به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۱۴ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۵ آبان ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سهام در روز جاری شروع پرقدرتی داشت اما علی رغم سبز پوشی تعداد زیادی از نمادها و با توجه به ارزش معاملات خرد که حدودا 4.5 هزار بود (رشد 25 درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته خود) و ورود پول بعد از 12 روز کاری و خرید و فروش سهام در محدوده مثبت می‌توان به ادامه بازار امیدوار بود اما اینکه بگوییم زیر بازار سفت شده و ریزش به پایان رسیده هنوز زود است. این در حالی است که با توجه به مسائل بنیادین و ارزندگی سهام و پارامترهای تأثیرگذار حتی در صورت ورود سرمایه گذار و اصلاح مجدد، خریداران سهام برنده میدان خواهند بود تا فروشندگان.

دسته‌ای از تحلیلگران و اهالی بازار به این روزهای بازار خوشبین هستند چرا که طی روزهای اخیر سرمایه گذار حقیقی از هر فرصتی برای خروج استفاده می‌کرد و گفته می‌شود 95 درصد از پولی که در سال 99 وارد بازار شد از بازار خارج شده است که نشان از اشباع فروش است حال با توجه به حمایت‌های حقوقی‌ها و شرایط بنیادین بنظر می‌رسد بازار در همین محدوده ها به کف‌سازی بپردازد اما از طرفی توجه با توجه به افت شدید در حجم و ارزش معاملات و بلاتکلیفی حاصل از تصمیمات گنگ اقتصادی دولت جدید اگر سهامداران حقیقی اقبالی به سمت بازار نشان ندهند نمی‌توان انتظار رشد در کوتاه مدت را داشت اما باید گفت که ضمن افت اخیر بازار سهام و ارزنده بودن سهام این انتظار می‌رود که بازار سهام عملکرد بهتری از سایر بازارهای موازی داشته باشند مثلا در بازار مسکن با سپری کردن دوران رکود بعید بنظر می‌رسد تا پایان سال رشد ماهانه بیشتر از رشد تورم‌های ماهانه داشته باشد یا در بازار طلا هر چند که انس طلا و حباب سکه در وضعیت مطلوبی است اما هم چنان ریسک نرخ دلار را هم باید در نظر گرفت، یا در بازار اوراق نیز با افزایش نرخ بهره گزینه مناسبی است اما با توجه به نرخ بهره واقعی حدودا منفی 20درصد بنظر نمی‌رسد جذابیت خاصی داشته باشد و با تورم‌های فعلی تفییر یک درصد نرخ بهره نمی‌تواند باعث افت شدید نمادهای بازار شود. روز چهارشنبه خبری در رابطه با اعطای تسهیلات بانکی در مسیر جهش تولید مسکن منتشر شد. با توجه به اجبار بانک‌ها به پرداخت این تسهیلات و نیاز چند صد همتی برای انجام طرح ساخت یک میلیون مسکن، سیستم بانکی با کمبود منابع مواجه خواهد شد و این یعنی افزایش اضافه برداشت از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی که تبعات جبران ناپذیری از جمله تورم‌های بالاتر را در بر خواهد داشت و با شرایط بازار سرمایه پیش‌بینی می‌گردد این بازار چشم انداز روشن‌تری نسبت به سایر بازارها داشته باشند.

دسته‌ای دیگر از تحلیل‌گران معتقدند که اینکه بازار سهام با دستورات عده‌ای به روند صعودی بازگردد یا خیر را باید براساس تجربیات گذشته بررسی کرد تجربیاتی همچون ادعای آقای واعظی به عدم کاهش شاخص بورس به دلایل تکنیکال، دستور به برداشت از صندوق توسعه، اعمال بازارگردانی برای جلوگیری از سقوط قیمت سهام شرکت‌ها، دستور به افشای اوراق تبعی و…. که هیچ کدام نتوانست جلوی روند نزولی بازار را به جز چند روز بگیرد وهمچنان با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی و ابهامات بخشی از سبد سهام را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند و به دستورات حمایتی وزن کمتری می‌دهند. به عبارتی این افراد به اظهارنظرها در خصوص حمایت از بازار و سهامداران خرد تا وقتی که قول و قرارها جامه عمل نپوشاند وزن کمتری می‌دهند. این دسته معتقدند معاملات روز چهارشنبه در ادامه روز گذشته مثبت اما با حجم و ارزش معاملات محدود همراه بود که نشان می‌دهد این مثبت بودن عمق کافی ندارد و هر آن امکان دارد مجددا شاهد منفی شدن بازار باشیم چرا که در ذهن بازار هست که جلسات با حقوقی‌ها برای حمایت از بازار عمدتا به صورت مصنوعی می‌تواند باشد چرا که تا حدودی هم حقوقی‌ها اجازه فروش نداشتند. اینکه تمامی فعالان حرفه‌ای بازار کلیت بازار را ارزان قلمداد می‌کنند نشان از پایین بودن ریسک سرمایه‌گذاری است و با توجه به عدم سفارشات خرید در محدوده صف خرید و جذابیت سهام می‌توان وزن بیشتری را به تحلیل گران دسته اول بخشید. با گذشت شاخص از سطح 1 میلیون و 375 هزار واحد می‌توان به برگشت بازار امیدوار بود اما با توجه به حجم و ارزش معاملات تقریبا برابر با روز گذشته کماکان باید نگران بازار سهام بود.

لذا در شرایط فعلی وقت آن است که یکسری سهام بدقلق را در مقاومت‌های پیش‌رو سبک کنید و در بدترین روزهای بازار نفروشید و در مثبت‌ها و مقاومت‌ها به فکر فروش باشید و در سهام ارزنده و مناسب پله‌ای ورود کنید و قطعا فروش سهام در پایین‌ترین کف‌ها با این دید که دیگر خسته شدم کاملا اشتباهه و امکان دارد بازار تا پایان آبان ماه همین روند نوسانی با حجم محدود را شاهد باشد و در آذر ماه شاهد رشد بازار از لحاظ هم حجم و هم از لحاظ قیمتی باشیم.

برای بازار فردا نیز می‌توان پیش‌بینی نمود که بازار با افزایش ارتفاع کار خود را آغاز کند و رفته رفته شدت عرضه افزایش یابد و بازار به تعادل برسد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید