به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۴ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار پنجم تیر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در خصوص پیش‌بینی بازار فردا، اتفاقات بازار روز چهارشنبه را بررسی می‌کنیم. در دومین روز از فصل تابستان شاخص کل بورس در مداری سبز‌رنگ به مانند روز گذشته به رشد خود ادامه داد تا با افزایش ارتفاع 26 هزار واحدی (معادل 2.18 درصد) مجددا وارد کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی گردد و بیشترین رشد خود را از 8 خرداد ماه تا کنون به ثبت برساند. از دیگرنکات مثبت امروز بازار این بود که برای دومین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی رقم مثبتی را ثبت کرد.


در اینجا اولین سوالی که ذهن سرمایه‌گذار را درگیر می‌کند آن است که آیا این افزایش قیمت‌ها در بازار ادامه‌دار است یا بار دیگر روزهای بد بازار رخ نشان خواهند داد؟


رشد قیمت کامودیتی‌ها و ثبات فعلی قیمت‌ها در بازار کالا‌ها، تغییرات قیمت ارز در روزهای گذشته، جذاب شدن P/E گذشته و آینده‌نگر بسیاری از سهام بنیادی و عملکرد مناسب آنها در فروش ماهانه و روند کاهشی نرخ بهره بین بانکی، نزولی بودن قیمت رمزارزها، کاهش نمادهای قفل در صف فروش و افزایش قدرت نقدشوندگی بازار، سخنان رئیس جمهور منتخب در زمینه حمایت از تولیدکنندگان و کاهش هزینه تولید با کاهش 15 درصدی مالیات و رسیدن سهام به قیمت‌‌های ارزنده همه و همه به نوبه‌ی خود باعث کاهش ریسک سیستماتیک شده‌اند و چشم انداز مناسب‌تری را پیش روی سرمایه گذاران قرار داده است.


آنچه که در هفته جاری شاهد آن بودیم این بود که با کاهش ریسک‌های مورد نظر سرمایه‌گذاران، سهامداران خرد مجدداَ در حال بازگشت به بازار معاملات سهام هستند و خالص ارزش معاملات روندی رو به رشد به خود گرفته است. ارزش معاملات روز چهارشنبه نیز با 38 درصد رشد نسبت به روز گذشته به 6،296 میلیارد تومان رسید هر چند که نسبت به روزهای خوش سال‌های گذشته هنوز فاصله زیادی داریم اما در سال 1400 معدود روزهایی شاهد ارزش خرد معاملات به میزان بالای 5،000 هزار میلیارد تومان بوده‌ایم که این مسئله می تواند امیدواری‌ها نسبت به آینده بازار را افزایش دهد و این روند افزایش ارزش معاملات خرد و ورود پول حقیقی حداقل در کوتاه مدت ادامه دار باقی بماند.

در کل می‌توان اظهار کرد که معاملات بورس کاملاَ مطابق با واقعیت‌های اقتصادی است و این که بگوییم این جان گرفتن اندک شاخص با اتفاقات ناخوش ماه‌های گذشته روبه رو خواهد شد به دور از منطق است. هرچند که هنوز برخی سرمایه‌گذاران با عینک بدبینی به بازار نگاه می‌کنند و رشد‌های این روزهای بازار را موقتی می‌دانند اما بنظر می‌رسد هم اکنون زمان سرمایه‌گذاری است.
اما پس از بسته شدن بازار در روز چهارشنبه و تا زمان نگارش این گزارش خبرهایی از مذاکرات وین منتشر شده است که به نظر می‌رسد خوش بینی‌های روزهای گذشته که بیشتر از جانب مقامات ایرانی مطرح می‌شد را تا حدودی به دور از واقعیت نشان داده است. با توجه به آنکه مهلت یک ماهه ایران برای دسترسی به اطلاعات هسته‌ای کشورمان در روز پنج شنبه به اتمام رسیده و تا کنون خبری از تمدید دوباره این دسترسی مطرح نشده است به نظر می‌رسد چالش جدیدی پیش روی مذاکرات وین قرار گرفته است. این مسئله در کنار تاکید مجدد مقامات آمریکایی بر رفع نشدن تمامی تحریم‌ها در مرحله فعلی و احتمال ترک میز مذاکرات توسط آمریکا قیمت دلار را در بازار غیر رسمی روز جمعه تا 24400 تومان افزایش داد. باید دید در معاملات این هفته آیا دلار موفق به شکست سطح 24600 تومانی خواهد شد یا نه، چرا که شکست این سطح می‌تواند بار دیگر نوسانات جدی ای در قیمت دلار ایجاد نماید.
با توجه به افزایش قیمت دلار و همچنین افزایش حجم و ارزش معاملات و افزایش اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران در هفته گذشته می‌توان به روند بازار در روز شنبه امیدوار بود و از لحاظ تکنیکال مقاومت بعدی شاخص را در محدوده یک میلیون و دویست و شصت هزار واحد تخمین زد مقاومتی که شکست آن با ادامه روند فعلی چندان سخت نیست.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید