به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۴ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران، امروز هم رمقی نداشت. شاخص کل در ابتدی شروع معاملات سعی کرد در مدار مثبت قرار بگیرد اما عزم جدی برای آن نداشت کمی بعد از شروع معاملات، همانند روزهای گذشته شاخص کل با افت همراه شد. شروع معاملات امروز با تاخیر حدود ۱۱ دقیقه ای به دلیل اختلال در هسته معاملات همراه بود. و در نهایت با افت حدود 3 هزار واحدی در ارتفاع ۱ میلیون و 376 هزار واحدی به کار خود پایان داد. روند ارزش معاملات خرد در بازار امروز یکی از پایین ترین روزهای خود را سپری کرد و با ثبت عدد ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یکی از کمترین مقادیر خود را طی چند ماه اخیر به ثبت رساند.
سوال این جاست که در این روزهای بازار چه چیزی باعث شده که انقدر استقبال از بازار پایین باشد؛
همانطور که در تحلیل های پیشین به آن اشاره شد بعد از اصلاحی که تقریبا تمامی نمادهای بازار از ابتدای شهریور ماه داشتند، وضعیت بسیاری از نمادهای حال حاضر بازار ارزنده است اما به دلایلی همچون عدم اعتماد سهامدار خرد، بی ثباتی مسئولان در تصمیم گیری های مرتبط با بورس و شرکتهای بورسی، وجود یک ابهام بزرگ به نام برجام کافیست که پول جدیدی وارد بازار نشود. روند خروج پول حقیقی در چند ماه اخیر گواه این موضوع است.
در مورد بودجه، مذاکرات و سناریوهای آن، و آینده بازارها به تفصیل در گزارش‌های پیشین صحبت شده است. اما ذکر چند نکته خالی از لطف نیست؛
در بودجه سال آینده فرض بر صادرات روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت ۶۰ دلاری شده است طبق آخرین آماری که از صادرات نفت ایران داریم، در بهترین حالت روزانه حدود ۷۵۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت داریم ضمن اینکه کف دلار به عبارتی ۲۳۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده.
هنوز هم معتقدیم که احتمال رخ دادن سناریو توافق بسیار قوی تر از سناریو عدم توافق است. و به نظر می‌رسید تا حداکثر ۵ الی ۶ ماه آینده وضعیت به همین شکل ادامه یابد، یعنی مذاکرات برای حصول یک نتیجه ادامه یابد. این بهترین سناریویی‌ست که میتوان برای شرکتها متصور بود. چرا که ماشین آلات و خطوط تولید عمده شرکتهای بزرگ بازار، کاملاً مستهلک شده و نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری جدید و ماشین آلات جدید دارند. از طرفی در این سالهای اخیر، روز به روز مسئله قطعی برق و گاز صنایع در ۲ ، ۳ ماه از سال کاملا جدی شده است و این از دیگر نشانه های نیاز مبرم به رفع تحریم ها و سرمایه‌گذاری مجدد در شرکتهاست.
این روزها در میان شرکتهای بازار، کم نیستند نمادهایی که از لحاظ بنیادی کاملاً ارزنده هستند و برای سرمایه گذاری خرید در این محدوده قیمتی مناسب است که در صورت خرید باید افق زمانی سرمایه گذاری خود را حداقل میان مدت در نظر گرفت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید