به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار یکم شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، خوشبختانه روزهای سبز بازار سهام آنقدر زیاد شده است که رفته رفته روزهای تلخ ابتدای سال در حال فراموشی است. در بازار امروز و بعد از ابتدای معاملات و در اواسط تایم بازار، عرضه­‌ها کمی زیاد شد که طبیعی به نظر می­رسید. بسیاری از سرمایه­‌گذاران بعد از روزهای مثبت پی­‌در­پی به دنبال سیو سود بودند و در این بین عرضه بعضی از حقوقی­‌ها هم مزید بر علت شد تا شاخص کل مقداری از اوج امروز خود عقب بنشیند .
در این بین فلزات نسبت به ابتدای معاملات افت بیشتری داشتند که دلیل اصلی آن سوای از رشد چند وقت اخیر، کاهش قیمت جهانی محصولات این گروه بوده است. البته هرچه به انتهای بازار نزدیک­تر شدیم، دوباره شاهد بالارفتن قیمت سهام دلاری از جمله فلزی­‌ها بودیم که دلیل آن نرخ دلار بود که روی 27 هزار و پانصد تومان قیمت خورد.
به طور کلی می­توان گفت که بازار در نقطه حساسی ایستاده است. شاخص در ناحیه مقاومتی قرار دارد و برای صعود بیشتر احتیاج به معاملات پرقدرت و دلار در قیمت­های بالاتر دارد که زیاد هم دور از انتظار نیست! اما باید این را هم مدنظر قرار داد که هنوز موضع رسمی دولت درباره مذاکرات اعلام نشده است و هیچ مذاکره­‌ای با طرف­های غربی در دولت جدید صورت نگرفته است. شاید بعد از اولین دور از مذاکرات در دولت جدید، بتوان در مورد چشم­‌انداز آن صحبت کرد ولی اظهارنظر در حال حاضر کمی زود است.


در بازار سهام این روزها، ریسک سهام ریالی و کوچک کمتر از سهام دلاری است و هرچند بازده به اندازه دلاری­ها نداده­‌اند ولی کم­‌ریسک‌تر هستند زیرا با وجود رشد زیاد شاخص در این مدت، این سهم­‌ها رشد چندانی نداشته­‌اند.

در سال گذشته شاخص در همین روزها سطح دو میلیون را لمس کرده بود و از آن موقع تا به حال میزان تورم و نقدینگی در حدود 50 درصد بوده است. ولی شاخص کل با وجود رشد اخیر، همچنان 25 درصد پایین­‌تر از سقف تاریخی است. بنابراین شاخص یک میلیون و پانصد هزار فعلی را می­توان با شاخص یک میلیون پارسال مقایسه کرد، حتی اگر بازدهی مانند افزایش تورم را از شاخص کل انتظار داشته باشیم.
اگر شاخص یک میلیون در سال گذشته، شاخص بدون حباب و منطقی و معقول بوده است، شاخص حال حاضر نیز بدون حباب و معقول و منطقی است.ضمن اینکه انتظارات تورمی اگر بیشتر از سال گذشته نباشد، قطعا کمتر از آن نیز نیست. همچنین به نظر نمی­‌رسد قیمت دلار حتی در صورت حصول توافق افت چندانی داشته باشد. بنابراین ریسک مرداد و شهریور سال گذشته به هیچ وجه با مرداد و شهریور سال جاری قابل مقایسه نیست.
در بازار امروز ریالی‌های بزرگ مانند خودرویی­‌ها و بانکی­‌ها معاملات مثبت و بالای خوبی داشتند، ولی گروه­‌های کوچک تر بازار هنوز در حال درجا زدن هستند و یا رشد اندکی داشته‌اند. آنچه در مورد سهام کوچک لازم است که ذکر شود اینست که در یک سال اخیر بسیاری از سهام کوچک حتی اجازه نقد شدن را هم به سهامداران خود نداده­‌اند و از سقف تاریخی خود خیلی پایین­تر هستند. این سهام که بعضا ضررده نیز هستند منظور ما نیستند، بلکه منظور ما از سهام کوچک و مناسب برای خرید، سهامی با سودسازی مناسب هستند که خبرهایی در آنها مانند افزایش نرخ و یا سودسازی وجود دارد.
آنچه مسلم است بازار با شرایط فعلی و مواردی که گفته شد پایین ندارد و پیشنهاد می­شود که سهام کوچک را هم مدنظر قرار دهید. بالاخره آنها هم در همین چند وقت پیش رو حرکت خود را آغاز خواهند کرد. شاید الان در زیر سایه بزرگترها فرصتی برای نشان دادن خودشان نیافته ­‌باشند ولی درجا زدن سهام کوچک خوب هم، همیشگی نخواهد بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید