به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار سیزدهم تیر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاخص کل بورس تهران، روز شنبه 12 تیر ماه 1400 با افزایش ارتفاع کار خود را آغاز کرد اما پس از مدت کوتاهی و افزایش فشار عرضه روند نزولی به خود گرفت و سرانجام با بیش از ده هزار واحد افت در محدوده یک میلیون و 246 هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم وزن با 1330 واحد افت در جایگاه 382،848 واحد قرار گرفت. شاخص کل فرابورس توانست با افزایش ارزش برابر با 23 واحدی کار خود را پایان دهد.
حال برای پیش‌بینی بازار فردا و کلیت بازار ابتدا متغیرها و ریسک‌هایی که پیش‌روی بازار است را مورد بررسی قرار خواهیم داد. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر کلیت و ماهیت بازار برابری نرخ دلار به ریال است. هر چند که در ماه‌های قبل با توجه به خبرهای مثبت ناشی از توافقات و خبر دلار 15 هزار تومانی، نرخ دلار شیب نزولی به خود گرفت اما اکنون بنابر فرسایشی شدن روند مذاکرات و عدم خوش‌بینی به لغو تحریم‌ها در کوتاه مدت، مجددا نرخ دلار روند صعودی به خود گرفت و در پیش‌روی خود یک مقاومت در محدوده 25،200 هزار تومان دارد که در صورت عدم شکست مقاومت، کف حمایتی‌اش 24،400 هزار تومان بوده و در صورت شکست مقاومت، تارگت بعدی 25،600 و 26 هزار تومان پیش‌بینی می‌گردد.

هر چند که در صورت توافق کامل برای یک دوره کوتاه مدت با توجه به جو روانی و تأثیر این خبر، دلار را در محدوده 20 هزار تومان می‌توان دید. اما چرا کوتاه مدت؟


آن‌طور که پیداست آمریکا قصد لغو تمام 1572 تحریم ریز و درشت را ندارد و کم کم 500 تحریم به قوت خود باقی خواهند ماند و بعید به نظر می‌رسد به ایران اجازه داده شود سر و سامانی به اقتصاد خود دهد، همانطور که با وجود مراجعه هیئت‌های تجاری کشور‌های مختلف کدام یک از قراردادهای پسابرجام به نتیجه نشست؟

الان که دیگر آمریکا به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر از ایران بوده و هرگز به توافقات و شرایط گذشته برنمی‌گردد. حال چاره چیست؟


قطعا نباید خیلی به توافقات خوش‌بین بود و به اعتقاد خیلی از کارشناسان می‌توان اقتصاد ایران را از جاده‌ای غیر از مذاکرات توسعه داد، مشروط بر آنکه اراده‌ای برای استفاده از قابلیت‌های ایران وجود داشته باشد و نباید تمام تمرکز و انرژی و برنامه‌ها را معطوف به برجام کرد والا اتفاقات گذشته بعید نیست مجددا اتفاق بیوفتد و اقتصاد ایران روز به روز کوچک‌تر گردد، همانطور که با خروج آمریکا از برجام در سال 2018، حدود 80 درصد از ارزش پول ایران سقوط آزاد را به خود دید.
یکی دیگر از ابهاماتی که سرمایه‌گذاران با آن رو به رو بوده و موجب ترس و استرس آنان می‌گردد، نحوه تأمین بودجه است. با توجه به دو سقفی بودن بودجه دولت و پیش‌بینی تحلیل‌گران به پایبندی دولت به سقف دوم در سال 1400(نزدیک به 1300همت)، بودجه وابستگی حدود 440 همت به اوراق دارد، این در حالی است که در صورت پایبندی دولت به سقف اول بودجه (940همت) بودجه وابستگی 170 همت به اوراق دارد و اگر میانگین بگیریم تقریبا با عددی برابر با 300 همت موجه هستیم که تاکنون دولت تنها 60 همت اخزا و 2.6 همت اوراق منتشر کرده است که نشان از نامعلوم بودن اراده دولت برای پوشش کسری بودجه می‌دهد. شاید علت اصلی این بی‌ارادگی را بتوان به مبهم بودن سیاست دولت بعد در نرخ بهره نسبت داد و باید صبور بود و رفع این ابهامات را منوط به زمان تعیین تیم اقتصادی دولت بعد و اظهارات آنان در مورد سیاست تعیینی خود برای نرخ بهره دانست. تا آن زمان 2 الی 3 ماه فاصله داریم و پیش‌بینی می‌گردد تا شهریور 1400 دولت موفق به فروش اوراق بهادار نشود که این یک خبر خوب برای اهالی بازار سرمایه می‌تواند باشد.
یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار تورم است. همانطور که اعلام شد دولت حقوق کارمندان را در اریبهشت ماه امسال از محل تنخواه بانک مرکزی پرداخت کرد که این امر بیشترین عامل رشد ماهانه و نشانه‌های بنیادی در تورم قابل ملاحظه در سال 1400 است. حال با توجه به بودجه انبساطی سال 1400، فروش اوراق به دلیل ابهامات دچار توقف شده و پیش‌بینی می‌گردد تا مشخص شدن دولت آتی و سرنوشت نرخ بهره، کسری بودجه فشار خود را بر پایه پولی وارد کند و این عامل بنیادی موجب تورم ساختاری در بطن جامعه می‌گردد.
از طرفی دیگر یکی از عوامل اصلی که می‌توان به کمک آن کسری بودجه را کاهش داد ارز 4200 تومانی که در صورت حذف، صنعت دارویی بیشترین منفعت را خواهد بود،اما در صورت حذف تورم زا و در صورت عدم حذف، موجب فشار دوچندان بر پایه پولی می‌گردد که در هر صورت عاملی تورم‌زا خواهد بود.

با توجه به توضیحات مطرح شده، سکان نرخ بهره در دستان دولت بعد می‌تواند فشار تورمی را برای مدتی کاهش دهد اما شرایط اقتصاد کلان به نحوی است که دولت این کار را نمی‌تواند به خوبی دولت‌های قبل انجام دهد، در نتیجه در سال 1400 نیز ما تورم قابل ملاحظه‌ای خواهیم داشت و دولت فعلی نشان داده است که برای کنترل تورم از طریق نرخ بهره برنامه‌ای نداشته و از این منظر حداقل دو الی سه ماه آتی ریسکی از این بابت بازار سرمایه را تهدید نخواهد کرد.
یکی دیگر از دلایل متزلزل بودن سهامداران در خرید سهام این است که P/E فوروارد بازار از ابتدای سال 1381 تاکنون در محدوده 5 واحد بوده، این در حالی است که P/E فوروارد بازار در حال حاضر در سطح 6.5 الی 7 واحد است. مقداری که نشان از ابهام در ارزندگی بازار است. نه می‌توان آن را فرصتی برای ورود و نه فرصتی برای خروج دانست. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت وضعیت فعلی، وضعیتی مبهم و گیج کننده است، حتی در صورت توافق، عواید ناقصی عاید ایران می‌گردد و با توجه به تورم ساختاری مذکور و عدم افزایش معنادار نرخ بهره بین بانکی بهترین استراتژی در سال 1400 خرید و نگهداری سهام به صورت بلندمدت می‌باشد. حال اگر توافق صورت بگیرد و با توجه به شرایط و اوضاع اقتصادی دلار در محدوده 27 هزار تومان دیده شود بازار تحت هر شرایطی ارزنده خواهد بود.


حال به بررسی وضعیت تکنیکال بازار میپردازیم:


شاخص کل در RSI به سقف کانال نزدیک شده و هر موقعی به محدوده 1،130،000 واحد نزدیک شده مورد حمایت قرار گرفته است، حال سناریوهای پیش‌رو چه هستند؟
سناریو1: محدوده 1،230،000 واحد برای شاخص بسیار حیاتی بوده و اگر بتواند در بالای این محدوده خود را تثبیت کند می‌توان به رشد تا محدوده‌های 1،300،000 و 1،500،000 واحد امیدوار بود.
سناریو2: در صورت ریزش به زیر محدوده 1،230،000 هزار واحد و از دست دادن حمایت استاتیک 1،130،000 واحدی خود هدف بعدی 950،000 واحد خواهد بود که با توجه به رشد ارزش و حجم معاملات در خرداد و تیر امسال سناریو1 محتمل‌تر است.
درمورد شاخص بانکی باید گفت که بعد از شکست خط روند در حال پولبک زدن بوده و انتظار افت 3 الی 4 درصدی و رشد 7 درصدی در پله اول و 12 درصدی در پله دوم را داریم. یکی از سهام مناسب این صنعت نماد #وبملت بوده که درگیر مقاومت استاتیک خود است و چنانچه سطح مقاومت فعلی شکسته شود پتانسیل رشد قیمت تا محدوده 540 تومان وجود دارد، کف حمایتی این سهم 370 تومان است.
در مورد شاخص فلزات باید گفت که از لحاظ تکنیکی نسبت به صنعت بانکی پتانسیل رشد بهتری را دارا است. یکی از نمادهای بنیادین این صنعت نماد #فسازان بوده که فروش این شرکت طی عملکرد ماهانه منتهی به خرداد امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 190 درصد داشته است و از لحاظ تکنیکی درگیر ابر کومو بوده و در صورت شکست ابر کومو انتظار رشد قیمت تا محدوده 3،600 تومان در مرحله اول پیش‌بینی می‌گردد، کف حمایتی سهم 2،700 تومان است.
در مورد شاخص پتروشیمی باید گفت که در حال حاضر این شاخص درگیر مقاومت بوده و انتظار اصلاح وجود دارد اما در صورت شکست مقاومت رشد 10 درصدی انتظار می‌رود. یکی از نمادهای مناسب این صنعت #تاپیکو است که با توجه به اینکه نصف پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای تاپیکو است و به زودی عرضه اولیه خواهد شد و می‌تواند تاثیر فراوانی در صورت مالی تاپیکو به جای بگذارد. این نماد با شکست ابر کومو گارد صعودی گرفته و روند صعودی خود را شروع کرده است و انتظار رشد تا محدوده 1400 و 1800 تومان را می‌رود، کف حمایتی این سهم 1150 تومان است.
در مورد پالایشی‌ها نیز باید گفت که با عبور از ابر کومو، روند صعودی شاخص فعال شده و انتظار رشد این شاخص را می‌توان داشت.
در پایان، باتوجه به ثبات نسبی در متغیرهای بنیادی بازار، رشد هفته گذشته و شرایط تکنیکالی 4 صنعت بزرگ بازار می‌توان انتظار داشت که فردا بازار متعادل همراه با جوی منفی پیش برود، اما اصلاح عمیقی را نمی‌توان درنظر گرفت و امروز نیز سهام به خوبی خریداری شدند و بنظر می‌رسد فشار فروش در روزهای آتی گرفته شود و شاخص مجددا گارد صعودی به خود بگیرد.

دسته بندی گزارش
نظر خود را بنویسید