به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۵ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاخص بورس اوراق بهادار تهران امروز ریزش 13 هزار و 255 واحدی را تجربه کرد تا به ارتفاع 1 میلیون و 362 هزار واحدی سقوط کند و شاخص هم وزن 3 هزار و 263 واحد افت داشت تا در محدوده 359 هزار واحد قرار بگیرد. این روزها بورس شرایط مساعدی را دنبال نمی‌کند و اعتراضات به این روند نزولی در 16 ماه گذشته توسط کارشناسان و سهامداران زیاد شده است. به نوعی شاید بدون تعارف باید گفت که ریزش بازار حتی در شرایطی که بازار از منظر ارزندگی در شرایط مطلوبی به سر می‌برد و نرخ دلار نیما به محدوده 25 هزار تومان رسیده و سیگنال کاهش نرخ بهره بین بانکی صادر گردیده، با یک تعمد همراه است. وگرنه چرا بازاری که به یک نقطه مناسبی رسیده بود به یکباره با افزایش عرضه رو به رو شد و تمام نمادهای خودرویی که بالا باز شده بودند به یکباره صف فروش شدند؟ چرا دولت اصرار به عرضه اولیه و پذیره نویسی داشت به نوعی که با یک سطل بخواهد از حوض کوچکی آب بردارد و باعث کم عمق شدن این حوض شود در حالی که خودش از کمبود بی آبی رنج می‌برد؟
512 روز از زمانی که شاخص به قله 2 میلیون و 78 هزار واحد رسید می‌گذرد. بدون شک اگر بگوییم 512 روز زجر کش شدن، حال و روز سهامداران بهتر درک می‌شود. این رکود فرسایشی در 512 روز گذشته باعث شد تا سرمایه‌گذاران در ادامه نامیدی از احیای بورس با شتاب بیشتری راه خروج را در پیش بگیرند تا دیگر حتی یک ریال هم از دوران شیدایی 99 باقی نماند. می‌توان دولت را مقصر این نابه سامانی از همان روز اول دانست چرا که با اقداماتی از قبیل محدودیت دامنه نوسان در کنار قیمت‌گذاری دستوری و قوانین مداخله جویانه بورس را شکنجه گاهی پر ریسک تبدیل کرد و حال به جای تشخیص درد به راهکارهایی مانند صدور 10 فرمان حمایتی آن هم با اما و اگر بسنده می‌کند و بین اصلاح فوری قیمت‌ها یا فرسایشی شدن روند کاهشی مثل همیشه گزینه بدتر را از همان آغاز انتخاب کرد. این را باید دانست که قانون گذاری مکرر تنها آدرس غلط دادن از وضعیت فعلی بورس تهران است، به نوعی باید گفت ما رابه خیر تو امید نیست، شر مرسان.
بگذریم… این روزها حجم و ارزش معاملات در بازار سهام رکودی را برای بورس به ارمغان آورده است و یک دلیل آن این است که چنان رس بازار را کشیدند که دیگر آنچنان فروشنده حقیقی بزرگی نداریم. اما سوال این است که بالاخره کی بورس از این نابه‌سامانی خارج خواهد شد؟
بازار در سطوح مورد توجهی قرار دارد ولی نبود حمایت از جانب معامله گران و فعالان، بازار را راکد کرده است و اصلاح این روزهای بازار زمانی است تا قیمتی و بنظر می‌رسد تا زمانی که نتایج مذاکرات بر روی تابلو بازار سرمایه ننشیند بازار به همین وضعیت ادامه خواهد داد و هر خبری که بیاید صرفا جنبه خبر درمانی دارد. باید گفت که بازار از نظر چارت مخصوصا شاخص و سهام بزرگ منطقی رفتار می‌کند یعنی نسبت به سطوح حمایتی واکنش مثبتی دارد اما فعلا آن پولی که بخواهد سقف‌ها را بزند جلو نمی‌آید.
برای بازار فردا نیز پیش‌بینی می‌گردد همین روند نزولی و کم جون و کسل آور را داشته باشیم و اگر تحرکاتی داشته باشیم این تحرکات مربوط به هفته آینده باشد چرا که حداقل نرخ توافق خرید در عملیات بازار باز به 19.3 درصد رسیده که خودش سیگنال کاهش نرخ بهره بین بانکی می‌تواند باشد و احتمالا شنبه هفته بعد اثرش را خواهد گذاشت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید