به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار یازدهم مرداد ۱۴۰۱

معاملات امروز بازار سرمایه به دنبال ریزش های سنگین روزهای اخیر به خصوص دیروز، متعادل مثبت رقم خود. فارس ، نوری و فملی بیشترین تأثیر را در این تعادل مثبت از خود نشان دادند البته مثبت شدن بازار امروز تا حدی قابل پیش‌بینی بود زیرا روند این روزهای بازار سرمایه بدین صورت شده است که به دنبال یک الی دو روز متعادل منفی ، یک ریزش سنگین خواهیم داشت و سپس برای اصلاح منفی شاخص ، روز بعد با بازاری متعادل مثبت رو به رو خواهیم شد .
در پایان این تعادل مثبت ، شاخص کل با حدود ۴ هزار واحد رشد به عدد یک میلیون و 427 هزار واحد رسید و شاخص هم وزن نیز که تقریبا در اکثر مواقع هم جهت با شاخص کل حرکت می کند با ۳۸۶ واحد رشد به عدد ۳۸۰ هزار واحد رسید.

ارزش معاملات خرد و حجم معاملات اما علیرغم مثبت بودن بازار، عدد نگران کننده‌ای را نشان داد.
ارزش معاملات امروز بازار سرمایه عدد ۱۸۰۵ میلیارد تومان را به ثبت رسانید که می‌توان گفت پایین ترین میزان ارزش معاملات بعد از ۲۹ تیرماه که ۱۶۹۳ میلیارد تومان بود را طی یک ماه اخیر تجربه کرد.حجم معاملات نیز با ۲ میلیارد کاهش نسبت به دیروز عدد 6.5 میلیارد را از خود به جای گذاشت که این رقم نیز نشانی از تحرک بازار به سمت تغییر روند از مثبت به منفی را از خود نشان نمی دهد.

امروز نیز همانند روزهای گذشته شاهد خروج پول حقیقی ها و سهامداران خرد در بازار بودیم. در روزهایی که بازار نیاز به حمایت و ورود نقدینگی دارد متاسفانه هر روز میزان قابل توجهی از پول حقیقی به واسطه بی اعتمادی های شکل گرفته ، از بازار خارج می شود . همانطور که پیش تر بدان اشاره شد خروج پول از بازار سرمایه تبعاتی همچون ورود پول به بازارهای رقیبی مثل مسکن و شکل گیری تقاضای کاذب ، افزایش قیمت‌ها و ایجاد تورم به تبع آن را به دنبال خواهد داشت . آمارها حاکی از آن است که در چهارمین ماه سپری شده از سال جاری ، بازار مسکن در رتبه بندی بازارهای سرمایه پذیر رتبه اول را کسب کرده است.

در رابطه با تحلیل صنایع:
در گروه فلزات اساسی بعد از ادامه‌دار بودن افزایش قیمت‌های جهانی مس در چند روز اخیرکه ناشی از واکنش بازار به کاهش قدرت دلار از یک سو و شایعات در خصوص محدودیت های عرضه بود ، روز جاری به دنبال انتشار داده های ضعیف از جانب کارخانه ها در چین که ناشی از کاهش تقاضا برای مس بود قیمت این فلز کاهش یافت . استارت افزایش قیمت فلزات مربوط به زمان شروع جنگ بین روسیه و اوکراین و شوک های منفی ناشی از عرضه آن می باشد ، اما در ادامه با افزایش تورم و افزایش نرخ بهره در جهت کنترل آن مشاهده کردیم که قیمت ها دچار اصلاح و تثبیت شدند که ادامه‌دار بودن این روند باعث آسیب دیدن طرف تقاضا و افت بیشتر قیمت فلزات اساسی در مقیاس جهانی می‌شود.

در رابطه با پیش بینی بازار روز آتی هم با توجه به روند افزایشی نرخ دلار نیمایی و کاهش فاصله آن با دلار آزاد به میزان ۱۹ درصد که کمترین میزان فاصله این دو نرخ در مدت اخیر را نشان می‌دهد و تثبیت و عدم افزایش مجدد نرخ بهره بانکی می‌تواند به بازار فردا کمی خوش بین بود، اما باید ریسک های موجود در بازار روز های جاری را نیز در نظر گرفت که از مهمترین آنها می‌توان به رفتار سیاستگذار و رفتار و فعالان بازار اشاره کرد . زیرا انتظاری که فعالان بازار از بازار به طور غیر منطقی و غیر معقول در جهت رشد با شرایط رکود دارایی دارند ، انتظاری بیش از حد می باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید