به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۰ مهر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاخص کل در طی هفته‌ای که گذشت شاهد رشد ۳.۶ درصدی بود و این رشد را بیش از هر چیز مدیون قیمت دلار است. قیمت دلار نیز بیش از هر چیز در شرایط فعلی و در کوتاه مدت تحت تأثیر عوامل سیاسی و اظهارات و انتظارات بالا و پایین می شود. آنچه در طول هفته‌های گذشته رخ داده کمی اوضاع را از آن چیزی که بود نیز پیچیده تر کرده است. از اظهارات رافائل گروسی در مورد عدم اجازه ایران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از سایت تسا در کرج تا موضع‌گیری‌های کشورهای اروپایی علیه ایران بعد از اظهارات گروسی، باعث پیچیدگی شرایط شده است. فشارهای آمریکا و صحبت‌های آنها نیز تندتر شده است و مدام از تمام شدن وقت برای توافق سخن می گویند.
همین اتفاقات باعث شده تا دلار دوباره راه صعودی را در پیش بگیرد و بر خلاف پیش‌بینی‌های قبلی کارشناسان در مورد ثبات در کانال ۲۷ هزار تومان، وارد کانال ۲۸ هزار تومان شود و تا میانه‌های این کانال نیز پیش رود. نکته مهم دیگر این هفته در بازار ارز، رشد قیمت دلار در صرافی ملی و بازار متشکل ارزی هم‌پا با قیمت بازار آزاد بود. نرخ صرافی ملی و بازار متشکل توانستند فاصله همیشگی خود با بازار آزاد را حفظ کنند و اختلاف قیمت حتی کمتر هم شد. آخرین نرخ دلار صرافی ملی حدود ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان و در بازار متشکل ارزی نیز ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان بود. این در حالی است که آخرین نرخ بازار آزاد حدود ۲۸ هزار و ۴۷۰ تومان بود. به نظر می‌رسد این روند ادامه دار باشد و کم‌کم دلار نیما نیز خود را با قیمت‌های فعلی تطبیق دهد، زیرا اختلاف زیاد و حدود ۲۲ درصدی بین دلار آزاد و دلار نیمایی باعث تقاضای کامودیتی ها در بورس کالا با نرخ های بیشتر از نرخ نیمایی می شود و این مسئله باعث مداخله دولت و اجبار شرکت ها بر عرضه محصولاتشان در بورس کالا با قیمت هایی پایینتر و در نهایت کاهش صادرات می گردد. در این وانفسای کمبود ارز در کشور، این اختلاف قیمت شرایط را بحرانی‌تر نیز خواهد کرد. بنابراین حالا که بخش عمده‌ای از مردم نرخ‌های فعلی و بالاتر را حداقل در کوتاه مدت پذیرفته‌اند، افزایش نرخ نیمایی گریز ناپذیر است و به نظر می‌رسد به زودی اتفاق بیفتد.
حال کمی بیشتر به جزئیات بازار بپردازیم. در روزهای گذشته گزارشات شهریورماه شرکت‌ها در حال آمدن است و میزان فروش اغلب شرکت ها از تیر و مرداد بهتر است و تا حدودی شبیه خرداد است و گاهی بیشتر. گزارشات ماه شهریور از این منظر که می توان تخمین دقیق‌تری درباره سود شش ماهه شرکت ها و پیش‌بینی درباره سود سالانه آنها داشت بسیار حائز اهمیت است. گزارشات شهریور در صنایع بزرگ قابل توجه و امیدوار کننده است. متاسفانه قطعی برق در تابستان امسال کمی روی سودسازی صنایع بزرگ تأثیر گذاشته هرچند چشم انداز افزایش قیمت برخی کامودیتی ها و همچنین نرخ دلار در شش ماه باقیمانده خوشبینی ها را بیشتر می‌کند.
قیمت برخی کامودیتی ها در حال رشد زیادی است. افزایش قیمت گاز طبیعی در جهان به دلیل سرمای زودرس و تقاضای زیاد باعث شده است که قیمت شدیدا افزایش یابد و به ۵ تا ۶ برابر نرخ های سال گذشته در اروپا برسد. این مسئله باعث افزایش قیمت به ویژه در مورد کالاهای جایگزین گاز طبیعی نیز شده است. قیمت نفت برنت به حدود ۸۰ دلار رسیده و انتظار قیمت ۱۰۰ دلاری آن طی ماه‌های آینده می‌رود. قیمت LNG نیز به تبعیت از گاز طبیعی افزایش یافته است و باعث شده متقاضیان به سمت خرید نفت کوره بروند. همین امر باعث رشد حدود ۱۵ درصدی قیمت نفت کوره در یک ماه گذشته و مثبت شدن اسپرد این محصول شده است. قیمت دیگر محصولات پالایشگاه‌ها نیز به دلیل افزایش قیمت نفت و تقاضای زیاد محصولات، در حال افزایش است که خبر خوبی برای شرکت‌های پالایشی است و تاثیر مثبتی روی سودسازی آنها دارد. در پتروشیمی ها نیز اوضاع خوب پیش می‌رود. قیمت اوره در حال پرواز است. متانول و پلی اتیلن کمی ایستاده اند ولی پی وی سی همچنان در قیمت های خوبی معامله می شود. فلزی‌ها همچنان در ثبات به سر می‌برند، هر چند مس تحرکات مثبتی داشته و بهتر از فولادی‌ها قیمت می‌خورد.
به نظر می‌رسد شرایط بازار سهام در حال بهتر شدن است. بازار در روز چهارشنبه به خوبی بسته شد که نوید روزهای مثبتی را در روزهای کاری هفته بعد می‌دهد. قیمت مناسب کامودیتی ها در صنایع پتروشیمی و پالایشی و همچنین نرخ دلار، این دو گروه را در بین بزرگترها ممتاز میکند و به نظر می‌رسد پیشتازان بازار این دو گروه باشند. پالایشی ها در هفته اخیر رشد بهتری داشتند و احتمالاً پتروشیمی‌ها در هفته پیش‌رو عملکرد بهتری را نسبت به پالایشی ها داشته باشند. ولی هر دو گروه جزو پیشتازان خواهند بود. در مورد صنایع کوچک کمی دیگرباید صبر کرد ولی در آنها نیز خبرهای مثبت کم نیست. درکوچک ها غدایی‌ها و به ویژه روغنی‌ها، دارویی‌ها و به ویژه آنهایی که ارز ترجیحی بیشتری می گیرند، کاشی و سرامیک، صنعت نیروگاهی، لاستیک سازی و لیزینگ و بیمه موقعیت بهتری دارند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید