به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ششم تیر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شروع این هفته ,مانند پایان هفته گذشته با یک مثبت قدرتمند آغاز شد. مدتها بود که چنین مثبت‌های پرقدرتی را ندیده بودیم. گویا بازار راهش را تا حدودی پیدا کرده است و بسیاری از پارامترها را در قیمت‌ها منظور کرده است.
امروز نرخ دلار به 24600 تومان رسید. بازار سهام با همین قیمت‌های دلار در بسیاری از سهم‌ها ارزنده است.البته مهم دلار نیمایی است که طی چند روز اخیر از دلار آزاد فاصله گرفته و به نظر می‌رسد با کم شدن و درنهایت یکی شدن این دو نرخ, اوضاع بهتر هم بشود.
فاصله گرفتن نرخ ها از یکدیگر مطلوب نیست و علم و تجربه ثابت کرده است که این فاصله‌های قیمتی جز سود برای عده ای خاص, نفع عمومی ندارد و باید برطرف شود.
با وجود امیدواری‌هایی که در مورد احیای برجام در هفته‌های گذشته وجود داشت, طی روزهای اخیر و به ویژه بعد از اعلام نتیجه انتخابات, امید به بازگشت همه طرف‌ها به برجام لااقل در کوتاه مدت کاهش یافته است. رشد آهسته و پیوسته این روزهای دلار هم بی‌ارتباط با این موضوع نیست و در صورت ادامه‌دار بودن ابهامات و عدم حصول نتیجه, شرایط اقتصادی و اجتماعی آتی در میان مدت و بلندمدت نگران‌کننده خواهد بود. فعلا باید منتظ ماند و دید که آیا مذاکرات به نتیجه مطلوب و گره‌گشا برای اقتصاد ایران می‌رسد یا خیر.
حال به شرایط درونی تر بازار می‌پردازیم. طی یک هفته اخیر صحبت‌هایی پیرامون خارج کردن قیمت‌گذاری دستوری برخی کالاها و همچنین افزایش نرخ محصولات شرکت‌هایی که با ارز ترجیحی 4200 تومان فعالیت می‌کنند مانند دارویی ها و مواد غذایی به گوش رسید. غکورش یکی از این سهم‌هاست که در صورت افزایش نرخ مجدد, شرایط خوبی خواهد داشت. همچنین با افشای امروز در مورد افزایش به مرور زمان تولید روغن خوراکی تا 50 درصد تولید فعلی از آذرماه امسال, احتمالا اقبال بازار به این سهم نیز بیشتر می‌شود. در دارویی‌ها نیز تیپیکو با توجه به تقسیم سود بالا و ادامه روند رشد در سودسازی شرکت در سال جاری, شرایط مطلوبی را تجربه می‌کند.
همچنین صحبت در مورد تجدید ارزیابی شستا و زیرمجموعه‌های آن از جمله دلایل دیگری بود که منجر به کف‌سازی شاخص در مقادیر فعلی شده است. هرچند در این روزها باز هم شاهد افزایش قیمت برخی سهم‌ها هستیم که از منظر بنیادی انقدر نمی ارزند! ولی به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود که بازار این بار عاقلانه‌تر از خرداد و تیر سال گذشته رفتار کند و سوای از مباحث بنیادی و اقتصادی موثر, لااقل سودسازی و سیاست تقسیم سود شرکت‌ها را مدنظر قرار دهد و سپس اقدام به خرید کند.


برای بازار فردا نیز مانند بازار امروز در صورت ادامه رشد قیمت دلار, یک مثبت پرقدرت را پیش‌بینی می‌کنیم.


به طور کلی بازار این روزها بیش از هر چیز به اخبار سیاسی و به ویژه به وین توجه دارد و کشدار شدن مذاکرات در میان مدت و بلندمدت به سود بازار سرمایه نیست. در صورت ادامه وضع موجود و عدم تعیین و تکلیف احیای برجام, بازار سهام نیز گمراه می‌شود و سره از ناسره تشخیص داده نمی‌شود و سهم خوب گاهی مهجور می‌ماند و سهم بد خواهان پیدا می‌کند. بازار فردا و روزهای آینده بیش از هر چیز آرامش و خبرهای خوب در مورد رفع تحریم می‌خواهد. وقتی خبرهای خوب آمد, سودسازی و پویایی شرکت مهم می‌شود و سهم خوب بالا می‌رود. سرمایه‌گذار هم همین را می‌خواهد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید