می‌توان گفت بعد از شکستن طلسم عدم ورود پول حقیقی به بازار در روز شنبه که شاهد ورود ۱۹۶ میلیارد تومان پول به بازار سرمایه از جانب سهامداران خرد بودیم که امیدواری هایی در ارتباط با معاملات آتی و روند آن ایجاد کرد ، متاسفانه امروز این روند نتوانست ادامه دار باشد و مجدداً شاهد خروج پول از جانب سهامداران حقیقی بودیم که میزان آن ۲۶۰ میلیارد ثبت شد .
البته باید گفت رشد با ارزش معاملات پایین و عدم ورود پول به بازار دور از انتظار نخواهد بود اما باید این نکته را بیان کرد که این افزایش ها معمولاً در تک سهم هایی با مارکت کوچک و به طور موقتی اتفاق خواهد افتاد و موجب حرکت کلیت بازار نخواهد شد.

در رابطه با تحلیل صنایع و متغیرهای مهم تاثیرگذار و بر آنها می توان تاثیر توافق احتمالی ایران و آمریکا بر روی قیمت نفت که به طور مستقیم با محصولات پتروشیمی و پالایشی در ارتباط است را اشاره کرد :
قیمت نفت در سایه توافق احتمالی برجام روند کاهشی را دنبال می‌کند که باعث منفی شدن نمادهای پالایشی شده است . البته جنبه مثبت شکل‌گیری توافق باز شدن راه برای صادرات نفت ایران و افزایش درآمدهای نفتی کشور می باشد .
تقویت شاخص دلار نیز بر روی کاهش های نفت بی‌تأثیر نبوده است.

در صنایع اوره ای محور، با نزدیک شدن به فصل زمستان و تشدید محدودیت های صادرات گاز روسیه به اروپا شاهد شکل‌گیری انتظاراتی در جهت افزایش قیمت کود های شیمیایی و قیمت جهانی آنها هستیم

در گروه زراعتی ها هم کاهش بهای جهانی غلات در پی تداوم صادرات غلات اوکراین به بازارهای خارجی را نظاره گر می باشیم که باعث کاهش قیمت در محصولاتی مانند گندم ، ذرت و دانه سویا شده است .
همچنین در گروه مواد غذایی نیز وضعیت مشابهی را تجربه می‌کنیم و شاخص مواد غذایی در ماه گذشته در حدود 8.6 درصد کاهش یافته است

اما در رابطه با پیش بینی بازار روز آتی ؛ با توجه به نمای متعادل مثبت قیمت های جهانی در گروه فلزات از طرفی و ادامه روند کاهشی در نرخ سود بین بانکی به میزان 0.49 درصد و رسیدن آن به عدد 20.64 درصد از طرف دیگر، انتظار بازاری متعادل مثبتی را خواهیم داشت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید