به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۱۸ ام مرداد ماه ۱۴۰۱

بازار بورس تهران در اولین روز هفته، شنبه 15 مردادماه، با توجه به اخبار مثبت پیرامون مذاکرات برجامی، با برتری خریداران آغاز بکار کرد. تقریباً تمامی گروه‌های بازار سبز پوش بودند و واکنش مثبتی به این اخبار مثبت داشتند به جز گروه پالایشی. در نهایت شاخص کل با رشد 11 هزار و 500 واحدی به محدوده 1 میلیون و 449 هزار واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن از لحاظ درصدی عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل داشت. ارزش کل معاملات خرد بازار روز شنبه نیز نسبت به روزهای گذشته عملکرد بهتری داشت، همچنین تراز پول حقیقی در سهام بعد از مدتها مثبت شد که ادامه‌دار شدن این روند می‌تواند نوید روزهایی مثبت را به بازار سرمایه بدهد.
در میان اخبار مثبت مذاکرات برجامی و همچنین عرضه خودرو در بورس کالا، معاملات بد پالایشی‌ها به نوعی باعث اصطکاک در روند بازار شد. پالایشی‌ها با رشد نفت از اواخر سال 1400 به تبع جنگ میان روسیه و اوکراین و رشد کرک اسپرد آنها، بازدهی بسیار خوبی را نصیب سهامداران خود کرده است. در میان روزهای منفی معاملات این گروه و همزمانی با افت قیمت نفت جهانی و نزدیک شدن به محدوده 100 دلاری، شاهد عدم استقبال بازار از این نمادها هستیم، به نظر می‌رسد که پس از رشد خوب نمادهای این گروه و اصلاح اندک آنها، جریان پول استقبال کمتری از آنها خواهد کرد و به تبع احتمال رشد مجدد آنها پایین باشد.
از طرف دیگر، پس از جلسه سازمان بورس و بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ بهره بین بانکی، برای دومین هفته متوالی شاهد کاهش این نرخ بودیم، همزمانی این موضوع و اخبار مثبت برجام و عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند محرک خوبی برای رشد بازار باشد.
در مورد اخبار مثبت پیرامون مذاکرات هسته‌ای؛ از اواخر هفته گذشته به یکباره بحث از سرگیری مذاکرات هسته‌ای جان تازه‌ای به خود گرفته است. در چند سال اخیر شاهد افت و خیز زیادی در مذاکرات هسته‌ای بوده‌ایم، باید دید که تا چه میزان این موضوع می‌تواند تحقق یابد، که با این موضوع شاهد نوسان مثبت نمادهای به اصطلاح برجامی باشیم. نکته مثبت در مورد این دور از مذاکرات و واکنش بازار سرمایه در رابطه با این موضوع بسیار قابل توجه است؛ پس از انتشار اخبار مثبت برجامی در دوره‌های گذشته شاهد واکنش منفی و صف فروش اکثر نمادهای بازار بواسطه افت نرخ دلار بودیم، اما این‌بار نه تنها این موضوع رخ نداد بلکه بازار از نتایج مثبت برجام مطلع شده است. لازم به ذکر است این موضوع قابل انکار نیست که در صورت از بین رفتن تحریم‌ها اقتصادی، در دراز مدت شاهد بهبود اوضاع کلی صنعت کشور خواهیم شد، به تبع بازار سرمایه هم نماگر اقتصاد و صنعت کشور خواهد بود.
در نهایت برای بازار فردا، با توجه به روند معاملات بازار روز شنبه و تداوم اخبار مثبت پیرامون بازار، به نظر می‌رسد بازار فردا نیز روند مثبت روز شنبه را ادامه دهد و احتمالاً شاهد رشد ارزش معاملات خرد و ورود پول به بازار باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید