به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار،  به منظور پیش‌بینی بازار روز فردا ابتدا به شرایط امروز بازار می‌پردازیم. در هفته گذشته توجه اکثر بازار با توجه به کمرنگ شدن توافقات برجام و رشد نرخ دلار، به سمت سهام کامودیتی محور و شاخص ساز بود و سهام کوچک‌تر کمتر مورد استقبال قرار گرفتند. اما با توجه به پیش‌بینی فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره و پیشخور کردن فعالان بازار، شیوع کرونا دلتا و از سر گیری مجدد قرنطینه بنظر می‌رسد بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها با نوسان همراه باشند، در نتیجه نمی‌توان به رشد مداوم آنان امید داشت. همین امر دال بر این موضوع شد تا بازار امروز در پی بازار روز چهارشنبه با افزایش ارتفاع کار خود را آغاز کند اما رفته رفته از میزان تقاضا سهام کامودیتی کاسته شود و با توجه به سخنان ریاست جمهوری و افزایش خوش بینی مجدد در مورد توافقات برجام، سهام بانکی و خودرویی بعد از مدت‌ها مورد استقبال بازار قرار بگیرند.


در حال حاضر نمی‌توان حداقل در کوتاه مدت انتظار رشدهای سریع بازار را داشت چرا که از میزان انتشار گزارشات کدال کاسته شده و با توجه به رشد اخیر بورس می‌توان برای روز‌های آتی تعادل و نوسان را پیش‌بینی کرد و تعداد نمادهای مثبت و منفی در جدال با یکدیگر به سر ببرند. اما در بلند مدت روند بازار مثبت قلمداد می‌شود و برای روشن شدن این بحث باید به روند نرخ دلار توجه کرد چرا که تقریبا می‌توان گفت که بازار ما یک بازار دلاری است.طبق نظر تحلیلگران نرخ دلار در سال 1400 در محدوده 22 تا 32 هزار تومان می‌باشد و کمتر از 22 هزار تومان پایدار نخواهد بود چرا که خروج سرمایه رخ خواهد داد.

از طرفی در حال حاضر توان سرکوب نرخ ارز برای بانک مرکزی ممکن نیست اما اگر توافقی صورت بگیرد دولت و بانک مرکزی این قدرت را تنها کمی پیدا خواهند کرد، چرا که با توجه به ضعیف شدن ایران باید امتیاز بیشتری بدهیم تا به جای آنکه بگیریم. از سویی دیگر طی 5 ماه اخیر اوراقی جهت تامین کسری بودجه دولت به فروش نرسیده و این موجب می‌گردد در 6 ماهه دوم فشار بیشتر بر روی بانک مرکزی اعمال گردد که خود می‌تواند موجب رشد پایه پولی گردد. به صورت کلی می‌توان پی برد که دولت برای کاهش تورم و نرخ ارز اهرم‌های زیادی نخواهد داشت و با توجه به اینکه دولت جدید پیرو نرخ بهره پایین‌تر به منظور سرمایه‌گذاری است می‌توان جهت دلار را به سمت 32 هزار تومان و روند بازار را صعودی دانست.

حال به بررسی برخی صنایع می‌پردازیم:


در صنعت پتروشیمی با توجه به مقاومت پیش رو و اندیکاتورهای SAR و RSI می‌توان نتیجه گرفت روند صعودی این صنعت تضعیف شده و به سرمایه‌گذاران جهت خریداری سهام این صنعت احتیاط توصیه می‌گردد. هر چند که تک‌ نمادهایی از قبیل نماد فارس مورد استقبال هستند و با توجه به ارزش معاملات و حجم معاملات مشکوک امروز و ورود پول حقیقی می‌توان شکسته شدن خط روند نزولی را قطعی دانست و رشد مناسبی برای آن انتظار داشت.
در صنعت فلزات هر چند که از لحاظ تکنیکال از کانال نزولی خود خارج شده‌ و در حمایت‌ معتبری قرار دارد اما به دلیل شرایط سهام کامودیتی در خرید سهام این صنعت نباید عجله کرد.
دارویی‌ها امروز متعادل بودند و پتانسیل رشد را در خود دارند.
چند رشته‌ای صنعتی اصلاح خود را تمام کرده‌اند و در منفی‌ها می‌توان به دنبال فرصت خرید بود.
صنعت خودرو هر چند که با پر رنگ شدن توافقات برجام موارد استقبال بازار قرار گرفته‌اند اما بنظر می‌رسد این استقبال دوام نداشته باشد چرا که آنچه که باعث رشد سهم می‌شود سودسازی است، از طرفی از لحاظ تکنیکالی پتانسیل رشد ندارد.
گروه سیمان با توجه به شرایط پیچیده‌ای که این صنعت در قیمت‌گذاری با آن مواجه شده از لحاظ نموداری نیز در شرایط مبهمی به سر می‌برد، لذا جهت سرمایه‌گذاری پیشنهاد نمی‌شود.
با توجه به موارد ذکر شده و خروج پول حقیقی در بازار امروز پیش‌بینی می‌گردد بازار فردا دارای جوی منفی باشد و سهام بانکی و دارویی مورد توجه بازار باشند اما اصلاح عمیق با توجه به ثبات نرخ ارز بعید بنظر می‌رسد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید