به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۳۰ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، امروز هم به مانند دیروز بازار خوبی داشتیم. شاخص کل دوباره به بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد آمد و اکثریت سهام مثبت بودند. گروه های زراعتی و غذایی خوب معامله شدند و رشد محسوسی داشتند. زمزمه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قبل از شروع سال جدید، باعث شده است که تقاضا در نماد ها و گروه هایی که از حذف این ارز تاثیر می‌گیرند بیشتر شود. اما نکته حائز اهمیت این است که حجم معاملات همچنان پایین است و پول‌های مردد هنوز علاقه‌ای به حضور در بازار سهام ندارند. از این منظر ادامه روند مثبت دو روز اخیر برای فردا، در هاله ای از ابهام است. هرچند در میان‌مدت و بلندمدت با توضیحاتی که در ادامه خواهد آمد، روند و چشم‌انداز مثبت است. گروه بانکی به ویژه سه سهم بزرگ بانک ملت، تجارت و صادرات در دو روز اخیر بسیار خوب ظاهر شده‌اند. وبملت در بین سهام این گروه بیشترین منابع ارزی را دارد و طبیعتاً افزایش نرخ تسعیر ارز تاثیر مثبت بیشتری روی آن دارد. حقوقی سهم نیز برخلاف عرضه‌های سنگینی که قبلاً بعد از هر مثبت داشت، ولی تا به اینجای کار دیگر سهامداران را اذیت نکرده است.
گروه پالایشی نیز، امروز و به ویژه در آخر تایم معاملات بسیار خوب معامله شدند. گروه های پتروشیمی و فلزی نیز خوب بودند و در کل گروه های بزرگ بازار خوب و مثبت معامله شدند. ولی برای رشد بیشتر احتیاج به پول بیشتر است. صحبت‌های امروز محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس دولت در مورد تقویت بورس و حرکت به سمت شاخص یک میلیون ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بسیار حائز اهمیت است.
نکته اول اینکه شاخص کل ضعف ها و مشکلات زیادی دارد و نمی تواند تمام وجوه بازار را تعریف کند. ولی می‌تواند دید کلی به ما بدهد و نماینده نسبتا مناسبی از آنچه در بازار می گذرد باشد.
نکته دوم اینکه بازار طبق برآوردهای ما در شاخص مد نظر آقای رضایی به قیمت است و کلیت بازار در حال حاضر ارزنده به نظر می رسد و می تواند بدون دخالت دولت به شاخص‌های اشاره شده برسد.
نکته سوم اینکه هرچقدر دخالت دولت کمتر باشد و روند طبیعی طی شود بهتر است. همانطور که گفتیم بازار ارزنده است و می‌توان روی آن حساب باز کرد. دولت می‌تواند با کمترین دخالت و هزینه و صرفاً با اتخاذ تصمیمات درست در مورد صنایع، باعث رشد بازار شود. به نظر می‌رسد تدابیری که دولت اتخاذ کرده است و همچنین اصلاح مقداری و زمانی که در ۴ ماه گذشته داشته‌ایم، همچنین چشم‌انداز مثبت نسبت به مذاکرات و توافق احتمالی، شرایط را به سمت بهتر شدن می‌برد و بازار رشد آرام خود را آغاز کرده است.
ذکر این نکته لازم است که روند کلی به سمت بالا خواهد بود و این بدین معنا نیست که هر سهمی خوب باشد و یا رشد شارپ داشته باشیم و یا تمام روزها مثبت باشد.
همان شاخصی که آقای رضایی گفته‌اند یعنی یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد می‌تواند تارگت مناسبی برای چند ماه پیش رو باشد.
پیشنهاد ما این است که دید سرمایه‌گذاری خود را حداقل در بازه میان مدت مثلاً ۶ ماه قرار دهید و سهامی که پتانسیل خوبی برای رشد دارند مانند پتانسیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای غذایی ها، زراعتی ها و به ویژه مرغداری ها و همچنین برخی سهام دارویی، و یا افزایش نرخ تسعیر ارز که تاثیر مثبت در بانکها را مدنظر قرار دهید.
در حال حاضر ریالی ها شرایط مناسب تری نسبت به دلاری ها دارند.
تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد فصل پاییز معمولاً با افت و سکون همراه بوده و قیمت ها در فصل زمستان رشد بهتری نسبت به پاییز داشته‌اند. امیدواریم که امسال نیز این قاعده رعایت شود. پتانسیل این رشد نیز وجود دارد. هم قیمت‌ها در جای مناسبی هستند و هم چشم انداز آینده شرکت‌ها و اقتصادخوب است.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید