به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار دهم‌ مرداد ماه ۱۴۰۱

در ادامه روزهای منفی و اصلاحی بازار، شاخص کل بازار سرمایه 17 هزار واحد دیگر اصلاح کرد و به محدوده 1 میلیون و 423 هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز همسو با رفتار شاخص کل، 7 هزار واحد اصلاح داشت و به ارتفاع 379 هزار و 975 واحدی رسید. ارزش معاملات خرد بازار امروز هرچند که نسبت به روز گذشته 21 درصد رشد داشت اما هنوز خیلی زود است که بخواهیم در مورد برگشت روند بازار صحبت کنیم.


وقتی شرایط بازار منفی‌ست و بدبینی نسبت به آینده آن وجود دارد، اخبار منفی به بدترین شکل ممکن در بازار اثر خواهد گذاشت؛ اما بهتر است این را مدنظر قرار دهیم که اصلاً چه کسی و یا چه چیزی باعث بوجود آمدن چنین شرایطی شده است؛ آیا می‌توان از چنین شرایطی درس عبرت گرفت؟


علاوه بر شرایط حاکم بر بازارهای جهانی و افت قیمت کامودیتی‌ها و انتظار تداوم این روند در میان‌مدت، وضعیت رکود در اقتصاد چین و تأثیر آن بر قیمت محصولات زنجیره فولاد، به نظر می‌رسد مهمترین دلیل در رابطه با چنین شرایطی، سیاست‌گذاری‌ها و رفتار غلط و غیرحرفه‌ای دولت در رابطه با صنایع مختلف تنها عامل اوضاع بد بازار سرمایه خصوصاً در دو سال اخیر است. نمونه‌ی آن وضع عوارض صادراتی در زمان نامناسب؛ زمانیکه بازارهای جهانی قیمت‌های بالا را تجربه می‌کرد، با اعمال تعرفه‌های مختلف بر صادرات محصولات عمده شرکت‌ها مانع از افزایش سودآوری عمده شرکت‌ها شد. در مورد بحث بلوک خودرویی‌ها؛ مدت‌هاست که اخبار ضد و نقیض پیرامون این مسئله روند بازار را تحت تأثیر قرار داده است، متولیان این امر بهتر نیست که در زمان مناسب اخبار درست را در اختیار مردم قرار دهند که اخبار نادرست باعث ایجاد چنین شرایطی نشود؟ اگر سیاستگذاران به فکر این بازار باشند، با این رفتار خود باعث بی‌اعتمادی بیشتر سهامداران خرد و سرمایه‌گذاران نخواهند شد. اما آیا در چنین شرایطی امید دادن به سهامداران باعث بهتر شدن اوضاع می‌شود؟ طبیعتاً نظرات تحلیلگران و فعالان بازار متأثر از وضعیت بازار است و این ممکن است از لحاظ رفتاری باعث یک سوگیری در ذهن تحلیلگر شود، با توجه به رسانه‌ای که در اختیار آنهاست این موضوع میان طیف‌های مختلف جامعه منتشر می‌شود و این بر رفتار کلیت بازار تأثیر خواهد گذاشت.
در مورد نرخ بهره، جلسه هفته پیش سازمان بورس و بانک مرکزی در رابطه با کاهش نرخ بهره بین بانکی نتایج خود را در گزارش دیروز بانک مرکزی نشان داد، اما باید دید روند این نرخ چه مسیری را در پیش میگیرد.
همه این موارد نشان از سردرگمی دولت در سیاستگذاری و نبود تجربه کافی در رابطه با مدیریت و تعالی کشور است. تقریباً در همه سطوح مدیریتی این موضوع به اثبات رسیده است. نمونه دیگر آن را در رابطه با برجام می‌توان دید.
در نهایت با توجه به معاملات امروز به نظر می‌رسد بازار فردا شرایط متعادل‌تری داشته باشد. همچنان نسبت به ارزش و حجم معاملات بازار، تغییری در روند فعلی دیده نمی‌شود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید